اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

نسبت فرمانده جدید قرارگاه خاتم‌الانبیاء با هیأت ریشه‌دار تهران

سیدحسین هوشی‌سادات، فرمانده جدید قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) سپاه فرزند سیدمجتبی هوشی‌سادات موسس یکی از قدیمی‌ترین هیأت‌های تهران یعنی هیأت بنی‌فاطمه است که پایه‌گذار سینه‌زنی سنتی در تهران بوده‌اند.

نسبت فرمانده جدید قرارگاه خاتم‌الانبیاء با هیأت ریشه‌دار تهران

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز گذشته یکشنبه ۱۷ اسفندماه در حکمی سردار سرتیپ دوم پاسدار سیدحسین هوشی‌سادات را به سمت فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) سپاه منصوب کرد.

سردار هوشی‌سادات پیش از این معاون مهندسی و پدافند غیرعامل سپاه را عهده‌دار بوده است. او البته از یک خانواده مشهور و قدیمی تهران است که سابقه بسیاری نیز در هیأت‌داری و تاسیس هیأت‌های مذهبی دارند. جد آن‌ها سیدآقامیر هوشی‌سادات است که از موسسین اولیه هیأت بنی‌فاطمه محسوب می‌شود.


تصویری از اعضای هیأت بنی‌فاطمه که در دهه ۲۰ شمسی ثبت شده است

این سردار، فرزند سیدمجتبی هوشی‌سادات از مدیران و فعالان هیأت بنی‌فاطمه در تهران است. این هیأت در سال ۱۲۹۲ توسط ۷ یا ۸ نفر از سادات تهران در بازارچه نایب‌السلطنه تاسیس می‌شود که یکی از بنیان‌گذاران آن سیدآقامیر هوشی‌سادات بوده است که به نام بنی‌فاطمه نام گرفته است.

این هیأت به نوعی پایه‌گذار سینه‌زنی در کشور ما هم بوده است. برای اولین بار در سفری که ۲۰ نفر از اعضای آن به کربلا داشتند، با حاج مرزوق که به سبک خاص، سینه‌زنی و نوحه‌خوانی می‌کرد، آشنا می‌شوند. اعضای هیأت بنی‌فاطمه (س) هنگام بازگشت از حاج مرزوق دعوت می‌کنند تا به تهران بیاید و در هیأت بنی‌فاطمه (س) مداحی کند. وی پس از رویای صادقه‌ای و بنا به دستور اباعبدالله علیه‌السلام، دعوت آنان را قبول کرده و با خانواده خود به تهران می‌آید.

حاج مرزوق به اعضای هیأت، نوحه‌خوانی و سینه‌زنی به سبک جدید را آموزش می‌دهد. نوحه‌خوان‌های دیگر هیأت عبارت بودند از: سیداحمد آقا لب‌شکری، سیداسماعیل ناظری، استاد محمد نجاد، حاج محمد نقاش معروف به «آقا محمد کوچیکه».

در زمان‌های گذشته، مداحان در هیأت‌ «بنی فاطمه» به چهارپایه‌خوانی می‌پرداختند و در انتها نیز «واحد دوست» یا «واحد نوس» می‌خواندند و شور می‌گرفتند. یکی از این اشعار «ای برادر همه اهل حرم منتظرند» بود.

این هیأت در دوران مبارزات سیاسی از جمله مراکز فعال تهران بود؛ طوری که یکی از اشعاری که در سال ۵۷ در این هیأت می‌خواندند، این بود: «برگو به ظالم اسب کین بتازد/ بر قدرت یک ـ دو روز خود ننازد/ او بداند/ بد نماند/ حق بر باطل پیروز است».

این هیأت ابتدا به صورت سیار برگزار می‌شد و بعد در زمان پهلوی دوم، حسینیه بنی‌فاطمه را تاسیس کردند و امروز نیز همچنان در این حسینیه به عزاداری می‌پردازند. هیأت بنی‌فاطمه البته پیش از ایام کرونا در ۶۰ روز محرم و صفر، ۳۰ شب ماه رمضان، ۱۵ شب اول محرم، ۷۵ روز ایام فاطمیه، ۱۰ روز دهه‌ شهادت امام‌صادق (ع) و ۱۳ روز ماه رجب به نام امام موسی کاظم (ع) یعنی ۲۵۰ روز از سال مجالس عزاداری برپا می‌کرد. مجالس صبح این هیأت همچون ۹۰ و اندی سال گذشته از ۶:۳۰ صبح آغاز و بعد از سخنرانی و مداحی در ساعت ۹:۳۰ صبح به پایان می‌رسد. حسینیه این هیأت قدیمی تهران در خیابان امیرکبیر، نرسیده به چهارراه سرچشمه واقع است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول