اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

حوزه صنعت و مراکز تولیدی ارتباط با دانشگاه را بپذیرند

رئیس دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه حوزه صنعت و مراکز تولیدی باید بپذیرند که ارتباط با دانشگاه را برقرار کنند، گفت: مأموریت‌گرایی دانشگاه به پیشرفت علمی کشور در راستای سند سیاست‌های آمایش کمک می‌کند.

حوزه صنعت و مراکز تولیدی ارتباط با دانشگاه را بپذیرند

عزیزالله حبیبی رئیس دانشگاه خوارزمی در گفت‌‌وگو با خبرنگار گروه تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس درباره ابلاغیه شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه عوامل مؤثر در پیشرفت علمی کشور، اظهار داشت: رویکرد اساتید دانشگاهی برای حرکت جدی‌تر در ارتباط با صنعت باید در چند لایه دنبال شود که پذیرش صنعت در ارتباط با دانشگاه از اولویت‌های این موضوع است.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین لایه‌های ابلاغیه تغییر رویکرد دانشگاه‌ها و مأموریت‌گرایی آنها این است که دانشجویان بپذیرند و این آمادگی را داشته باشند که کار علمی را برای حوزه صنعت انجام دهند که در این بحث خوشبختانه مشکلات زیادی نداریم و دانشجویان به خوبی استقبال کردند و بخشی از نیاز صنعت را در قالب تفاهم‌نامه و همکاری دو سویه انجام می‌دهند.

رئیس دانشگاه خوارزمی اضافه کرد: بخشی از این ابلاغیه شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه عوامل مؤثر در پیشرفت علمی کشور مربوط به ارگان‌های مختلف مانند بازار کار، صنعت و مراکز تولیدی است که باید بپذیرند ارتباط با دانشگاه را برقرار کنند و زیرساخت و مقررات آنها باید هرچه زودتر تنظیم شده و در قالب هدایت راهبردی وزارت علوم انجام شود.

حبیبی تصریح کرد:‌ هر یک از انصاری که به آن اشاره شد باید کاری جدی صورت گیرد چرا که هر زمان که این گام مهم شروع شود مبارک است اما نباید فراموش بکنیم که موضوع عوامل مؤثر در پیشرفت علمی کشور نیاز به زمان دارد تا بتواند در بازدهی مطلوب خود را نشان دهد؛ زیرا این مسأله مانند تغییر فرهنگ نیاز به زمان زیادی دارد.

وی خاطرنشان کرد: مدیریت دانشگاه‌ها باید توسط وزارتخانه در راستای روان شدن ارتباط دوسویه و حتی قانون‌های تشویقی ارتباطات بین نهاد دانشگاه و حوزه صنعت را روان کنند چرا که این کار نیاز به این دارد تا حتی محورهای همکاری از سوی وزارت علوم روشن شود. البته باید به این نکته اشاره کنم که دانشگاه خوارزمی با مراکز صنعتی و تولیدی همکاری‌های خوبی انجام داده است به طوری که مسیر مأموریت‌گرایی دانشگاه را انجام می‌دهیم. 

رئیس دانشگاه خوارزمی اضافه کرد:‌در حال حاضر وزارت علوم برای ارتباط دانشگاه‌ها با حوزه صنعت نزدیک به چهار تفاهم‌نامه راهبردی را تبیین کرده است. البته باید بگویم تا ایجاد ارتباط با وزارتخانه‌ها و شرکت‌های تابع آنها روان شود به زمان زیادی نیاز دارد. همچنین مسیر حرکت ابلاغیه بهبود عوامل مؤثر در پیشرفت علمی کشور در آینده‌ای نه چندان دور اثرات خوبی خواهد داشت که نمایان خواهد شد.

حبیبی ادامه داد: در گذشته دانشگاه‌های صنعتی در زمینه همکاری با حوزه صنعت فعالیت‌های مطلوبی داشته‌اند و اکنون جلوتر از دانشگاه‌های دیگر حرکت می‌کنند اما در حال حاضر اکثر رشته‌ها دارای بازار کار بوده و یک کانون فعال تجاری صنعتی دارند و این کانون‌ها باید برای فعالیت دانشگاه‌ها در حوزه صنعت فضای مناسبی را ایجاد کنند. به طور مثال سازمان مدیریت، برنامه و بودجه، مجمع تشخیص مصحلت نظام، مرکز پژوهش‌های مجلس و شورای نگهبان از مراکز اصلی قانون‌گذاری در کشور هستند که آنها می‌توانند در رشته‌ها متنوع و شیوه‌های مختلف از دانشجویان و اساتید دانشگاهی کمک بگیرند که این موارد در گذشته به صورت موردی اتفاق افتاده است اما هنوز این روند کار در انتظار سیستمی شدن است. 

وی افزود: در حال حاضر اگر استاد دانشگاهی بخواهد با صنعت همکاری کند تا زمانی که جایگاه، موقعیت و نقش آن تعریف نشده باشد احساس می‌کند که نیروی متخصص که در اختیار دارد در صنعت به درستی از آن استفاده نمی‌شود و اگر در دانشگاه بماند مفیدتر خواهد بود. این موضوع از جنبه‌های مختلف قابل کار کردن است و در واقع باید بگویم همه عناصر باید کنار هم قرار بگیرند تا بتوانند پاسخگو باشند.

رئیس دانشگاه خوارزمی خاطرنشان کرد: ارتباط با صنعت در این دانشگاه وجود دارد اما با شرایط مطلوب فاصله داریم که باید در این زمینه بیشتر کار کنیم زیرا علوم انسانی نقش مهم‌تری در حوزه حکمرانی و حکومت دارد ولی اکنون ارتباط سیستماتیک ندارد که در این زمینه ما احتیاج به شیوه‌نامه داریم که بدون آن نمی‌توان اظهارنظر انجام داد. زیرا شیوه‌نامه نوع مأموریت دانشگاه را مشخص می‌کند. همچنین باید براساس شیوه‌نامه ببینیم فضایی که برای استاد ترسیم می‌شود چگونه بوده و نقش مدیریت دانشگاه چیست.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول