اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

گفتگویی منتشر نشده از مرحوم موسویان در اولین شماره «گفتمان پیشرفت»

شماره اول ماهنامه اجتماعی، فرهنگی «گفتمان پیشرفت» در ۲۲۴ صفحه با گفت‌وگویی منتشر نشده از مرحوم سیدعباس موسویان منتشر شد.

گفتگویی منتشر نشده از مرحوم موسویان در اولین شماره «گفتمان پیشرفت»

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری فارس، شماره اول ماهنامه اجتماعی، فرهنگی «گفتمان پیشرفت» در ۲۲۴ صفحه با گفت‌وگویی منتشر نشده از مرحوم سیدعباس موسویان منتشر شد.

پرونده‌ای به بهانه نخستین سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی با عنوان «سنجش عیار مقاومت»، پژوهشی درباره جهان پس از کرونا با عنوان «چالش‌های پیشرفت در دوران پساکرونا»، گفت‌وگو با کریم مجتهدی پیرامون تاریخ پیشرفت و تجدد در ایران با تیتر «آن کمال مطلوب محقق نشد» و گفت‌وگو با جیانی واتیمو با تیتر «دین عقل‌گرا الگوی پیشرفت غربی» از دیگر مطالب و تیترهای صفحه نخست این ماهنامه است.

این ماهنامه که دارای رویکردی تبیینی، تحلیلی، به وجوه مختلف مسئله و مفهوم پیشرفت است، در ۵ بخش «گفتمان»، «نقد»، «آینده»، «پرونده» و «متن و حاشیه» انتشار یافته است. دغدغه اساسی مطالب این مجله که در قالب یادداشت، مصاحبه، گزارش و مقاله انتشار یافته است توجه ویژه به مقوله پیشرفت کشور است. این مهم یا به شکل مستقیم در مطالب مورد توجه قرار می‌گیرد و یا این که در قالب موضوعاتی که به نحوی از انحاء به مسئله پیشرفت مرتبط بوده و در دستور کار و توجه تحریره مجله قرار گرفته است.

یادداشت مفصل مدیرمسئول مجله در شماره نخست را باید در زمره مهمترین مطالب مجله در شماره نخست قلمداد کرد. یادداشتی که با عنوان «گفتمان پیشرفت در ظرف عقلانیت نوین اسلامی» بنا دارد به یک صورت‌بندی مفهومی از «پیشرفت»، «عقلانیت»، «اسلام» و «تمدن» و نسبت این مفاهیم با یکدیگر بپردازد.

در بخشی از یادداشت سردبیر در شماره اول آمده است: «در گفتمان پیشرفت بنا داریم به مقوله پیشرفت ایرانی، اسلامی از وجوه مختلف بنگریم تا با یاری خداوند در زمینه تولید ادبیات پژوهشی شایسته در این زمینه گام برداریم. از طرفی در این مسیر نقد گفتمان‌های رقیب را نیز به عنوان یک راهبرد اساسی فراموش نخواهیم کرد. تلاش تحریریه نشریه به گونه‌ای خواهد بود تا مطابق با ذات ژورنالیسم از تحلیل و واکاوی مسائل و چالش‌های روز و مبتلابه جامعه نیز غافل نباشیم و در این زمینه نیز تولیدات درخور شأن مخاطبان گرامی فراهم آوریم.»

در بخشی از مانیفست این مجله با عنوان (تفسیر و تبیین «تغییر جهان») آمده است: «گفتمان پیشرفت در چارچوب فلسفه الهی و با به‌کارگیری همه دانش‌های انسانی به تفسیر و تبیین این جهان و انسان متحول به منظور مساعدت به فرد، جامعه و دولت برای مدیریت این تحول به سوی خدا، تلاش خواهد کرد، به همین دلیل «پیشرفت» به علاوه «عقلانیت»، «رشد و تربیت»، «علم و فناوری»، «سیاست‌گذاری»، «تحول و امید» و «ساختن آینده» از جمله واژگان کلیدی و پرتکرار گفتمان پیشرفت خواهد بود.

گفتمان پیشرفت در شماره نخست خود سه پرونده در حوزه مسائل بین‌الملل، اقتصاد و جامعه دارد. در پرونده بین‌الملل این شماره و در نخستین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی پرونده‌ای تحت عنوان «سنجش عیار مقاومت» کار شده است که بنا دارد به ارزیابی نظری و عملی محور مقاومت از قدس تا تهران و در دوران پس از شهادت سردار سلیمانی بپردازد.

پرونده اقتصاد این شماره با عنوان معمای بانکداری، بررسی چالش‌های ۴۰ سال نظام بانکداری در ایران از قانون سال ۱۳۶۲ تا طرح جدید مجلس شورای اسلامی را مطمح نظر قرار داده است. در این پرونده از وجود چهره‌هایی نظیر ایرج توتونچیان، حیدر مستخدمین، حسین عیوضلو، محمود عیسوی، مهدی طغیانی و ... نظرخواهی شده است. این پرونده همچنین دربرگیرنده گفت‌وگویی منتشر نشده با مرحوم سیدعباس موسویان است.

در پرونده جامعه نیز موضوع بسیار مهم «حاشیه‌نشینی» مورد توجه قرار گرفته است. «متنی که به حاشیه رفت» عنوان پرونده‌ای است که قصد دارد با نگاهی آسیب‌شناسانه مسئله حاشیه‌نشینی در ایران را مورد مداقه قرار دهد.

علاوه بر این سه پرونده گفتمان پیشرفت در بخش «آینده» با انتشار مطلبی چالش های پیشرفت در دوران پساکرونا را مورد توجه قرار داده است. مهمترین مطلب بخش «گفتمان» را نیز باید انتشار گفتگویی با کریم مجتهدی و همین طور مطالبی در خصوص نقد برنامه های توسعه ششم و هفتم قلمداد کرد. در بخش نقد نیز گفت‌وگوهایی با عماد افروغ، جیانی واتیمو، مظفر نامدار، محمد رجبی از جمله مطالبی است که ذهن مخاطب را معطوف به خود می‌کند.

«متن و حاشیه» نیز بخش انتهایی مجله است که بنا دارد در هر شماره آثار یک نویسنده مطرح را مورد بررسی قرار دهد که در این شماره قرعه به نام محمدرضا حکیمی افتاده تا برخی آثار او در این بخش مجله مورد بررسی قرار گیرد. از دیگر مطالب انتشار یافته در این بخش نقد و بررسی کتاب‌های روز انتشار یافته به زبان فارسی است. یکی از این آثار بخشی از کتاب تازه انتشار یافته «عزم راه» با محوریت تبیین و تحلیل فرهنگی بیانیه گام دوم انقلاب به قلم مهدی جمشیدی است.

این ماهنامه با صاحب امتیازی و مدیر مسئولی عطاءالله رفیعی آتانی، جانشینی علی سهیلی و سردبیری مصطفی بیات منتشر شده است.

نخستین شماره این مجله با قیمت ۳۰ هزار تومان از کتابفروشی‌های منتخب تهران و قم و همین طور دفتر مجله قابل خرید است. نسخه الکترونیک مجله نیز با قیمت ۱۲ هزار تومان از طریق اپلیکیشن طاقچه برای علاقه‌مندان و مخاطبان این نشریه تحلیلی، تبیینی در دسترس خواهد بود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول