اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

تلاش ستودنی دانشمندان ایرانی در کشف واکسن کرونا

آمار بالای مبتلایان کرونا و کشته‌شدگان، موجب شد تا جامعه پزشکی و درمانی همه کشورها، به‌طور جدی نسبت به تولید واکسن و ایمن کردن جمعیت اقدام کنند، کشور ما ایران نیز از این اقدام مستثنا نبود و در پی آن، دانشمندان‌ ایرانی با تمام توان، وارد عرصه تولید واکسن کرونا برای نجات جان مردم شدند.

تلاش ستودنی دانشمندان ایرانی در کشف واکسن کرونا

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، در این گزارش، با توجه به استقبال مردم از تولید واکسن و امید به ریشه‌کن شدن این ویروس، به سراغ یکی از متخصصین حوزه دارویی و یکی از اعضای کادر درمان رفتیم تا با ویژگی‌های درمانی و دارویی واکسن‌های ایرانی کرونا، بیشتر آشنا شویم.

متخصص بیوتکنولوژی دارویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در خصوص واکسن‌های ایرانی کرونا به خبرنگار فارس گفت: در حال حاضر ۸ واکسن علیه ویروس کرونا در ایران در حال ساخت بوده که اطلاعات دقیق و جامعی از آنها منتشر نشده است. اما از واکسن‌های شرکت رازی (کوو پارس) اطلاعات نسبتا خوبی ثبت شده است که براساس آنها می‌توان گفت این واکسن از نظر دارویی، سلامت خیلی خوب و کم‌ترین عوارض را دارد و هرچند به لحاظ تئوری، اثربخشی خوبی دارد اما در هر صورت باید منتظر عملکرد واکسن به طور عملی باشیم.

احمد غلامی افزود: واکسن‌های شرکت رازی، خوش‌نام هستند و هر ایرانی حداقل یکی از واکسن‌های این شرکت را در زمان عمر خویش زده است، بنابراین امید خوبی برای اثربخشی آن در خصوص ویروس کرونا وجود دارد.

وی با اشاره به پیشرفت‌های داخلی در پزشکی اذعان داشت: با وجود تحریم‌ مواد اولیه، در تولید واکسن خیلی خوب پیش‌ رفته‌ایم و دانشمندان جوان کشور در جنگ بیولوژیک، به مبارزه پزشکی برخاسته‌اند، که این مایه غرور و افتخار ما است.

استاد بیوتکنولوژی دارویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در زمینه تولید نسل جدیدی از واکسن توسط شرکت برکت نیز اظهار داشت: درباره واکسن شرکت برکت به نام "کوو ایران" نیز اطلاعات خوبی منتشر شده است که هر چند جزئیات هنوز به طور دقیق بیان نشده، اما امیدواری زیادی به آن وجود دارد و توانسته از نظر سلامت و دارویی، عملکرد خوبی در آزمایشات مختلف نشان دهد. 

غلامی در پایان بیان داشت: آزمایش‌ واکسن‌ها در فازهای مختلف، تایید پزشکانِ تیم تولید واکسن و همچنین تایید نماینده سازمان بهداشت در جهانی در ایران، همه و همه، نشان‌دهنده‌ موثر بودن و سالم بودن واکسن‌های داخلی از لحاظ دارویی است.

وی افزود: خوشبختانه سازمان غذا و دارو، همواره به وظیفه‌ ملی و قانونی خود عمل کرده و تاکنون اجازه توزیع و مصرف بی‌رویه هیچ نوع واکسنی را نداده است، به همین خاطر هر زمان واکسن‌های ایرانی، وارد بازار مصرف شدند می‌توان با اطمینان کافی از آنها استفاده نمود. 

تزریق واکسن ایرانی را ترجیح می‌دهم

پرستار بیمارستان سعدی بخش ICU کرونا نیز در خصوص استفاده یا عدم استفاده از واکسن ایرانی گفت: واکسن ایرانی را به نمونه‌های خارجی، ترجیح می‌دهم و اگر واکسن ایرانی وارد مرحله تزریق به کادر درمان شود، استفاده از این واکسن برایم در اولویت است.

فریده بخشایش، با اشاره به علت استقبال خود از واکسن ایرانی اشاره کرد و گفت: تاکنون آزمایش‌های موثق و مطمئنِ صورت گرفته در فازهای مختلف، به تایید دانشمندان‌مان و تیم تولیدکننده رسیده است. همچنین ایران در تولید واکسن سابقه درخشانی دارد که به سبب آن سوابق می‌توان به واکسن کرونای داخلی، اعتماد کرد، به عنوان مثال واکسن فلج اطفال ایرانی با موفقیت توانست این بیماری را ریشه‌کن کند. 

وی افزود: با توجه به همت دانشمندان توانا و معتمد کشورمان، تایید متخصصان حوزه‌های مربوطه و تایید سازمان بهداشت جهانی، ما مردم می‌توانیم در جهت ریشه‌کن کردن ویروس منحوس کرونا با اعتماد، از واکسن‌های ایرانی، استفاده کنیم.

انتهای پیام/ ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول