به گزارش خبرنگار تشکل های دانشگاهی خبرگزاری فارس، به همت بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر همایش بررسی مسائل و مشکلات خصوصیسازی نادرست با عنوان « خصوصیسازی؛ نقطه سرخط» با حضور جمعی از کارشناسان اقتصادی و کارگرانی از شرکتهای هف تپه، هپکوی اراک، پالایشگاه کرمانشاه و کنتورسازی قزوین برگزار شد.
* نحوه برخورد ما با اقتصاد خلاف شریعت ماست
محمد ماشینچیان فعال رسانهای در این نشست گفت: وقتی قانون اساسی نوشته میشد به بخش خصوصی دقت نشد و در زمان مرحوم هاشمی رفسنجانی رویه شوروی به کار گرفته شد.
وی افزود: در ایران پس از اینکه شرکتهای زیانده شدند به سمت واگذاری رفتند.
ماشینچیان تصریح کرد: مادامی که مردم را مجبور می کنید خودرو را به قیمت بالا و بیکیفیت بخرند، مشکل داریم، این حوزه باید به صورت بازار آزاد اداره اداره شود. باید انحصار را بشکنیم، با این امر کارگر بیکار نمیشود و حتی حفظ کار و شغل هم هست.
وی تصریح کرد: ما اقتصاد را منحصر به دولت کردیم و کارآفرین را پس زده ایم و اینگونه مردم را به مجبور به مصرف جنس بی کیفیت کرده ایم.
ماشینچیان تاکید کرد: اسلام دین تجارت است و این نحوه برخورد ما با اقتصاد خلاف شریعت ماست و تجارت آزاد را محدود می کند در حالی که روی اسلام خلاف این است.
* آخوندی با سیاستهای اقتصادی اش تعداد مستاجران را چند برابر کرد
امیر خراسانی، جامعهشناس هم در این نشست گفت: هیچکس از اقتصاد دولتی صرف دفاع نکرده، لیبرالها برچسب طرفدار اقتصاد دولتی را به غیر خود می زنند تا خودشان را از فکر برهانند.
وی افزود: شوروی سابق و ایالات متحده هر کدام نظام بهره کشی مختص خود را دارند. ما اکنون نیاز داریم به این سوال پاسخ دهیم که ما به چه مدل اقتصادی نیاز داریم که بهره کشی در آن نباشد و این سود اضافه به چه کسی باید برسد.
خراسانی تاکید کرد: لیبرالها کاهنان عصر جدیدند و با دانستن جزئی از فلسفه تاریخ و فلسفه علم خواهیم فهمید که اتفاقات تاریخی تکرار ناپذیرند ولی این کاهنان خواهان مشابهت سازی این اتفاقات عصر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم هستند! این مغالطه فلسفی در تاریخ است از آن رو که وضعیت های تاریخی قیاس ناپذیرند.
وی گفت: داستان مسکن مهر هم همین است، آقای آخوندی که بت این جریان لیبرال است با سیاستهای اقتصادی اش که علنا قانون زدایی از مسکن است تعداد مستاجران را چند برابر کرد.
خراسانی اظهار داشت: دفاع از نظم خودجوش بازار یعنی دفاع از فقر، اکثر مردم ثروتمند و طبقه جزء. اتفاقاً این جمع به شدت طرفدار دولت هستند، یعنی جمع قلیلی.
* میخواهند آقازادگی را دینی جلوه جلوه دهند
سید مجید حسینی استاد دانشگاه تهران هم در این نشست افزود: ۴ مفهوم داریم، یک واگذاری که حالا یک سری طرفدار دارد، دو خصوصیسازی که تبدیل امر عمومی به خصوصی است و سرمایه دارها طرفدار آن هستند، سه آزادسازی که همان ایده سرمایه داری است و حال یک بحثی هم هست به نام مردمی سازی که باید گفت همه اینها یکی است و اینها همه برای تقویت طبقه برنده است.
حسینی اظهار داشت: خصوصیسازی یک رگولیشن برنده است، درباره دین میگوید اگر قرآن ۵۰ درصد با فرعون مخالف است با قارون صددرصد مخالف است، میخواهند آقازادگی را دینی جلوه دهند ولی شیعه ضد این است. ظلم یعنی میدان بازیای که برنده آن مشخص و بازنده آن مشخص است.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: برای آینده خصوصیسازی دو سناریو وجود دارد، یکی تداوم است که لیبرالها میگویند باید اصلاح شود و اصطلاحاً آمپول زده شود، دیگری با آمریکا بستن است.
وی گفت: مشکل سرمایه دار ایرانی این است که می داند امنیت ندارد و ۷۰ - ۸۰ درصد مردم علیه آنها هستند که میخواهند با آمریکا ببندند.
وی گفت: به نظر من خصوصیسازی با این روند میدان بی آینده است و تنها راه ما برای حل نشدن در سلطه جهانی برقراری عدالت است.
* امروز با پیکر نیمه جانی از خصوصی سازی مواجه هستیم
امیر اسدیان عضو کمیته تحقیق و تفحص از خصوصیسازی در مجلس دهم هم در این نشست گفت: امروز با پیکر نیمه جانی از خصوصی سازی مواجه هستیم.
وی گفت: اساسنامه سازمان خصوصی سازی در سال ۱۳۸۰ تنظیم شده است. زمانی که در کمیته تحقیق و تفحص به بحث خصوصی سازی ورود کردیم کارهایی که صرفا در زمان واگذاری انجام شده بود، بررسی شد.صرفا به کارهایی که قبل از واگذاری و بعد از واگذاری انجام شده بود زیاد دقت نشد.
اسدیان ادامه داد: قالب فرهنگ ما بیشتر سمت بخش دولتی رفته و زیاد سمت بخش خصوصی سازی نمی روند.
وی تاکید کرد: در نظام خصوصی سازی باید خرده نظام ها به خوبی شکل بگیرند تا ثمره خوبی داشته باشد. سیاست منجر به قانون و قانون منجر به اجرای درست میشود اگر در هر کدام از لایه ها مشکلی پیش بیاید و درست تبیین نشود اصل موضوع زیر سوال میرود.
اسدیان با بیان اینکه عدالت باید در تمام زمینه ها متناسب با نیاز ها باشد، اظهار داشت: اگر خرده نظام های مربوط به خصوصی سازی درست ساخته و اجرا نشود وضع کنونی را شاهد خواهیم بود.
وی گفت: وقتی پلتفرم کلی درست ساخته و اجرا نشود ما نخواهیم توانست سیاست ها را به درستی اجرا کنیم. ۷۵ درصد از بودجه هایی که الان دارد تصویب می شود هزینه های دولت است. قرار بود تصدی گری کم شود اما په شد؟
اسدیان گفت: در جنبش دانشجویی باید نگاه درست به ماجرا شود در واقع باید برویم و خرده نظام ها را درست اجرا کنیم.
* طرح تحول سلامت موجب شد که 70 درصد از منابع طرح به جیب پزشکان ریخته شود
میثم مهدیار، جامعهشناس و پژوهشگر مسائل اجتماعی هم گفت: خصوصی سازی کنید اما خدمات عمومی از جمله آموزش را خصوصی نکنید چرا که این مسائل نردبام های اجتماعی هستند که موجب تحرک اجتماعی طبقات پایین جامعه میشوند. خصوصی سازی کنید اما مسائل تعارض منافع را حل کنید. امکان ایجاد بخش خصوصی واقعی با وجود تعارض منافع وجود ندارد. شما با خصوصی سازی، دست طبقات مرفه جامعه را باز میگذارید اما باید به طبقات پایین اجازه سازمان دهی اجتماعی بدهید.
وی افزود: اگر این موضوعات را دخیل نکنیم موجب فساد و تبعیض در مسیر خصوصی سازی خواهد شد که در واقع برخلاف هدف اولیه است.
مهدیار ادامه داد: با اعمال شفافیت میتوان از فساد در مسیر واگذاریها جلوگیری کرد که تمام اقتصاددانان لیبرال و تمامی مجلس های اصولگرا و اصلاحطلب در این راه شکست خوردند.
وی تاکید کرد: وقتی وزیر و اعضای ارشد ستاد وزارت بهداشت خودشان در بخش خصوصی فعالیت می کنند نمیتوان انتظار داشت که تحولی رخ بدهد.
مهدیار گفت: مهمترین طرح عدالت سلامت که طرح تحول سلامت بود موجب شد که 70 درصد از منابع طرح به جیب پزشکان ریخته شود.
این پژوهشگر مسائل اجتماعی با اشاره به اجرای نادرست خصوصی سازی از سوی دولت اضافه کرد: از 100 خصوصی سازی که از سال 68 انجام شده 60 بنگاه کاملا منحل شده اند در صورتیکه قرار بود این طرح به افزایش بهره وری کمک کنند. خطر جدی آینده اجتماعی ایران گسترش اقتصاد پلتفرمی است که این روزها بسیار شایع شده و دولت هم به آن افتخار میکند که میتوان به اسنپ و دیجی کالا اشاره کرد در حالی که نیروی کار استثمار وحشتناکی را تجربه میکند و راننده اسنپ نه بیمه دارد نه حق خانوار دارد و از طرف دولت هم هیچ نظارتی وجود ندارد.
وی گفت: برای بهبود وضعیت باید تشکلها و سندیکاهای کارگری را آزاد تر بگذاریم در حالیکه دو تشکل کارگری خانه کارگر و شورای اسلامی کار که امروز وجود دارند در واقع نماینده کارفرما هستند.
* لزوم ایجاد بخش خصوصی واقعی
میلاد گودرزی فعال رسانه ای هم در این نشست گفت: خصوصی سازی پنجره ورود حکومت ما از حکومت به حکمرانی است در واقع در حکمرانی شاهد بازیگران حکومتی از جمله نهادهای صنفی، بخش خصوصی و مردم هستیم.
وی افزود: این سالها ما شاهد خصوصی سازی قدرت و اعمال قدرت بدون درنظر گرفتن حقوق عامه بودیم و ایده ایجابی برای حل این مسائل تشکل یابی اجتماعی است. ورود نیروهای اجتماعی به عرصه های مختلف و قدرت گرفتن این نیروها میتواند موجب تحمیل اراده نیروهای اجتماعی به عرصه های حکمرانی شود.
گودرزی افزود: حفظ اندازه دولت در وضعیت فعلی، قوی کردن تشکلهای اجتماعی و ایجاد بخش خصوصی واقعی راههای ایجابی وضعیت موجود هستند.
* نباید ضعف عملکرد دولتها در اجرای قوانین را به عهده قانون بیاندازیم
حمیدرضا فولادگر ، عضو و رئیس کمیسیون اصل ۴۴ در مجلس هفتم و هشتم هم در این نشست گفت: نباید ضعف عملکرد دولتها در اجرای قوانین را به عهده قانون بیاندازیم. به نظر بنده قانون در این زمینه کاملاً درست بوده است و اشتباه عمل شدهاست.
وی افزود: در زمینه اجرا هم اولین و مهمترین اشتباه دولت هم در بحث روش بود و آن هم نه اشکال ابلاغیات، بلکه اشتباه این بود که شروع ماجرا از واگذاریها بود، در حالیکه این اساسنامه بخشهای مهم دیگری نیز داشت نظیر جلب سرمایهگذاری، کم کردن تصدیگری، نقش تنظیمگری یافتن و ... که کمتر به آن پرداخته شد.
فولادگر با بیان اینکه دو تجربه در رویه خصوصیسازی بسته داشتیم؛ گفت: روسها با واگذاری شرکتها خصوصیسازی شروع کردند، که اینگونه فساد ایجاد شده و ناکارآمدی پیش آمده گریبان دولتهای بعدی را گرفت. چینها امّا بهبود کسب و کار و تقویت شرکتهایشان شروع کردند و سیستم حمل و نقل ارتش را در خدمت بازار قرار دادند. البته واگذاری مدل آلمانیها بعد از ریختن دیوار برلین هم بود که به شکل تعهدی بود.
گفتنی است در این نشست تعدادی از کارگران شرکت هایی که از روند نادرست خصوصی سازی دچار آسیب شده اند هم به بیان مطالب و مطالبات خود چرداختند.
انتهای پیام/