اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

رییس شورای شهر مشهد: تخلف قانونی تصویب طرح تفصیلی اطراف حرم رضوی را پیگیری می‌کنیم

رییس شورای شهر مشهد گفت: فرآیند تصویب طرح بافت اطراف حرم رضوی روال قانونی را طی نکرده و از مسیرهای تعریف شده این قانون‌شکنی را پیگیری خواهیم کرد.

رییس شورای شهر مشهد: تخلف قانونی تصویب طرح تفصیلی اطراف حرم رضوی را پیگیری می‌کنیم

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محمدرضا حیدری، امروز در یکصد و بیست‌وچهارمین جلسه علنی شورای شهر مشهد، به محمدرضا کلایی، شهردار مشهد دو تذکر داد که اولین مورد آن مربوط به طرح تفصیلی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی بود.

رییس شورای شهر مشهد با بیان اینکه موضع و رویکرد شورای پنجم نسبت به این بافت کاملا روشن و شفاف است، تصریح کرد: فرآیند تصویب طرح، روال قانونی را طی نکرده و از مسیرهای تعریف شده این قانون‌شکنی را پیگیری خواهیم کرد؛ طرح مصوب نقص‌هایی در اسناد پیوست دارد که قبلا به آن اشاره کرده‌ایم.

وی در خصوص طرح ویژه تفصیلی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی که ۷ روز قبل، در جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری کشور با حضور وزیر راه و شهرسازی و استاندار خراسان رضوی، تصویب شد، گفت: حق گذشتگان نباید ضایع شود چراکه طرح گذشته نیز نقاط مثبتی داشته که در طرح جدید هم لحاظ شده است؛ از جمله آنها می‌توان به تثبیت ۳۷ فضای واجد ارزش و معابر و شوارع دسترسی به حرم مطهر اشاره کرد.

حیدری با تاکید بر اینکه منابع و سرمایه‌های شهرداری مشهد و شرکت بازآفرینی شهری ایران مادامی که ماموریت این دو مجموعه در بافت پیرامونی حرم مطهر پایان نیافته، نباید به نقطه دیگری منتقل شود، افزود: هرگونه انتقال دارایی، صرفا منوط به اتمام ماموریت است و منابع مازاد در چنین شرایطی است که می‌تواند در سایر نقاط شهر مشهد هزینه شود؛ برخی به فکر طراحی و تعریف املاک و منابع خود هستند که مغایر با تعهدات بوده و حتما در ارتباط با آن مراقبت خواهیم کرد.

رییس شورای شهر مشهد تصریح کرد: بافت پیرامونی حرم مطهر با مشکلات جدی زیرساختی روبروست و دستگاه‌های مسئول باید تکالیف خود را به کاملترین شکل ایفا کند.

دومین تذکر رئیس شورای شهر مشهد به شهرداری مربوط به صدور مجوز و پروانه در اراضی و ارتفاعات جنوب غرب بود.

حیدری در این خصوص گفت: شهرداری مشهد مادامی که طرح تفصیلی این حوزه ابلاغ نشده، اجازه صدور هیچ‌گونه مجوز و پروانه‌ای را ندارد؛ این اراضی براساس دغدغه‌های زیست‎‌محیطی، با کاربری فضای سبز تعریف شده و ابعاد آن نیز کاملا روشن است.

رئیس شورای شهر مشهد در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به آغاز ثبت‌نام انتخابات شوراهای شهر و روستا، از ۲۰ اسفندماه، اظهارکرد: از عموم متخصصان، فرهیختگان و صاحبان تجربه و دلسوزان متعهد نسبت به مشهد که دل در گرو توسعه متوازن و عدالت‌‎محور این شهر دارند، برای حضور در عرصه انتخابات دعوت می‌کنیم.

حیدری افزود: امیدواریم مراجع استعلام و هیات‌های نظارت بر انتخابات شوراها، با توجه به شرایط حساس کشور و ضرورت تقویت انسجام ملی که جلوه‌ای از اقتدار ایران عزیز و سرمایه‌ای ارزشمند برای امنیت و توسعه کشور است، فرصت و شرایط را برای حضور تمامی سلایق و جریان‌های فکری و سیاسی تعریف شده در چارچوب قانون فراهم آورند تا رای مردم فصل‌الخطاب باشد.

وی با بیان اینکه موضوع مشارکت حداکثری مردم در عرصه انتخابات، یکی از راهبردهای موکد در فرمایشات بنیانگذار انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری است، گفت: یکی از پیش‌شرط‌های تحقق مشارکت حداکثری، رقابتی بودن انتخابات است.

رییس شورای شهر مشهد در ادامه خاطرنشان کرد: براساس آموزه‌های دینی و آرمان‌های انقلاب اسلامی، توجه به اخلاق و رعایت آن بویژه در عرصه سیاست، نکته‌ای مهم و حائز اهمیت بوده که جلوه عینی آن در انتخابات پیش‌رو قابل مشاهده است.

وی با بیان اینکه یکی از معیارهای سنجش باور یک فرد به آموزه های دینی را در عرصه‌ سیاسی می‌توان سنجید، گفت: باید بر محور اخلاق تکیه کرد و از رفتارهای ماکیاولیستی که هدف وسیله را توجیه می‌کند، پرهیز نمود.

حیدری با اشاره به برخی فضاسازی‌های اخیر علیه شورای شهر و مدیریت شهری، گفت: متاسفانه این روزها، برخی افراد با بهانه‌ای اندک و کوچکترین مشکل، بدنبال تخریب شورای پنجم و شهرداری هستند؛ رویه‌ای که کاملا مخالف رویکردهای اخلاقی و حتی بدون اطلاع و آگاهی است؛ در صورتی‌که قرآن مجید تاکید می‌نماید «لاتقف مالیس لک به علم».

وی با بیان اینکه ترویج چنین بی‌اخلاقی‌هایی، موجب شکل‌گیری فضایی نامناسب در شهر، آن هم پیش از برگزاری انتخابات می‌شود، گفت: شورای پنجم و مدیریت شهری در این دوره علی‌رغم همه محدودیت‌ها سعی کرده خدمات مثبت و سازنده‌ای در شهر مشهد ارائه کند؛ همه کاستی‌ها را می‌پذیریم و بابت آنها از شهروندان عذرخواهیم.

رئیس شورای شهر مشهد در ادامه افزود: جریانات و افرادی که آرزوی حضور در عرصه انتخابات دارند، طرح‌ها و برنامه‌های خود را برای حل و فصل مشکلات شهری بیان کنند؛ بگویند که برنامه‌شان برای مجوز ۳۲ هزار واحد تجاری موقت که با رای دیوان عدالت اداری متوقف شده و یا نوسازی و اصلاح ۶ هکتار بافت فرسوده و ناکارآمد شهری چیست؟ چه برنامه‌ای برای رسیدن به درآمد پایدار شهرداری و زیست‌پذیر کردن شهر مشهد دارند؟

حیدری گفت: عده‌ای موفقیت را تخریب و فضاسازی علیه کارهای مثبت صورت گرفته می‌دانند؛ با تخریب و برخوردهای غیرمنصفانه در قبال خدمات ارزشمندی که صورت گرفته، راه به جایی نخواهند برد و مردم نیز در این ۴۰ سال نسبت به این خط مشی‌ها آگاهی کامل دارند.

وی در بخشی از این جلسه به تشریح مناسبت‌های هفته پیش‌رو پرداخت و با گرامیداشت، ۱۸ اسفندماه، روز جهانی زن، اظهارکرد: ۸ مارس به یاد کارگران زن کشته شده در اعتراضات شیکاگو آمریکا به نام روز جهانی زن نامگذاری شده است؛ بانوانی که نسبت به شرایط نامناسب کار و دستمزد ناعادلانه معترض بودند.

رییس شورای شهر مشهد با تبریک این روز به همه بانوان، گفت: تمرکز ۸ مارس، بر بزرگداشت روز زن و دفاع از حقوق آنهاست؛ حفظ شان و جایگاه ایشان و استفاده از فرصت‌های برابر از جمله نکات محوری است که مبتنی بر آموزه‌های دینی و ملی ماست.

وی در ادامه با تسلیت ۱۹ اسفندماه، سالروز شهادت امام‌موسی‌کاظم(ع)، افزود: این روز را به عموم شیعیان، بویژه مردم مشهد و ولی‌نعمت ما، اما‌م‌رضا(ع) تسلیت می‌گوییم.

حیدری با بیان اینکه امام موسی‌کاظم(ع) در زمان خلافت عباسی و در شرایط دشواری، عهده‌دار مسئولیت امامت شدند و فشارهای زیادی نیز بر جریان تشیع حاکم بود، تصریح کرد: امام بزرگواری که بارها زندانی شدند و از جمله خصائل اخلاقی ایشان، حلم و بردباری و کظم غیظ است؛ امیدواریم بتوانیم از پیروان راستین این امام همام باشیم.

۲۱ اسفندماه، روز مبعث نبی مکرم اسلام(ص)، مناسبت دیگری بود که رئیس شورای شهر مشهد در صحبت‌های خود به آن اشاره کرد و گفت: بعثت، نقطه آغاز رستاخیزی معنوی در تاریخ بشریت است؛ بعثتی که نبی مکرم اسلام(ص) فلسفه و هدف آن را تکمیل و اتمام مکارم اخلاقی عنوان کردند.

حیدری با بیان اینکه مقوله اخلاق، یکی از گمشده‌های امروز جهان بشریت بوده که در عرصه های مختلف، نقصان و ضعف‌هایی نیز دارد، افزود: امیدواریم به عنوان پیروان راستین پیامبر اسلام(ص) بتوانیم در مسیر ارزش های اخلاقی گام برداریم.

وی در ادامه ضمن گرامیداشت ۲۲ اسفندماه، سالروز تاسیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به فرمان حضرت امام(ره) و روز بزرگداشت شهدا، اظهارکرد: هرساله مردم شهیدپرور ایران اسلامی در روزهای پایانی سال با حضور بر سر مزار شهدا، با آرمان‌ها و مسیر ایشان تجدید پیمان و تجدید عهد می‌کنند؛ نقش حمایتی بنیاد شهید و امور ایثارگران نسبت به جامعه هدف خود در این روزها بیش از پیش احساس می‌شود.

رئیس شورای شهر مشهد با تاکید بر لزوم حفظ حرمت و کرامت خانواده شهدا و ایثارگران و جانبازان، گفت: حمایت از این عزیزان رسالتی به دوش همگان است ولی مسئولیت اصلی متوجه بنیاد شهید است و امیدواریم با همراهی دولت و مجلس این مجموعه بتواند به مسئولیت خود بهتر از گذشته عمل کند.

حیدری در ادامه صحبت‌های خود به ۸۰ پروژه شاخص شهری اشاره کرد که در حوزه‌های مختلف عمران، حمل‌ونقل و خدمات شهری و فرهنگی تعریف شده‌اند و گفت: بسیار خرسندیم که بخشی از این پروژه‌ها در اختیار عموم مردم قرار گرفته و مابقی آنها نیز تا پایان دوره به اتمام می‌رسد.

وی با بیان اینکه دشواری‌ها و مسائل مختلف سرراه عملیات اجرایی پروژه‌های شهری سبب شده تا متمایز از دیگر پروژه‌ها باشند، گفت: به‌عنوان مثال در پروژه پایانه و پارکینگ زیرسطحی آزادی، عملیات اجرایی ۶ ماه معطل جابجایی تاسیسات دستگاه‌های خدمات‌رسان مثل فیبر نوری، گاز، آب، برق و کانال‌های جمع‌آب‌های سطحی بود.

حیدری در ادامه افزود: این تاخیرها موجب افزایش هزینه‌های اجرای پروژه‌ می‌شود؛ به نحوی که براساس مصوبه دولت و ابلاغیه سازمان برنامه و بودجه، علاوه بر هزینه اولیه اجرای پروژه با ۱۳۰ میلیارد تومان تعدیل همراه شد.

رئیس شورای شهر مشهد خاطرنشان کرد: این موارد، مانع از تاکید بر مهندسی ارزش و تلاش برای کاهش هزینه‌ها نیست ولی در پروژه‌ مرکز نگهداری و درمان معتادان متجاهر حسن‌آباد نیز که ۴۰ درصد هزینه اجرای آن به‌عهده شهرداری مشهد بود، هزینه پروژه از ۱۰ میلیاردتومان به ۲۵ میلیارد تومان افزایش یافت.

حیدری تلاش برای کاهش قیمت تمام‌‎شده پروژه های عمرانی را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: تاکنون برای ۸۰ پروژه کلان و شاخص شهری مشهد و اداره شهر، ۳۷ هزار میلیاردتومان تامین منابع شده که این عدد تا پایان سال به ۴۰ هزارمیلیاردتومان خواهد رسید؛ براساس برآوردها تا پایان شورای پنجم، ۵۰ هزار میلیاردتومان تامین منابع مالی می‌شود که نقطه عطفی در مدیریت شهری مشهد، آن هم در شرایط سخت اقتصادی کنونی، حساب می‌شود و کمال تقدیر و تشکر را حوزه‌های اقتصادی و مالی شهرداری داریم.

وی افزود: این موفقیت و خدمات، با حمایت و برنامه‌ریزی شورای پنجم، بواسطه تلاش‌های شبانه‌روزی شهرداران منتخب شورا و معاونین و مدیران و کارشناسان شهرداری و در سایه تعامل و هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی سطح استان محقق شده است؛ البته کاستی‌هایی نیز وجود دارد که باید با تلاش مستمر، آنها را تا پایان دوره به حداقل ممکن برسانیم.

حیدری با بیان اینکه تقویت امید و اعتمادآفرینی در مردم نجیب و حق‌شناس مشهد، از رویکردهای شاخص شورای پنجم شهر مشهد بوده است، گفت: مدیریت شهری مشهد سعی کرده با کارآمدی و ارائه خدمات مناسب و پاسخگویی به مطالبات تاریخی شهروندان همچون مسیر اتصال کوشش به خلج و بازآفرینی شهرک‌های شهید رجایی و باهنر و شهید بهشتی و سایر مناطق شهری در این جهت گام بردارد.

انتهای پیام/ ۷۰۰۶۸

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول