اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

معیارهایی که دانش‌آموزان برتر المپیاد دانش‌آموزی نانو را مشخص می‌کند

دبیر گروه ترویج و فرهنگ‌سازی ستاد نانو گفت: ارزیابی عملکرد دانش‌‌آموزان راه‌یافته به مرحله سوم یازدهمین دوره از المپیاد دانش‌آموزی نانو براساس تعدادی از پارامترهای درنظر گرفته، مشخص می‌شود.

معیارهایی که دانش‌آموزان برتر المپیاد دانش‌آموزی نانو را مشخص می‌کند

محمد باقری، دبیر گروه ترویج و فرهنگ‌سازی ستاد نانو در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس گفت: یکی از مهم‌ترین مسائلی که در حال حاضر همه دنیا با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، بحث خوردگی است؛ خوردگی‌ها هزینه بسیار زیادی را به صنایع تحمیل می‌کنند؛ یکی از روش‌هایی که می‌توان بواسطه آن از خوردگی جلوگیری کرد این است که یک سری از لایه‌ها را برروی سطح فلز بپوشانیم تا فلز مورد نظر با آنچه که با آن در تعامل است ارتباط پیدا نکند.

وی ادامه داد: دانش‌آموزان راه یافته به مرحله سوم المپیاد نیز مشغول همین عمل هستند بدین صورت که فلز پویایی هست که ابتدا سطح آن را صیقلی می‌کنند تا یک پوشش بسیار یکنواخت روی آن قرار بگیرد؛ این پوشش پلیمری است که به روش غوطه‌وری داخل پلیمر قرار می‌دهند و سعی می‌کنند یک لایه بسیار نازک و در عین حال یکنواخت روی آن قرار دهند.

باقری با بیان اینکه یکنواخت کردن سطح فلز براساس صاف کردن سطحی است که دانش‌آموزان مشغول به انجام آن هستند گفت: این عمل با استفاده از سمباده زیرلایه برای نشاندن پلیمر آماده صورت می‌پذیرد.

دبیر گروه ترویج و فرهنگ‌سازی ستاد نانو ادامه داد: در آزمایشگاه دانش‌آموزان تلاش کردند با یک پوشش نانویی، یک لایه بسیار نازک از پلیمر بر سطح فلز بنشیند.

وی در پاسخ به این سوال که عملکرد دانش‌‌آموزان چگونه ارزیابی می‌شود گفت: ارزیابی عملکرد دانش‌‌آموزان براساس چند پارامتر انجام می‌شود، کار آزمایشگاهی، میزان دقت و میزان خلاقیت آنها برای رسیدن به یک زیرلایه صافتر، نحوه خلاقیت آنها در غوطه‌ور کردن، میزان دقت در استفاده از مواد که ماندگاری مواد بر سطح فلز را تغییر می‌هد، دقت در عملکرد، نظم و خلاقیت دراجرای کار پارامترهایی هستند که بواسطه آنها دانش‌آموزان سنجیده می‌شوند و نفر اول این بخش مشخص می‌شود.

باقری در پایان خاطرنشان کرد: مرحله نهایی این المپیاد با موضوع «تاثیر نانوپوشش‌ها روی خوردگی فلزات» در سه بخش آموزش‌های مجازی، فعالیت آزمایشگاهی و آزمون کتبی و ارزیابی نهایی به صورت مجازی برگزار شد. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول