اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

کاهش ۴۰ درصدی توقف قطارها برای سوختگیری/رشد ۲۰۰ درصدی در حمل و نقل ریلی

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بهره وری لازم از خطوط ریلی کشور انجام شده است ، گفت: نزدیک به ۴۰ درصد از توقف قطارها برای سوختگیری کاهش یافته است.

کاهش ۴۰ درصدی توقف قطارها برای سوختگیری/رشد  ۲۰۰ درصدی در حمل و نقل ریلی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، سعید رسولی در برنامه تلوزیونی اظهار داشت: در سال جاری به دلیل شیوع ویروس کرونا بیش از چهار ماه اغلب مرزهای ما مسدود بود اما بعد از بازگشایی با رعایت پروتکل های بهداشتی توانستیم حمل و نقل ریلی را از سر بگیریم و امروز نسبت به سال گذشته در بخش حمل و نقل ریلی ۲۰۰ درصد رشد داشته ایم.

وی اظهار کرد: در سال گذشته یک سند پنج جانبه را در ترکیه امضا کردیم که طی آن با کشورهای همسایه برای ترانزیت اروپا به چین و بالعکس از طریق ترکیه، ایران، ترکمنستان، قرقیزستان و قزاقستان توافق کردیم اما متاسفانه  با شیوع ویروس کرونا مواجه شدیم.

مدیرعامل شرکت راه آهن افزود: موقعیت خاصی که به لحاظ جغرافیایی ایران در آن قرار گرفته است یک مزیت بزرگ و منحصر به فردی است که می‌توان از آن به عنوان یک نعمت الهی یاد کرد.

رسولی در رابطه با ظرفیت ترانزیت ریلی کشور گفت: در مسیرهای مختلف ظرفیت‌ها و تقاضاهای مختلفی داریم به عنوان مثال در مسیر راه آهن خواف-هرات که به تازگی به بهره‌برداری رسیده است طبق برآورد موجود ۱.۷ تن تقاضای حمل و نقل ریلی ترانزیتی داریم که این میزان ۰.۷ آن از ترکیه و ۱ میلیون تن آن از کشورهای حوزه CIS است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر چند کشور از ظرفیت ترانزیتی ایران استفاده می‌کنند؟ گفت: در مسیر ترکیه-افغانستان و ترکیه-پاکستان و هند به روسیه و بعد از روسیه بخشی از بار به اروپا می رود، از طریق کشور ترکیه امکان اتصال به کشورهای اروپایی داریم.

وی گفت: در مسیر چین به ایران کشورهای بسیاری وجود دارند در سال گذشته ما توانستیم این قطار را در دو مسیر دوسر رام کنیم که این خود یک مزیت به حساب می آید و امید می‌رود با توافقات اخیر و نشستی که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار خواهد شد بتوانیم بخش قابل توجهی از بار چین به اروپا را جابه جا کنیم.

رسولی در خصوص ریل ملی گفت: ریل ملی اتفاق بسیار بزرگ و ارزنده‌ای است که توسط شرکت ذوب آهن اصفهان تولید شده و امروز در تولید ریل ما بی‌نیاز هستیم.

وی ادامه داد: یکی از دلایلی که تا به امروز در برخی از حوزه‌ها به سمت تولید داخلی نرفته ایم این است که زحمتی برای بازاریابی نکشیده ایم زیرا در این شرایط باید کیفیت محصول را بالا ببریم و قیمت را رقابتی کنیم، در حال حاضر این استعداد وجود دارد که کشورهای همسایه را برای تامین قطعات ریلی تحت پوشش قرار دهیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در رابطه با بهره‌وری خطوط ریلی گفت: بنا به گفته رئیس کمیسیون عمران و دیگر نمایندگان حاضر در این کمیسیون، بهره وری لازم از خطوط ریلی کشور انجام شده است اما باید جابه جایی‌های بازرگانی خود را  افزایش دهیم که این کار با برنامه ریزی و انجام اقدامات لازم برای از میان بردن مشکلات پیش رو در حال انجام شدن است.

وی اضافه کرد: نزدیک به ۴۰ درصد از توقف قطارها برای سوختگیری کاهش یافته است همچنین شاهد کاهش ۳۲ درصدی توقف قطارها هستیم البته مهم تر از این موارد افزایش ظرفیت بود که توانستیم به این مهم نیز دست یابیم.

مدیرعامل شرکت راه آهن افزود: در سند راهبردی پیشرفت راه آهن، شاهد کاهش بروکراسی اداری خواهیم بود که در این صورت پروژه های مهم به راحتی و در زمان کوتاهی عملیاتی خواهد شد‌.

رسولی همچنین درباره پروژه قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان بیان کرد: این پروژه در حال اجرا است و امیدواریم این پروژه ملی هر چه سریع تر افتتاح شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول