اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

مسجد، کانون اصلی جوشش و انگیزه‌بخشی به جامعه است/ ضرورت محوریت مسجد در محلات

نماینده ولی فقیه در فارس، مسجد را کانون اصلی جوشش، حرکت و انگیزه‌بخشی جامعه دانست و گفت: امروز فعالیت مساجد و تاثیرگذاری دینی مسجد بر شهر ملموس و تلاش ما در شبکه مساجد در راستای این است که ارتباط روحانیت و مساجد با هم بیشتر شود.

مسجد، کانون اصلی جوشش و انگیزه‌بخشی به جامعه است/ ضرورت محوریت مسجد در محلات

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، آیت‌الله لطف‌اله دژکام در جلسه طرح شبکه مساجد شیراز، با بیان اینکه ما به دنبال تبدیل مسجد به اداره نیستیم بلکه می خواهیم مساجد در محلات، محوریت پیدا کنند، اظهار داشت: مسجد کانون اصلی جوشش، حرکت و انگیزه‌بخشی جامعه ما است و بقیه باید زیر پرچم مسجد باشند چراکه اگر برعکس شود ما از اهداف عالیه اسلام فاصله گرفته‌ایم به این معنا که وقتی محور اصلی جامعه، مسجد نباشد، چیزی به اسم تمدن و حکومت اسلامی معنا پیدا نمی‌کند.

نماینده ولی فقیه در فارس گفت: حال اگر مسجد بخواهد با حیات و با رونق باشد و به تعبیر قرآن مسجد آباد باشد بنا بر آیه "یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ"، قرآن کریم هیچ از آجر و سنگ صحبت نکرده بلکه از ایمان به خدا و قیامت صحبت فرموده است یعنی ظاهر مسجد ممکن است خیلی پر طمطراق نباشد اما نفسی در آن است که همان نفس، همه را حول محور مسجد جمع می کند.

دژکام در ادامه اظهار داشت: روح مسجد چیز دیگری است البته در ظاهر مسجد نیز موظف به زیباسازی و تمیزی هستیم تا کسانی که وارد مسجد می شوند استفاده ببرند ولی معنویت اصلی در روح مسجد است، همان طوری که بقیع با ظاهری که جز دیوار و خاک نیست، نورافشانی عجیبی در عالم می‌کند. 

روح مسجد، همان ولایت مسجد است

وی تاکید کرد: لذا این حالت باید در همه مساجد باشد چراکه روح مساجد همان ولایت آنها است از این رو ما باید این روح را تقویت کنیم و دستمان در دست هم باشد به گونه ای که مسئول مسجد نه به معنای ریاست بیشتر بلکه به معنای خدمت بیشتر و بهتر است.

امام جمعه شیراز از مسئولان خواست تا نسبت به تک تک مساجدی که در مجموعه هر یک از مسئولان است، ارتباط و صمیمیت برقرار کرده و اگر مشکلی وجود دارد جهت رفع آن کمک و همراهی کنند.

وی در ادامه با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) اظهار داشت: پیامبر گرامی اسلام در حدیثی فرموده اند که خدا رحمت کند کسی که حاجت دیگری را به ما برساند، این، شبکه‌سازی است نه اینکه ما شبکه‌سازی کنیم و فقط دستور دهیم.

نماینده ولی فقیه در فارس گفت: طرف در مسجد خود زحمت می کشد و دیگر نباید بیشتر از توان به صورت دستوری از او چیزی بخواهیم. حال اگر ببینید کجای کار او گیر است و چه مشکلی دارد و در جهت رفع مشکلش حمایتش کنید این باعث می شود آنها نیز دلگرم تر شوند و همراهی بیشتر شود و وقتی همه با هم شدیم نتایج مطلوبی می‌گیریم چراکه هدف ما از شبکه مساجد، ایجاد همین هم‌افزایی و همدلی است.

چراغ ۲۵۰ مسجد در شیراز روشن است

آیت‌الله دژکام ادامه داد: حدود ۲۵۰ نفر امام جماعت در این شهر داریم و چراغ ۲۵۰ مسجد روشن است و اگر این مجموعه با هم در رابطه با موضوعی حرف بزنند و موضع بگیرند اثرگذار است. شبکه ویژگی دارد که در آن نیاز به ابلاغ نیست چون حرف همدیگر را می فهمند و دستشان در دست همدیگر است و این یعنی شبکه.

وی با تاکید بر اینکه وقتی همه ما یک دغدغه و یک مسئله داریم خود به خود موضع ما مثل هم است، گفت: ویژگی شبکه بودن این است و غیر از سازماندهی اداری است که تا دستور ابلاغ نشود کاری انجام نمی گیرد.

او ادامه داد: در شبکه‌ها ممکن است مشکلی را در مسجدی از گوشه از شهر متوجه شوند و به سبب ارتباط شبکه‌ای همه با هم ندا می دهند، فریاد می زنند و درخواست مطالبه می کنند و این حالتی بود که نظام شاهنشاهی رابا اقدام شبکه‌ای روحانیت، به زانو درآورد.

دژکام با بیان اینکه متاسفانه این شبکه لطمه خورده است و باید برای زنده شدن دوباره این شبکه تلاش کنیم، اظهار داشت: اصل حرف ما نوشته یک جامعه‌شناس فرانسوی است که شبکه روحانیت و شبکه مساجد ریشه نظام شاهنشاهی را درآورد. یک انقلاب باید از همان جایی که شروع شده است استمرار پیدا کند و اگر می خواهید انقلاب اسلامی ایران استمرار پیدا کند دوباره باید مساجد آباد و به صورت شبکه ای باشند.

وی افزود: کار برای خدا است و اگر این حس را دوباره القا شود و کار برای خدا باشد به موفقیت می‌رسد و اگر کار برای خود باشد، تفرقه ایجاد خواهد شد.

او در ادامه بر لزوم انتشار خطبه ای که از پیامبر گرامی اسلام در مسجد خیف خوانده است، تاکید کرد و اظهار داشت: پیامبر گرامی اسلام فرموده‌اند "دل مسلمان مومن راه نمی دهد و خیانت نمی کند" در این مورد که کار خالص و برای خدا باشد و اگر غیر از این باشد ایمانش مشکل دارد و اگر کار برای خدا شد همه دنبالش می آیند.

پس همان طور که تا به امروز کارهای خوب و مخلصانه شما نتیجه داده است مطمئن هستم با این همت و پیگیری کار شما بالا می‌گیرد و در حرم سوم اهل بیت(ع) آنچه شایسته خدمت دینی است با همکاری همه اقشار مردم انجام خواهید داد.

انتهای پیام/ ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول