اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

شناسایی 1400 گونه گیاهی و 412 گونه جانوری در چهارمحال و بختیاری/تالاب گندمان در جمع 10 تالاب پرنده‌نگری کشور

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: محیط زیست استان ظرفیت خوبی دارد و از لحاظ ارزش‌های زیست محیطی بسیار توانمند است چرا که بیش از یک‌هزار و 400 گونه گیاهی و 412 گونه جانوری در استان شناخته شده است.

شناسایی 1400 گونه گیاهی و 412 گونه جانوری در چهارمحال و بختیاری/تالاب گندمان در جمع 10 تالاب پرنده‌نگری کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد شهرام احمدی صبح امروز در جمع خبرنگاران چهارمحال و بختیاری گفت: محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری ظرفیت خوبی دارد و از لحاظ ارزش‌های زیست محیطی بسیار توانمند است چرا که بیش از یک‌هزار و 400 گونه گیاهی و 412 گونه جانوری در استان شناخته شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: چنانچه کشوری تنوع زیستی بالایی داشته باشد زیرساخت‌های کشاورزی، سلامتی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی ایجاد می‌شوند و با تضعیف تنوع زیستی امنیت نیز تضعیف می‌شود.

احمدی افزود: هشت منطقه تحت مدیریت محیط زیست استان شامل 5 منطقه حفاظت شده، یک پارک ملی، یک پناهگاه حیات وحش و یک ذخیره‌گاه جهانی به نام تنگ صیاد سبزکوه که یک سوم مساحت استان را شامل می‌شود و در یونسکو ثبت شده است.

وی یادآور شد: استان چهارمحال و بختیاری سرمنشا رودخانه کارون، زاینده رود و دز است و شامل یک اکوسیستم بکر و طبیعی است همچنین جنگل‌های بلوط که 310 هکتار از جنگل‌های زاگرسی را شامل می‌شوند استان را دارای طبیعتی خاص کرده‌اند.

احمدی با اشاره به چالش‌های پیش روی محیط زیست گفت: خشکسالی باعث شده آب‌های زیر زمینی و سطحی کاهش چشمگیر پیدا کنند و همچنین تقاضاهای خارج از ضوابط زیست محیطی که آسیب‌زا هستند و استان را با بحران آب روبرو می‌کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان وابستگی شدید مردم استان به محیط زیست را مشکل بزرگی دانست و افزود: باید به دنبال منابع پایدار و جایگزین باشیم تا هم معیشت مردم دچار مشکل نشود و هم آسیب به طبیعت به حداقل برسد چرا که محیط زیست ارث نیست بلکه امانتی در دست ماست و باید برای آیندگان حفظ شود.

احمدی با اشاره به بحث آموزش گفت: سازمان محیط زیست آموزش‌های زیست محیطی را در تمام قشرها از مهدکودک تا آموزش‌های عالی و همچنین جوامع محلی با جدیت پیگیری می‌کند و گروه‌های هدف را با توجه به نیازمندی‌ها شناسایی می‌کند تا با تداوم آموزش این فرهنگ ارتقا پیدا کند.

بی‌خطرسازی پسماندهای عفونی در استان/اولین مرکز مدیریت پسماند شهری تا سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد

وی پسماندها را معضل بزرگ زیست محیطی دانست و خاطرنشان کرد: متولی دفع پسماند محیط زیست نیست اما گفتنی است پسماندهای عفونی در استان بی‌خطرسازی می‌شوند و اولین مرکز مدیریت پسماند شهری نیز تا سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید و در این حوزه 194 مورد به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها اخطار داده شده و 15 مورد نیز در این زمینه به مراجع قضایی ارجاع داده شده‌اند.

احمدی وجود زیاد اسلحه را تهدیدی برای محیط زیست دانست و ادامه داد: در تالاب‌ها و مناطق مهم زیست محیطی افزایش تجهیزات و نصب دوربین‌های مدار بسته و رصد مداوم را داشته‌ایم که از شکارهای غیرقانونی جلوگیری کنیم و هزار و 52 مورد عدوات نیز ثبت و ضبط شده است.

تالاب گندمان در جمع 10 تالاب پرنده‌نگری کشور

وی با اشاره به اینکه 30 گونه از پرندگان در استان به ثبت ملی رسیده‌اند، گفت: تالاب‌های چغاخور و گندمان احیا شده‌اند و نقطه قوتی برای پرندگان هستند و در این راستا نیز کارگروه جامع مدیریت زیست بومی تشکیل شده است تا به بهره‌برداری اقتصادی برسیم و تالاب گندمان امروزه پس از احیای 100 درصدی جز 10 تالاب پرنده‌نگری کشور شده است.

احمدی در پایان خاطرنشان کرد: بیش از 2 هزار مجوز زیست محیطی در استان صادر شده و طی سال جاری 2 هزار و 746 مورد پایش مراکز خدماتی صنعتی و تولیدی داشتیم و 99 مورد نیز اخطار رفع آلایندگی دریافت کردند اما هوای استان در طول سال کمتر از 10 روز برای گروه‌های خاص و به طور مقطعی ناسالم اعلام شد که نقطه قوتی برای استان است.

انتهای پیام/68035

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول