اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

تدوین 3 مأموریت جدید در دانشگاه علم و صنعت

رئیس دانشگاه علم و صنعت از تدوین3 مأموریت و ایجاد سه انستیتوی تحقیقاتی جدید برای سال آینده در این دانشگاه خبر داد.

تدوین 3 مأموریت جدید در دانشگاه علم و صنعت

جبارعلی ذاکری رئیس دانشگاه علم و صنعت در گفت‌وگو با خبرنگار گروه تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، با اشاره به اینکه مأموریت‌های دانشگاه‌ها در ۳ نسل تعریف شده است، گفت: دانشگاه‌های نسل اول، مأموریت آموزشی را برعهده داشتند و دارند. وظیفه بسیاری از دانشگاه‌ها در کشورمان و در دنیا طبق روال دانشگاه‌های نسل اول تربیت نیروی انسانی برای بخش‌های اجرایی است. 

وی افزود: نسل دوم دانشگاه‌ها، انجام فعالیت‌های پژوهشی را هم‌زمان با بحث‌های آموزشی خصوصاً توسعه تحصیلات تکمیلی تعریف کرده‌اند و به سمت انجام پژوهش‌های بنیادین روی آوردند و نسل دوم دانشگاه‌ها در برخی از دانشگاه‌های فعلی ما در این سطح فعالیت می‌کنند. 

رئیس دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: نسل سوم دانشگاه‌ها علاوه بر مأموریت‌های آموزشی و پژوهشی در حوزه فناوری هم ورود کردند و در حال حاضر نتیجه پژوهش‌های بنیادی و کاربردی خود را به نوعی کاربردی کرده‌اند و به جامعه عرضه داشته‌اند و اکنون دانشگاه‌های برتر ما به این سطح رسیده‌اند. 

ذاکری اظهار داشت: ایجاد مراکز رشد برای تربیت شرکت‌های رشدی، ایجاد مرکز نوآوری در دانشگاه‌ها، ایجاد مراکز تجاری‌سازی یا شکل‌ دادن صندوق‌های حمایت از پژوهشگران و فناوران، زیست‌بوم جدیدی است که دانشگاه‌ها به این سمت رفته‌اند و در این زیست بوم به تربیت افراد کارآفرین و تربیت نیروهایی که برخی خودشان با فعال شدن در حوزه‌ای خاص از فناوری، دیگران را نیز فعال می کنند.

وی یادآور شد: مراکز ایجاد شده در دانشگاه‌ها ابتدا مراکز نوآوری عمومی بودند که در دانشگاه علم و صنعت نیز اولین مرکز نوآوری عمومی را ایجاد کردیم و به مرور این مراکز را به سمت مراکز نوآوری تخصصی سوق دادیم که در مجموعه‌های دانشگاهی فعال هستند. امسال هم به سمت ایجاد مراکز نوآوری عمیق حرکت کردیم که این مراکز نوآوری به صورت متمرکز عمل می کنند و به حوزه‌های خاص و بیشتر به فناوری‌های نوظهور می‌پردازند.

ذاکری خاطر نشان کرد: اینکه تصور کنیم تمام دانشگاه‌ها می‌توانند در همه حوزه‌های تحقیقاتی و فعالیتی خود وارد شوند و در همه موارد به قله دانش برسند، نشدنی است و قطعاً دانشگاه‌ها باید با توجه به ظرفیت، پتانسیل، نیروی انسانی، امکانات و تجهیزات مأموریت‌هایی را برای خودشان تعریف کنند که در آن حوزه‌های خاص بتوانند هم از بعد پژوهشی و هم از بعد فناورانه فعالیت‌های صنعتی، فعالیت‌های نوآورانه، تأسیس شرکت‌های دانش‌بنیان و ورود به حوزه تجاری‌سازی را انجام دهند.

وی خاطر نشان کرد: دانشگاه‌ها در چند سال اخیر با توجه به پتانسیل و ظرفیتی که دارند، مأموریت‌هایی در برنامه‌های راهبردی خود، تدوین و تعریف کرده‌اند و علاوه بر برنامه‌های راهبردی، برخی از دانشگاه‌ها به منظور سرمایه‌گذاری‌های خاص در هیأت امنای دانشگاه مصوباتی دارند. 

*جزئیات مأموریت‌های دانشگاه علم و صنعت

ذاکری با بیان اینکه دانشگاه علم و صنعت روی چند محور فعالیت‌های خود را به تثبیت رسانده و مأموریت‌هایی را تعیین و تدوین کرده است و در حال حاضر در همین راستا گام برمی‌دارد، یادآور شد: ما در دانشگاه علم وصنعت شکل‌گیری انستیتوهای تحقیقاتی مأموریت‌گرا که تقاضامحور هستند را در برنامه قرار دادیم و امسال چهار مأموریت تعریف شده و تأیید شده را برای دانشگاه پیاده‌سازی و عملیاتی کرده‌ایم.

وی به مأموریت‌های دانشگاه علم و صنعت اشاره کرد و توضیح داد: ما از قبل حوزه فناوری ماهواره را فعال کرده و به عنوان یکی از مأموریت‌های دانشگاه از آن یاد کرده بودیم. انستیتوی توربین‌های گازی مأموریت دومی بود که با هماهنگی و تقاضای شرکت گاز برای دانشگاه شکل دادیم. 

رئیس دانشگاه علم و صنعت ادامه داد:‌ انستیتوی ازدیاد برداشت در حوزه نفت، سومین انستیتویی است که فعال کردیم و با پیگیری جدی و حمایت وزارت نفت و شرکت فلات قاره شکل گرفته و در حال حاضر فعال است. 

ذاکری گفت: چهارمین حوزه مأموریتی دانشگاه علم و صنعت در بخش اندازه‌گیری سیال و اندازه‌گیری نفت، گاز،  مایعات است که انستیتوی تحقیقاتی آن شکل گرفته و در حال فعالیت است و قرارداد خوبی را بسته‌ایم. 

وی تاکید کرد: همکاران ما در خصوص مأموریت‌های دانشگاه شبکه‌سازی خوبی را انجام داده‌اند و با همکاری محققین، متخصصین و صاحب‌نظران این حوزه در حال انجام این مأموریت‌ها هستند.انجام مأموریت‌ها به پتانسیل بالایی نیاز دارد به همین دلیل همکاران ما از شرکت‌های دانش‌بنیان، جهاد دانشگاهی، مراکز رشد دانشگاهی و پارک‌های علم و فناوری نیز کمک گرفتند تا نیازهای حوزه صنعت را تأمین کنند.

ذاکری گفت: دانشگاه علم و صنعت با انجام بررسی‌های لازم از سوی همکاران برای سال آینده به تدوین ۳ مأموریت جدید و سه مؤسسه و انستیتوی تحقیقاتی جدید پرداخته است. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول