اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

زبان کردی یک سوژه کامل برای مطالعه علمی است/مطالعه زبان کردی بهترین فرصت برای بررسی‌های علمی متنوع

استاد دانشگاه کردستان گفت: زبان کردی یک سوژه کامل برای مطالعه علمی است و اگر رشته زبان کردی سال‌ها پیش در دانشگاه مورد توجه قرار می‌گرفت امروز دستاوردهای بیشتری در اختیار داشتیم.

زبان کردی یک سوژه کامل برای مطالعه علمی است/مطالعه زبان کردی بهترین فرصت برای بررسی‌های علمی متنوع

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، زانیار نقشبندی در پنل تخصصی آموزش زبان کردی در دانشگاه کردستان، دستاوردها و دورنمای آن، از سلسله نشست‌های دهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت در کردستان و انتشار تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب «عصرهای کریسکان» که در سالن اندیشه پردیس سینمایی بهمن سنندج برگزار شد، اظهار کرد: زبان کردی یکی از گروه‌های خانوادگی بسیار متنوع است و فعالیت‌های گروه کردی و زبان کردی می‌تواند در جهت منافع ملی بسیار موثر باشد.

وی با اشاره به اینکه هر کدام از زبان‌ها و گویش‌های محلی از پشتوانه خاصی برخوردارند اظهار کرد: مطالعه زبان هند و اروپایی نشان داده هر کدام از این شاخه‌ها تاثیرات مستقیم و غیرمستقیمی بر هم داشته است.

نقشبندی یادآور شد: مطالعه زبان کردی بهترین فرصت برای بررسی‌های علمی متنوع است.

وی افزود: اصطلاحات زبان کردی از زبان فارسی بیشتر است و از نقطه نظر علمی مطالعه زبان کردی تاثیرات مستقیم و غیرمستقیمی دارد.

به گفته این استاد دانشگاه، زبان کردی پیوندی بسیار نزدیک با زندگی روزمره ما دارد و این زبان با تمام لایه‌های زندگی ما عجین شده است.

وی تاکید کرد: زبان کردی یک سوژه کامل برای مطالعه علمی است و اگر رشته زبان کردی سال‌ها پیش در دانشگاه مورد توجه قرار می‌گرفت امروز دستاوردهای بیشتری در اختیار داشتیم.

نقشبندی ادامه داد: مطالعات نشان داده است، بعد از رساله‌های علمی فارسی بیشترین تعداد تحقیقات مربوط به زبان کردی است.

وی خاطرنشان کرد: زبان کردی یک موضوع تعریف شده برای مطالعات دقیق علمی و یکی از دستاوردهای درجه یک بوده و رشته خبری زبان کردی برند بسیار بزرگی برای این زبان است و می‌تواند بخوبی خود را نشان دهد.

نقشبندی ضمن مهم برشمردن نوع آموزش زبان کردی افزود: با بهره‌گیری از منبع بسیار غنی زبان کردی می‌توان آثار علمی بسیار ارزشمندی تولید کرد.

به گفته وی، تولید تحلیل‌های علمی در دانشگاه آکادمیک ایران می‌توان زبان کردی را به یک برند درجه یک در حوزه‌های مختلف بدل کرد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه سرفصل‌های دوره کارشناسی ارشد در نظر گرفته شده است افزود: امید است برنامه کارشناسی ارشد در دانشگاه اجرایی شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، آموزش زبان کردی در دانشگاه کردستان سال ۹۴ در سنندج آغاز بکار کرد، هم اکنون ۲ دوره از دانشجویان فارغ‌التحصیل شده‌اند.

انتهای پیام/ ۲۳۳۰/۸۵

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول