اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

موافقت سازمان برنامه با کمک فوری به صندوق بازنشستگی هما/ رفع مشکل بازنشستگان قبل از پایان سال

با وعده کمک فوری سازمان برنامه و بودجه به هما برای پرداخت‌های قبل از پایان سال و لحاظ کردن کمک به صندوق بازنشستگی ایران ایر در آئین‌نامه اجرایی بند «و» تبصره ۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ برای حقوق سال آتی، مشکلات بازنشستگان هما رفع می شود.

موافقت سازمان برنامه با کمک فوری به صندوق بازنشستگی هما/ رفع مشکل بازنشستگان قبل از پایان سال

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، زخم های صندوق بازنشستگی هما و مشکلات بازنشستگان این شرکت هواپیمایی چند وقتی است که سر باز کرده است و مشکلات بسیاری را برای بازنشستگان این شرکت هواپیمایی دولتی فراهم کرده است.

البته از گذشته صندوق بازنشستگی هما یکی از دلایل زیان ده بودن ایران ایر عنوان می شد و مدیران عامل قبلی کم و بیش سعی در رفع این مشکل داشتند اما هیچگاه به نتیجه نرسید.

امروز دوشنبه 18 اسفندماه هم مجددا ایثارگران و بازنشستگان شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در تجمعی از مجلس و سازمان برنامه و بودجه خواستار پیگیری مطالبات خود شدند.

 

* برخور: تمایلی به جداسازی صندوق بازنشستگی هما از هما نداریم

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران درباره تقاضای بازنشستگان ایران ایر مبنی بر همسان سازی پرداختی‌ صندوق‌های بازنشستگی و ترمیم حقوق آنها پیش از این به خبرنگار فارس گفت: برابر امریه‌هایی که دولت داد، ما در ایران ایر اقدام کردیم و بخشی از خواسته‌های بازنشستگان هما تامین شد، در چارچوب قانون، حداکثر افزایش حقوق را اعمال کردیم، اما به هر حال اینها روی کاغذ است.

به گفته علیرضا برخور تامین اعتبار برای این تناسب سازی نیازمند زیرساخت مناسب است که ایران ایر ندارد، این شرکت هواپیمایی بدهی‌های سنگین از یک دهه قبل تاکنون دارد، تعداد پایین هواپیماهای عملیاتی هما به دلیل نبود نقدینگی برای تهیه قطعه موجب شده است، درآمد ماهانه هما برای پرداخت حقوق کارکنان هم کافی نباشد، چه برسد به اینکه همسان سازی و تناسب سازی حقوق را انجام دهیم.

مدیرعامل ایران ایر گفت که اصلا مایل به جدا کردن صندوق بازنشستگی هما از ایران ایر نیستیم، کارکنان ایران ایر بازنشسته می‌شوند و بازنشسته‌های هما متعلق به هما هستند، ولی ما در موضوع یکسان سازی صندوق‌های بازنشستگی موضوع را پیگیر هستیم و دنبال جداسازی نیستیم؛ وقتی یکسان‌سازی صندوق‌های بازنشستگی مطرح می‌شود، هر اتفاقی که برای دیگر بازنشسته‌ها رخ می‌دهد، برای بازنشسته‌های ما هم باید رخ بدهد.

برخور گفته بود: به هر حال بازنشستگان هما با توجه به شرایط اقتصادی فعلی حق دارند، مسایل خود را مطرح کنند، اما من هم به عنوان مدیرعامل هما هم سعی کرده‌ام همه وظایف خود را در این باره دنبال کنم.

به گفته مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی از مجلس شورای اسلامی در این باره کمک گرفتیم، نماینده‌های مجلس خصوصاً کمیسیون تلفیق که درد ایران ایر را می‌دانستند کاملاً همراهی کردند، البته ما مجددا از طریق مجلس موضوع را پیگیری خواهیم کرد و رها نمی کنیم.

* موافقت رئیس سازمان برنامه و بودجه با کمک به صندوق بازنشستگی هما

بر اساس این گزارش بالاخره پیگیری مدیرعامل ایران ایر در این باره نتیجه داد و خبر از موافقت رئیس سازمان برنامه و بودجه با کمک به صندوق بازنشستگی هما رسید.

پیرو مکاتبات متعدد با رئیس دفتر رئیس‌جمهور و جلسات متعدد مدیرعامل ایران ایر و رئیس هیات مدیره صندوق بازنشستگی هما با رئیس سازمان برنامه و بودجه، نوبخت پس از استماع جزئیات مشکلات هما علی‌الخصوص موضوعات پرداخت حقوق، عیدی و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان ایران ایر و نیز استفاده از ظرفیت‌های قانون بودجه برای تهاتر بدهی‌های شرکت از طریق مطالبات هما از دولت، در جلسه روز ششم اسفندماه سال جاری، دستور اقدام و بررسی های کارشناسی برای انجام درخواست‌های صورت گرفته صادر کرده است.

طبق اعلام ایران ایر پس از برگزاری جلسات کارشناسی، پیشنهادات اجرایی از سوی معاون ذیربط سازمان برنامه و بودجه در روز 13 اسفندماه سال جاری خطاب به رئیس سازمان برنامه و بودجه ارسال شد که به دلیل حضور نوبخت در جلسات بودجه در مجلس و سپس بیماری حادث شده برای وی، به ناچار بلافاصله در اولین روز نقاهت، جلسه مفصلی بنا به دعوت رئیس سازمان برنامه و بودجه با حضور مدیرعامل هما و رئیس هیات مدیره صندوق بازنشستگی ایران ایر به نمایندگی از بازنشستگان و مدیران ذیربط در سازمان برنامه و بودجه برگزار شد.

در این جلسه، ضمن تاکید  رئیس سازمان برنامه و بودجه بر اجرای دستورات گذشته، راهکارهای اجرایی برای هر یک از موضوعات مطروحه نیز دستور داده شد.

بر این اساس مشکلات مذکور از جمله وعده نوبخت برای کمک فوری سازمان برنامه و بودجه به ایران ایر برای پرداخت‌های قبل از پایان سال و نیز لحاظ کردن کمک به صندوق بازنشستگی هما در آئین‌نامه اجرایی بند «و» تبصره 2 قانون بودجه سال 1400 برای حقوق سال آتی، توسط سازمان برنامه و بودجه مرتفع خواهد شد.

به گزارش فارس اجرا و پرداخت فوق العاده ایثارگری به ایثارگران ایران ایر به موجب بند 2 ماده 68، اجرا و پرداخت فوق العاده ایثارگری به موجب ماده 51 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران و پرداخت معوقه 6 ماهه طرح همسان‌سازی حقوق، برخی از مطالبات بازنشستگان ایران ایر است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول