اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

برگزیدگان «دهمین جشنواره ادبیات داستانی بسیج» معرفی شدند

اختتامیه دهمین جشنواره ادبیات داستانی بسیج صبح امروز در ساختمان اقشار تخصصی بسیج برگزار شد.

برگزیدگان «دهمین جشنواره ادبیات داستانی بسیج» معرفی شدند

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، مراسم پایانی و اختتامیه دهمین جشنواره ادبیات داستانی بسیج صبح امروز در ساختمان اقشار تخصصی بسیج برگزار شد.

بر اساس این گزارش در این مراسم احمد شاکری دبیر علمی، رحیم مخدومی مسؤول انجمن ادبیات داستانی بسیج هنرمندان و جواد جمیری جانشین سازمان بسیج هنرمندان حضور داشتند.

مراسم اختتامیه این جشنواره به شکل ملی اما در فضای مجازی برگزار شد و در پایان آن از برترین‌ها تقدیر به عمل آمد.

 

* جمیری: تلاش می‌کنیم دوره آتی جشنواره ادبیات داستانی بسیج را در شرایط بهتر برگزار کنیم

جمیری جانشین سازمان بسیج هنرمندان در ابتدای این مراسم ضمن اشاره به اینکه خدا را شاکریم توفیق داد تا دهمین جشنواره ادبیات داستانی بسیج را از راه دور برگزار کنیم، گفت: کرونا شرایط را بگونه‌ای رقم زد که موجب شد دهمین جشنواره ادبیات داستانی بسیج در سطح ملی اما از راه دور برگزار شود.

وی با تبریک فرا رسیدن مبعث حضرت رسول (ص) گفت: انجمن ادبیات داستانی بسیج و داوران در برگزاری این دوره همکاری‌های شایانی داشتند تا امروز اختتامیه از راه برسد. هر چند شایسته بود این مراسم در شرایط بهتر و وسیع‌تری برگزار شود اما ویروس کووید ـ  ۱۹ شرایط را محدود کرد.

جانشین سازمان بسیج هنرمندان در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: تلاش می‌کنیم دوره آتی یعنی یازدهمین دوره را در شرایط بهتر و با رفع بیماری به شکل حضوری اجرا کنیم.

 

* بیانیه هیات داوران جشنواره ادبیات داستانی بسیج/ مشارکت۳۲ استان و ۱۰۰​ داور در این دوره

در ادامه این مراسم، احمد شاکری دبیر علمی جشنواره بیانیه‌ای هیأت داوران را قرائت کرد.

«هنرمند با روح هنری و چراغ هنر که در درون او برافروخته شده، ظرایف و دقایق و حقایقی را ابراز می کند.» مقام معظم رهبری/ بیانات در دیدار جمعی از اصحاب فرهنگ و هنر ۱/۵/۱۳۸۰

ادبیات در طول تاریخ بشر، زاینده و الهام بخش دیگر هنرها بوده است و قصه نویسی هنری دیرین است که در پی کشف معنای زندگی و گذر از روزمرگی ها، درکی زیبایی شناسانه را به کام مخاطبان چشانده است. این هنر اصیل در سده معاصر، در کالبد ادبیات داستانی نوین و قرین به دو واقعه سرنوشت ساز قیام مشروطه و انقلاب اسلامی در کشورمان نقاط عطف مهمی را در تاریخ ادبیات روایی فارسی رقم زده است. اکنون بیش از هر زمانی می توان اذعان نمود که بود و نمود تمدن‌ها به روایت از انها گره خورده است. از این رو، سیاست شناسایی، پرورش، حمایت و هدایت نویسندگان انقلاب اسلامی ضرورتی انکار ناپذیر در دست یابی به تمدن ایرانی- اسلامی است.

انجمن ادبیات داستانی بسیج هنرمندان، مفتخر به برگزاری دهمین جشنواره ادبیات داستانی بسیج، به عنوان یکی از سالم‌ترین، پایدارترین و مشارکت پذیرترین جوایز ادبی کشور است. جشنواره دهم طی دو مرحله استانی و کشوری و در دو بخش بزرگسال و نوجوان در طی شش ماه به انجام رسید. از جمله شاخصه‌های برجسته این جشنواره می‌توان به مشارکت ۳۲ استان در داوری آثار در مرحله استانی یاد کرد. بیش از ۹۰ داور استانی، با تایید شورای مرکزی، فرایند داوری را به صورت همزمان و متوازن به انجام رساندند و در مرحله کشوری با اضافه شدن داوران نهایی، تعداد داوران در این رخداد بی نظیر فرهنگی به ۱۰۰ داور رسید.

فرایند دقیق داوری در گستره ملی بر اساس شیوه نامه‌های اجرایی خود نمونه‌ای از جلوه بسیج در نظم پذیری، کار تشکیلاتی و همدلی مومنانه است.

دهمین جشنواره ادبیات داستانی بسیج در برآوردی کلی حاوی یافته‌ها و داشته‌های چندی برای ادبیات داستانی کشور است. فارغ از انتخاب بهترین آثار داستانی تولید شده توسط نویسندگان بزرگسال و نوجوان در کل کشور، فرایندهای شناسایی و داوری قادر است تصویری کلی از وضعیت ادبیات داستانی کنونی، استعدادها و نویسندگان ان و ضرورت‌ها و بایسته‌های آینده این هنر بدست دهد.

در مجموع و در گستره‌ای فراتر از پایتخت، ادبیات داستانی معاصر نیازمند تدبیر و سیاستی ملی، متوازن، افق نگر، برنامه ریز و مومنانه است. ظرفیت‌ها و قابلیت‌های فراوانی در گستره ایران اسلامی وجود دارند که باید با نگاهی واقع بینانه و ملی برای آنها برنامه ریزی و از آنها حمایت کرد.

اکنون با پایان یافتن مراحل داوری دهمین جشنواره ادبیات داستانی بسیج، داستان‌های برگزیده و شایسته تقدیر معرفی و از نویسندگان آنها تجلیل می‌شود. اما در واقع باید از منتخبان استانی این جشنواره و تمامی نویسندگان خاصه نوجوانانی که از اقصی نقاط ایرانی اسلامی در این همایش ملی مشارکت داشتند تشکر کنیم.

همچنین شورای عالی انجمن ادبیات داستانی بسیج برخود لازم می‌داند از متولیان اجرایی و علمی جشنواره در استان‌ها قدردانی کند. امید است تحت توجهات حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف، همدلی و همراهی این مجموعه گرانقدر در ذیل نام پر افتخار بسیج بتواند به گام های دیگری در مسیر ادبیات و هنر انقلاب اسلامی بینجامد. (شورای مرکزی انجمن ادبیات داستانی بسیج)

 

* اسامی داوران کشوری جشنواره ادبیات داستانی بسیج

رحیم مخدومی مسؤول انجمن ادبیات داستانی بسیج هنرمندان نیز در این مراسم با اشاره به برگزاری جشنواره در سطح ملی و  کشور اظهار داشت: داوران برای بررسی آثار استانی اقدامی جهادی انجام دادند و اتفاقی مهم را رقم زدند.

وی در ادامه به اسامی ۶ داور مرحله کشوری در بخش بزرگسال و نوجوان اشاره کرد و گفت:‌ در بخش بزرگسال داوران مرحله کشوری عبارتند از جهانگیر خسروشاهی، کامران پارسی‌نژاد و رحیم مخدومی اما در بخش نوجوان میرشمس‌الدین فلاح هاشمی، سیدعزرا موسوی و معصومه خسروشاهی زیر نظر آقای احمد شاکری به عنوان دبیر علمی آثار را بررسی کردند.

وی با بیان اینکه آمار نشان می‌دهد کل آثار واصله به دبیرخانه ۴ هزار اثر بود که از سوی ۲۵۰۰ نفر ارسال شد، گفت: این اتفاق در نوع خود بی‌نظیر بود زیرا اگر قرار بود جشنواره را متمرکز برگزار کنیم قطعا آمار کمتر از این میزان می‌شد.

وی در پایان سخنانش به اهدای تندیس و لوح به برگزیدگان این جشنواره اشاره کرد و گفت:‌در بخش نوجوان و بزرگسال به نفرات اول تندیس و لوح جشنواره اهدا می‌شود.

 

* اسامی برگزیدگان ملی و استانی به شرح ذیل است:

برگزیدگان و تقدیری‌های ملی : محدثه پیری، یاسمین زهرا شکل آبادی، مانی گلمحمدی، سید محمد هادی شفیعی، مرجان ظریفی، بتول مزارعی، حدیث محمودی، فاطمه حسین پور، زینب نظری، شهربانو پاک‌نژاد، محمد بلوچی انارکی، کاظم سلیمی، سعیده شبرنگ، عفت نیستانی.

* اسامی برگزیدگان و تقدیری‌های استانی :

آذربایجان شرقی
مولود علیزاده فاضل
نگین قربانی
مهسا مشهدی فام
اسرا طالعی

آذربایجان غربی
حسین اقبالیان
سودا نیکزاد
مسلم داداشی
حدیث ندری

اردبیل :
پری آخته
فاطمه حسین پور
میرعظیم رفیع نیا
هستی معانی

استان تهران :
نگین متفق
ستایش هاشمی نصب
زهرا موصلی
ژینا یاوری وفا

اصفهان:
حمیدرضا قاسمی
محبوبه طاهری

البرز:
مژگان پرتوی
بهار بابایی
گلستان زمانی
یسنا خوش طینت

ایلام:
محمد امین منصوری
محدثه پیری
خدیجه مرادی بیگی
امید فرجی

بوشهر:
معصومه خدادادی
سیده زهرا میرجهانفرد

تهران بزرگ:
مصطفی توفیقی
دنیا اسکندرزاده
فریده حیدریان
محمد صدرا رجایی

چهارمحال بختیاری:
مهناز نجفی
سیده کوثر میر احمدی
هادی اسپنانی

خراسان جنوبی :
سید محمد رضا اسلامی
فاطمه خسرو پناه
فاطمه زهرا پردل
زینب مهدوی

خراسان جنوبی :
منیره هاشمی
دنیا درخشان
نسیم پرک

خراسان شمالی :
علی محمد دوست
زینب صادقی فرد
حمید عشقی
هانیه سیستان

خوزستان:
مهرنوش گرجی
سحر موتور چی

زنجان :
لیلا دوستی فرد
حدیث محمودی
کاظم سلیمی

سمنان :
فاطمه روحی
هلیا هنرور
عطیه رضایی

سیستان و بلوچستان:
حوا شاقوزایی
عاطفه سارانی پور

فارس:
پریسا قائد شرفی
کیانا اکبر پور
رحیم میر عظیم

قزوین :
مجید رحمانی
مرضیه زر آبادی

قم :
فهیمه شاکری مهر
فاطمه گایینی ایمانفر
زینب سرداری

کردستان :
هاژوین رنجبر
یسنا قادریان
پردیس کریمی
سارا لطفی

کرمان :
نجمه خواجه

کرمانشاه:
حامد عامریان
فاطمه صفری
فاطمه حشمتیان
طناز فلاحی

کهگیلویه :
زینب امیدی
سیده زهره موسوی
سیده زهرا موسوی

گلستان:
سیده مریم مهربانخو
لیلا فیض آبادی
محمدحسین صفری
محمدجواد میرشکار

گیلان:
طاهره مشایخ
مهتاب مداحی
شعله گردیرز (آریانپور)
مریم اقامتی

لرستان:
اسماعیل الله دادی
پریان شمس
فروزان حسنوند
نگار حیدری

مازندران :
اسماعیل کلانتری
سارا حسنی خورشیدی
سید هادی رضویان

مرکزی:
حمید صادقی
هستی رنجبر
فرشته عسگری
خدیجه ایمانی

هرمزگان :
فریده ترقی
آنا اکبری
شادی آزاد
مریم رحیمی شهواری

همدان :
فاطمه بگزاده
یاسمین زهرا شکل آبادی
سید میثم موسویان
سارا حداد همدانی

یزد:
مریم طباطبایی
زهرا فرقانی
هدایت الله کلماتیان
بهار آزادی

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول