اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

کاهش دما و سرما در اغلب شهرها از 21 اسفند/ سامانه بارشی تازه در راه است

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی گفت: از ۲۱ اسفند تا ۲۳ اسفند، نسبت به چند روز پیش از این تاریخ، در شمال غرب و شمال شرق کاهش دما بین ۵ تا ۱۵ درجه، در سواحل خزر بین ۸ تا ۱۰ درجه، در نواحی مرکزی کشور ۴ تا ۸ درجه و در شرق کشور ۶ تا ۱۲ درجه خواهیم داشت.

کاهش دما و سرما در اغلب شهرها از 21 اسفند/ سامانه بارشی تازه در راه است

صادق ضیائیان در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در تشریح آخرین وضعیت جوی کشور بیان کرد: امروز در برخی مناطق سواحل خزر، شمال غرب، ارتفاعات و برخی دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی و غربی بارش پراکنده و در ارتفاعات بارش برف داریم.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی ادامه داد: روز آینده در برخی مناطق مازندران، گیلان، خراسان شمالی، گلستان، شمال خراسان رضوی، غرب کردستان، آذربایجان غربی، ارتفاعات البرز مرکزی و شرقی بارش خواهیم داشت.

وی گفت: روز چهارشنبه ۲۰ اسفند علاوه بر مناطقی که ذکر شد در غرب کشور نیز بارش خواهیم داشت.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی افزود: از پنج شنبه ۲۱ اسفند سامانه بارشی فعالی از شمال غرب و غرب وارد کشور می‌شود که شمال غرب، غرب سواحل خزر، دامنه جنوبی البرز، شمال شرق و دامنه‌های زاگرس مرکزی و جنوبی را در بر می‌گیرد و همراه با بارش باران و برف و وزش باد شدید خواهد بود.

ضیائیان بیان کرد: روز جمعه ۲۲ اسفند با گسترش و تشدید سامانه بارشی نیمه شمالی کشور و امتداد زاگرس جنوبی از خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد تا کرمان تحت تاثیر این سامانه بارشی قرار می‌گیرد و شنبه ۲۳ اسفند فعالیت سامانه بارشی محدود به سواحل خزر، شمال شرق کشور، برخی از مناطق شرق و جنوب شرق خواهد بود و این سامانه بارشی از اواخر وقت پنج‌شنبه از مرزهای شمال شرقی کشور خارج خواهد شد.

* کاهش محسوس دما در اغلب شهرها از پنجشنبه 21 اسفند

وی بیان کرد: از پنجشنبه هفته جاری تا شنبه هفته بعد، نسبت به چند روز پیش از این تاریخ، در شمال غرب و شمال شرق کشور کاهش دمای بین ۵ تا ۱۵ درجه، در سواحل خزر بین ۸ تا ۱۰ درجه، در غرب کشور ۵ تا ۸ درجه، در دامنه جنوبی البرز ۶ تا ۱۲ درجه، در نواحی مرکزی کشور ۴ تا ۸ درجه و در شرق کشور ۶ تا ۱۲ درجه خواهیم داشت.

ضیائیان گفت: در کنار سردتر شدن هوا و وزش باد شدید باران و برف و کولاک برف از مخاطرات جوی در این بازه زمانی است و موجب اختلال در تردد بین شهری و محورهای مواصلاتی و گردنه ها می شود.

* چند توصیه به کشاورزان و باغداران

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی اضافه کرد: با توجه به کاهش دما در نقاط و تاریخ های مذکور، توصیه  می شود استفاده از کود دامی در پای درختان، تامین سوخت و سرویس و راه اندازی وسایل حرارتی و کنترل دما و رطوبت و تهویه در گلخانه‌ها، مرغداری ها و دامداری ها با توجه به کاهش محسوس دما، محافظت از تاسیسات و مراقبت از سیستم های آبیاری تحت فشار با توجه به پایین بودن دمای سطح زمین به ویژه در مناطق مرتفع و کوهستانی، تداوم افزایش رطوبت در مزارع و باغات با هدف تعدیل دمای محیط، ایجاد پوشش بر روی نهال های جوان و درختان آسیب پذیر نظیر پلاستیک سیاه، گونی، پلی اتیلن و نایلون، خودداری از انجام هرس درختان، عدم کود دهی استخرهای پرورش ماهیان گرم آبی، روشن کردن آتش و ایجاد مه دود در باغات خصوصا در ساعات نزدیک صبح و بامداد و مالچ پاشی در سطح باغات در دستور کار باشد.

* باد شدید و گرد و خاک در برخی شهرها

وی اظهار کرد: فردا و چهارشنبه در استان‌های تهران، البرز، لرستان، مرکزی، قم، کرمانشاه و همدان وزش باد شدید در برخی ساعات پیش بینی می شود.

ضیائیان افزود: در نوار جنوبی کشور نظیر جنوب بوشهر، هرمزگان، جنوب کرمان و جنوب سیستان و بلوچستان در روزهای سه شنبه و چهارشنبه وزش باد شدید گاهی همراه با گرد و خاک پیش بنی می شود.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی گفت: روزهای پنجشنبه و جمعه هفته جاری گرد و خاک در آسمان استان‌های خوزستان، کرمانشاه و ایلام پیش‌بینی می‌شود.

وی بیان کرد: روز جمعه ۲۲ اسفند وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک در استان‌های فارس و اصفهان، یزد، کرمان، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان پدیده غالب خواهد بود.

* شهرکرد با کمینه دمای هفت درجه زیر صفر سردترین مرکز استان

ضیائیان در تشریح وضعیت جوی پایتخت گفت: آسمان تهران روز آینده کمی ابری همراه با وزش باد و در برخی ساعات وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود، بیشینه و کمینه دما فردا در پایتخت ۱۹ و ۹ درجه خواهد بود.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی افزود: روز آینده اهواز با بیشینه دمای ۲۸ درجه بالای صفر گرمترین مرکز استان و شهرکرد با کمینه دمای هفت درجه زیر صفر سردترین مرکز استان خواهد بود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول