اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

بنای امامزاده شهدا خرم‌بید شاهکاری تاریخی در استان فارس

امامزاده شهدا شاخص‌ترین بنای تیموری در سطح استان فارس و یکی از منحصر به‌فردترین ابنیه تاریخی در نوع خود در کشور است.

بنای امامزاده شهدا خرم‌بید شاهکاری تاریخی در استان فارس

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، سیدابراهیم بن أبی عبداله حسین بن زید الاسود أبی الحسین بن ابراهیم أبی اسماعیل بن محمد أبی عبداله بن القاسم الرسی بن ابراهیم طباطبا بن اسماعیل الدیباج بن ابراهیم الغمر بن الحسن المثنی بن الامام الحسن (علیه السلام)بنابر قول معروف، نواده بزرگوار امام حسن مجتبی(علیه السلام) است که با ۹ واسطه به آن حضرت می‌رسد که به امامزاده سلطان ابراهیم و امامزاده شهدا و سیدالشهدا(علیه السلام) مشهور می‌باشد.

 بقعه امام زاده ابراهیم(ع)، یا شهدا در چهار کیلومتری جنوب صفاشهر به طرف خرم بید است.

ظاهرا اصل این بنا متعلق به دوره سلجوقی است، بنای موجود شامل دوفضا، یکی محل قرارگرفتن ضریح است که با سقفی هلالی و تزیینات بسیار زیبا‌ی مقرنس گچ و کتابت آیات قرآن، مزین شده است و فضای دیگر ظاهرا شبستان بوده؛ که اکنون سقف آن خراب شده است، درگوشه‌های این شبستان تزیینات کاشی معرق، دیده می‌شود، به احتمال قوی وفات او باید در دهه اول قرن پنجم و بین سالهای ۴۰۰ تا ۴۱۰ هجری قمری باشد. 

مقبره امامزاده ابراهیم(علیه السلام) در دو کیلومتری روستای قصریعقوب واقع شده است. این بنای زیبای تاریخی قدمتی ۸۰۰ ساله دارد و از سنگ‌های سفید ساخته شده و با توجه به شیوه کار به نظر می‌رسد که از آثار شاهان آق قویونلو یا از بناهای دوران سلطنت نوادگان امیر تیمور در فارس و مربوط به قرن نهم هجری یا اینکه در این قرن مرمت شده باشد.

به گفته اهالی، این بقعه در گذشته از رونق بسیار خوبی برخوردار بود و پیوسته برای خود زائر داشت، اما به جهت آنکه به مرور زمان از حوزه شهری چند کیلومتری فاصله پیدا کرده، مورد بی مهری قرار گرفته و قسمت اعظم آن تخریب و تسطیح شده است که امیدواریم با همت اداره اوقاف و امور خیریه و میراث فرهنگی و گردشگری مورد توجه و مرمت قرار گیرد.

انتهای پیام/ ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول