اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

میزگرد فارس من با موضوع«حقوق مالی زوجین»| دستگاه قضا نرخ سکه را مانند دیه، سالانه اعلام کند/ میزان مهریه براساس دارایی‌های زوج ثبت شود

اگر سری به «فارس من» بزنید و کلمه «مهریه» را جست وجو کنید ده‌ها سوژه مردمی را می‌بینید که خواستار نگاه جدی به تغییر قوانین مهریه هستند. در میزگردی ابعاد مختلف ماجرا را بررسی کردیم.

میزگرد فارس من با موضوع«حقوق مالی زوجین»| دستگاه قضا نرخ سکه را مانند دیه، سالانه اعلام کند/ میزان مهریه  براساس دارایی‌های زوج ثبت شود

به گزارش خبرگزاری فارس، اگر سری به «فارس من» بزنید و کلمه «مهریه» را جست وجو کنید ده‌ها سوژه مردمی را می‌بینید که خواستار نگاه جدی به تغییر قوانین مهریه هستند. مطالباتی که هرکدام بیانگر دغدغه خانواده‌های ایرانی در این حوزه هستند. مثلاً پویش «ضرورت بازنگری در قوانین مربوط به مهریه» که توانسته حمایت هزاران نفر را نیز جلب کند.

در این باره میزگردی باعنوان «مهریه و نفقه، حقوق مالی زوجین» برای بررسی مطالبه همین پویش با حضور محسن یاسی پژوهشگر حوزه خانواده، سمیه جلالیان و رؤیا محمدی حقوقدان برگزار شد؛ مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

 

تعیین حقوق اشتباه برای زوجین، جامعه را مصیب زده کرده است

سمیه جلالیان: تنها به عنوان یک زن ایرانی نه به عنوان حقوقدان می‌گویم که ابتدای مصیبت‌زدگی جریان خانواده که امروز دچار آن هستیم همین در نظرگرفتن اشتباه برخی حقوق برای زوجین است. همان ابتدای ازدواج که مهریه زن تعیین می‌شود به مرد اجازه داده می‌شود به عنوان یک جنس و کالا به زن نگاه کند. با ازدواج، زن وارد خانواده‌ای می‌شود که برای بیرون رفتن و کار کردن از مرد باید از او اجازه بگیرد.

خانوادهایی را تصور کنیم که مهریه را در حد توانایی مرد در نظر گرفته‌اند، وقتی زوجین وارد زندگی می‌شوند، مرد از زن جهیزیه آنچنانی نمی‌خواهد و اینجا همان بحثی است که معتقدم زن در جایگاهی قرار می‌گیرد که خدای متعال بر آن تأکید دارد.

 

امروز برخی زنان با اتکای به مهریه نمی‌توانند روی پای خود بایستند

 متاسفانه در جامعه ما به علت بالا بردن مهریه، زنان را به سمتی برده‌اند که از خویشتن دور شده و با خود به گونه‌ای فکر می‌کنند که سکه پشتوانه او  است. این زنان را به صورتی در خواهد آورد که آن‌ها را از تحصیل و کار دور می‌کند تا آنجا که اصلا نخواهند پشتوانه‌ای برای خود در آینده آماده کنند و روی پای خود بایستند. در اختلافات زوجین با مهریه بالا، اتفاقی که میافتد زن پشت خود را خالی می‌بیند و به این فکر می‌رود کاری باید کند که تخصص آن را ندارد و این هم دشوار است، با این حال به این فکر می‌کند که باید حق و حقوق غیر حق خود را از مرد بگیرد، یعنی همان مهریه.

 

  آیا اسلام مهریه‌های امروزی را تأیید می‌کند؟

محسن یاسی، پژوهشگر حوزه خانواده: باید فلسفه وجودی مهریه را بدانیم و اینکه آیا شارع مقدس مهریه را امضا کرده است؟ و آیا مهریه با قوانین جاری کشور سازگاری دارد یا خیر؟ منابع دینی می‌گویند مهریه چیزی جز عطیه، پیشکش، صدقه و هدیه نیست و عموم آیات و روایات به این واژه‌ها اشاره داشته‌اند. باید دید آیا مهریه‌ای که قانونگذار از آن حمایت می‌کند شرعی است یا خیر و مهریه شرعی چیست؟

 مهریه شرعی مهریه‌السنه است، این سیره گفتاری و رفتاری ائمه اطهار (ع ) است و جمیع راویان نیز براین موضوع تأکید می‌کنند. مهریه در صدر اسلام به گونه‌ای بوده که همان مهریه در خانه زوج استفاده می‌شده کما اینکه در زندگی امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) این گونه روایت شده است.

سوال من این است که  قانون ما که دریافت ۱۱۰ سکه و بالاتر از این تعداد را از زوج مجاز می‌داند برچه اساسی ۱۱۰ سکه را تعیین کرده است؟

 

مهریه می‌تواند پشتوانه روزهای  تنهایی زنان باشد؟

 رؤیا محمدی، وکیل پایه یک دادگستری و حقوقدان: قوانین ما ریاست خانواده را برعهده مرد گذاشته است. با توجه به این موضوع  این موقعیت که زن به طورمستقل بتواند وارد زندگی شود بسیار کم است.

بانوان در سال‌های گذشته فکر می‌کردند می‌توانند زندگی خود را براساس مهریه و نفقه ای که از سوی مرد بعدا پرداخت می شود  زندگی خود را بگذرانند. اما با افزایش نرخ تورم و هزینه های بالای زندگی از جمله بهداشت، تغذیه و ...، دانستند مرد به تنهایی پاسخگوی نیازهای اعضای خانواده نیست. از سوی دیگر اینکه مرد بتواند زن را ممنوع الخروج کند و  همسرش نتواند کار نکند باعث شده تا زنان کمتر در اجتماع حاضر باشند و مهریه را یک منبع مالی برای خود بدانند.

 در اینجا این سوال مطرح است، این مهریه‌های سنگین و نامتعارف چگونه می‌تواند وصول شود و بانوانی که این مهریه‌ها را دریافت نکنند چگونه می‌توانند شرایط مالی که بعدا برای آنها ایجاد می‌شود را کنترل کنند. این موضوع دو مقوله‌ای است که موازی به وجود می‌آید و عمل می‌کنند.

 اگر بخواهیم برای ضمانت اجرای مهریه که حبس است کاری بکنیم یک بعدی عمل کرده ایم و برداشتن این ضمانت اجرا می‌تواند در حقیقت شرایط را دشوارتر کند. ما باید راه‌های جایگزینی برای این موضوع پیدا کنیم چرا که هنوز زنانی داریم که بدون این مهریه نمی توانند زندگی خود را بگذرانند. از طرفی دیگر اگر زنان توانایی مالی نداشته باشند همان اتفاقی که در جامعه می‌افتد مجبور می‌شوند به شغلی روی بیاورند تا بتوانند زندگی را هموار کنند.

 

بخشنامه تعیین ۱۱۰ سکه درباره مهریه هر چه سریعتر لغو شود

سمیه جلالیان: قانونگذار و دولت، این اجازه را ندارد که مسئولیت خود را بر روی دوش جامعه بیاندازد، دستاورد تعیین سقف ۱۱۰ سکه برای مهریه در جامعه ایرانی این بود که برخی‌ها که خود را بالاتر از دیگران می دانند این عیار ۱۱۰ سکه را دولتی بدانند و بگویند ما باید بیشتر باشیم و این می شود که طرف مقابل ۳۰۰ سکه را مهریه می‌کند.

 آن موقع که قانون مهریه ۱۱۰ سکه ای مصوب شد سکه زیر یک میلیون تومان بود و امروز که قیمت آن فاجعه است. این اتفاق به آن ختم می‌شود که اگر کسی زیر این ۱۱۰ سکه بگذارد را تسمخر می‌کنند! باید هر چه سریعتر این بخشنامه ابلاغ شده درباره ۱۱۰ سکه را لغو کنند چون مبنایی نداشت. در خصوص موضوعاتی که در جامعه به دادگاه مراجعه می‌شود آیین دادرسی داریم اما درباره خانواده این گونه نیست و نداریم.

 در بحث تمکین و اعسار هیچ گونه مبنای مشخصی نداریم، یعنی معسر سلیقه‌ای شناخته می‌شود و مبنای مشخصی برای شناسایی او وجود ندارد.

 چندی پیش اعلام کردند که آمار طلاق کاهش پیدا کرده است اما در واقع این گونه نیست، آنچه که پایین آمده رأی های طلاق است، رای طلاق را صادر نمی کنند! و با این حال این زوج یا زوجه در خانه و مجرد زندگی می‌کند.

 

لزوم وضع قانونی برای عدم انتقال اموال زوجین پس از ازدواج

با بررسی حقوق مالی زوجین در ایران در مقایسه با خارج از کشور، عنوان کرد: خارج از کشور به محض ازدواج، تمامی اموال دو نفر در سیستم کشور قفل می شود و افراد اجازه ندارند که اموال خود را به نام دیگری انتقال دهند اما در ایران این گونه نیست و این نقص در مبنا در کشور ما وجود دارد و مرد نیز به راحتی به زندان می افتد. این بار، نه بر روی دولت و نه قانونگذار است بلکه جامعه بیشتر ضرر می‌کند.

 

اسلام نمی‌گوید مهریه، وثیقه مالی شود

 یاسی: بنده با قانون ۲۲ حمایت از خانواده به عنوان یک پژوهشگر مشکل دارم، چرا باید در ابتدای آغاز یک زندگی مرد یا جوان خود را باید مدیون زن کند به هر عدد و رقمی؟ در واقع زن و مرد ما هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند و اگر مهریه‌ای تعیین می شود صرفا ابراز علاقه و محبت جوان به دختر است.

 شهید مطهری در کتاب نظام حقوق زن در اسلام نیز اشاره می‌کند که به هیچ عنوان مدنظر اسلام نیست که مهریه وثیقه مالی شود که هر زمان زن بخواهد از این وثیقه مالی استفاده کند. بنابراین ما با مهریه که ماهیتا هدیه است مشکلی نداریم اما با این که مهریه را به عنوان یک ابزار مالی نگاه کنیم مشکل داریم.

حبس بابت مهریه از کجا نشات گرفته است؟ یا باید مبنای آیات و روایات داشته باشد یا اجماع فقها و یا سیره عقلا داشته باشد.

 

حبس مال یعنی توقیف اموال زوج نه زندانی کردن او

 حبس با زندان متفاوت است، مطالعات بنده نشان می‌دهد که منظور از حبس مال، توقیف اموال محکوم و مدیون است نه فرد را ما به زندان بفرستیم،‌ بنابراین در مساله اختلافات زناشویی درباره مهریه بنده در جایی ندیده‌ام که مهریه، زندان داشته باشد و اگر زندان در خصوص مهریه و نفقه و... باشد چرا دیگر کشورهای مسلمان زندانی مهریه ندارند؟

 زنان نماینده مجلس که مخالف اصلاح قانون هستند بیایند و پاسخ دهند آیا کشورهای افغانستان، پاکستان و عراق مانند کشور ما هزار زندانی مهریه دارند؟ آنها باید بیایند این موضوعات را پاسخ دهند نه آنکه در فضای انحصاری بگویند مهریه حق زن است و استدلالی نیاورند و یا آنکه بگویند مرد باید به زندان برود بدون هیچ استدلال منطقی و حقوقی و حقوق بشری.

در میثاق نامه بین المللی حقوق مدنی مصوب ۱۹۶۶ ماده ۱۱ آن اشاره می‌کند که «هیچکس را نباید فقط بعنوان اینکه (او) قادر به انجام تعهد قراردادی خود نیست، زندانی کرد». بنابراین هیچ کسی را به سبب آنکه ندارد نمی توانید به زندان بفرستید. روایات ما نیز همین موضوع را می‌گویند، در واقع حبس مورد نظر شارع توقیف اموال او است و به این موضوع می‌توان استناد کر‌د.

 متاسفانه برخی قضات ما درباره اعسار و ایثار سلیقه‌ای عمل می‌کنند، آیه ۲۸۰ سوره بقره می فرماید: « وَإِنْ کَانَ ذُو عُسْرَةٍ فَنَظِرَةٌ إِلَى مَیْسَرَةٍ وَأَنْ تَصَدَّقُوا خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ و اگر (بدهکارتان‏) تنگدست باشد، پس تا (هنگام‏) گشایش‏، مهلتى (به او دهید)». سوال بنده این است که انسان معمولی حقوق ۴ میلیون تومان می‌گیرد و دولت به این نتیجه رسیده که او نباید مالیات پرداخت کند اما چگونه باید اقساط مهریه را پرداخت کند،‌ این کوتاهی را نباید بر روی دوش مردم بار کنیم.

 

 آیا درباره طلاق، سلیقه‌ای برخورد نمی‌شود؟

محمدی در پاسخ به یاسی پژوهشگر حوزه خانواده: آقای یاسی می‌گویند مهریه‌ای که امروز تعیین می‌شود نامتعارف است و با توجه به جوامع امروزی فشار مضاعفی بر مردها وارد می‌کند. سوال بنده این است که بانوان ما در مقابل این مهریه چه می‌خواهند؟ زنان، مهریه را علاوه بر اینکه یک دین بر مردان می‌دانند، از سویی دیگر این را دلیلی برای طلاق خود می‌دانند آنها مهریه را می‌بخشند تا بتوانند طلاق خود را بگیرند.

 آیا درباره طلاق، سلیقه ای برخورد نمی‌شود؟ ما مواردی را داریم که همسر ضرب و شتم شدید داشته و معتاد بوده و از موارد عسر و حرج است. حتی زن حاضر به بخشش مهریه است اما قضات حاضر به طلاق دادن این زوجه نمی شوند. از سوی دیگر منع اشتغال از سوی زوج صورت می‌گیرد اما می‌بینیم که زوجه نمی‌خواهد ترک شغل کند و قضات نیز زوجین را طلاق می دهند.

جلالیان در پاسخ به اظهارات رؤیا محمدی: این موضوعی که خانم محمدی اشاره کرد بخشی از آن به قانون گذار و دولت برمی‌گردد که نمی‌خواهند آمار طلاق را به درستی اعلام شود و می‌خواهند بگویند که آمار طلاق ما کاهش یافته است. بخشی دیگر از آن به موضوعات دیگر بر می‌گردد. زنی که همسر او در زندان است مرد از زندان کار می کند و نفقه او را پرداخت می‌کند اما می‌گویند باید مهریه ات را ببخشی تا بتوانی طلاق بگیری،‌ البته او با این حال در عسر و حرج است.

ما باید در جامعه موضوع مهریه را حل کنیم تا مهریه‌ای نباشد که بخواهد به صورت وثیقه و حبس مال در نظر گرفته شود. اگر آن را حل کنیم زن به مثابه زن بودنش، می‌تواند هرکاری که مرد انجام دهد او نیز انجام دهد و آن زمان می‌تواند از ابتدا به فکر مهریه نباشد در نتیجه ازدواجی شکل نمی‌گیرد که منجر به طلاق بشود.

 تا زمانی که زن می‌خواهد مهریه را بگیرد و مرد نیز به فکر چگونگی پرداخت این دین باشد این دو هیچگاه همدل نخواهند شد.

 وقتی مهریه حذف می شود، عسر و حرجی دیگر پیش نمی‌آید، زن در ابتدای زندگی فکر می‌کند که آیا می‌تواند به تنهایی و بدون چشم داشت مالی به ماشین و خانه همسر با او زندگی مند یا خیر، این موضوع باعث می‌شود که جامعه علوی داشته باشیم و زندگی ها درست می‌شود و آن وقت قاضی فکر نمی‌کند که اگر این زن طلاق بگیرد برای او در جامعه اتفاق های بسیاری خواهد افتاد و آن وقت رای طلاق را سریعتر صادر می‌کنند.

 

افزایش نرخ طلاق در کشور در سال‌های اخیر

یاسی، پژوهشگر حوزه خانواده: متاسفانه مسئولان ما به جای حل مساله به پاک کردن صورت مساله می پردازند. سال ۱۳۸۷ به ازای هر صد ازدواج، ۹ طلاق داشتیم اما این رقم در سال ۹۷ از  هر صد ازدواج ۳۲ طلاق بوده و نزدیک به چهار برابر افزایش یافته است، البته این طلاق عاطفی نیز ارقام آن ثبت نشده است.

باید پرسید چرا  قانونگذار برای قوانین پراشکال این حوزه فکری نمی‌کند؟ یکی از این دلایل آن است  که جَو پُوپولیستی حاکم بر جامعه از سوی برخی زنان و مردان که فاقد مبنا است حاکمیت را نگران کرده است که اگر قانون را اصلاح کنیم شاید جامعه آن را نپذیرد.

زمانی که ماده ۲۲ حمایت از خانواده (قانون ۱۱۰ سکه) تصویب شد، پژوهشی صورت گرفت که نشان می‌داد بیشتر زوجین تمایل به این عدد پیدا کرده‌اند و سنت‌های جاهلی را دوست نداشته‌اند. نکته این است قانون گذار می‌تواند با تصویب قانون، فرهنگ سازی کند اما  بسیاری از مراجع قانونی ما می‌گویند ابتدا فرهنگ شود و بعدا خود حل می شود، اینها با این اقدام نمی‌خواهند مسأله را حل کنند.

در بحث نفقه اشاره شده که به محض پرداخت، باید مردان از حبس بیرون بیایید، اما قانون ما این موضوع را نمی‌گوید و جرم انگاری کرده است این موضوع در ماده ۵۳ «قانون حمایت از خانواده» آمده است.

محمدی، حقوقدان در پاسخ به دلایل آقای یاسی: اگر این گونه باشد، با پرداخت و صدور حکم، هر بار این اتفاق رخ می‌دهد که مرد شش ماه پرداخت نمی‌کند و زن شکایت می‌کند و پس از آن نیز مرد باید آن هزینه را پرداخت کند.

 در خصوص مهریه هم همین گونه است، دو ماه را پرداخت می‌کند و باید راه بسیاری را برود تا بتواند دستور اجرای حکم بگیرد و اجرا شود، اگر قرار باشد ضمانت اجرایی حبس اجرا نشود و به همین راحتی پرداخت شود، شاید مبلغ نفقه کم باشد و با شرایط امروز  ۴ ماه ۶۰۰ هزار تومان می‌شود.

جلالیان: ما یک مبنا و یک قانون داریم، قانون نسبت به اعضای جامعه یکسان است و وقتی ترک انفاق جرم انگاری می‌شود، قانون می‌گوید جرم مرتکب شده است. ترک انفاق مبنای فقهی دارد و باید مبلغ پرداخت شود و به تمکین زن ربط دارد. قانون نیز می‌گوید حتی اگر مرد نفقه را هم پرداخت کرده است جرم را مرتکب شده  و باید حبس شود و چنانچه زن رضایت دهد می تواند آن زمان تصمیم گیری شود که مرد زندان برود یا نرود.

 یکی از علل طلاق این است که فرد ترک انفاق کرده باشد، به محض صدور کیفر خواست جرم ثابت شده است این یکی از دلایل است و شرط لازم نیست. ایثار و اعسار موضوعی مهم هستند، اعسار از باب افعال حالیه هستند و نفقه همین حالت را دارد و به ایثار مرد بستگی دارد. نفقه توجه به حال مرد توجه دارد و اجره المثل به حال زن نگاه می‌کند. مردان نمی‌توانند بگویند که بیکار هستیم و نفقه را پرداخت نمی‌کنیم بلکه آن‌ها موظف به تعیین شغل هستند و اگر نتواند تأمین کنند نفقه را باید زن را طلاق دهد و دادگاه می‌گوید.

 

پرداخت نفقه برای زمانی بود که تنها مرد کار می‌کرد

یاسی با اشاره به آمار طلاق در سال‌های گذشته: سال ۸۰تعداد شاغلین  دولت ۶۹درصد مرد و ۳۱درصد زنان بودند که سال ۹۵ به عنوان ۵۹ درصد مرد و ۴۱ درصد زن تبدیل شده است. آن زمانی که نفقه پرداختش بر عهده مرد بود زن کارمند دولت نبود اما امروز این گونه نیست و زنان بیرون از خانه کار می‌کنند و به نظر باید نفقه را طرفین پرداخت کنند.

 در تمام دنیا می گویند مرد باید برود تلاش کند و خرج خانه را بیاورد، اما زنان هم تلاش می کنند و کمک به بخش مالی به همسر خود کمک می کنند و حتی در زمان ایام مشکلات و قرض، بخشی از بدهی همسرم را بنده پرداخت می‌کنم اما قانون این را نمی گوید و این اساسا این گونه حساب می‌کند که باید مرد هزینه های زندگی را تأمین کند.

 نفقه به عهده مرد است. زن هیچ وظیفه‌ای در خانه ندارد و هرکاری می خواهد انجام دهد را می‌تواند در قبال آن هزینه دریافت کند. ما خطر جمعیتی داریم، اگر ما در خطر هستیم و پنجره جمعیتی کشور نشان می‌دهد که در خطر هستیم باید مسئولان کاری بکنند، از طرفی شرایط ازدواج برای دختران و پسران دشوار شده و از طرفی دیگر هم کسی که ازدواج می کند با مهریه و نفقه و... مواجه است.

 

چرا مردان به جای مهریه بند یک سند ازدواج را نمی‌پذیرند؟

محمدی: زمانی که دو نفر ازدواج می‌کند، مرد کاملا به شرایط مهریه و مسائل آن آگاه است و کاملا با اختیار خود رقم آن را مشخص و تأیید می کند، باید پرسید چرا مردان به جای مهریه بند یک  سند ازدواج را نمی‌پذیرند؟ بند یک می‌گوید ۵۰ درصد از دارایی های خود را از زمان ازدواج ببخشند.

 

دفاتر عقد، میزان مهریه را براساس دارایی‌های زوج، ثبت کنند

جلالیان در پاسخ به محمدی: مردم و جوانان علم این موضوع را ندارند، دفاتر ازدواج باید با توجه به دارایی‌های افراد میزان مهریه فرد را ثبت کنند و بار را بر دوش قوه قضاییه نیاندازند، اینجاست که مشکل بسیاری به وجود می‌آید.                         

مردی که ۱۰ سال پیش مهریه ای را ثبت کرده است که سکه ای حدود ۳۰۰ هزار تومان بوده را می‌توانست در زمان ۲۰ساله دین خود را ادا کند، اگر وجه رایج باشد مهریه باید تورم در نظر گرفت تا قدرت خرید برای دریافت مهریه حفظ شود، چرا این موضوع را در سکه نیز تعمیم ندادند؟

معیار پرداخت مهریه، باید قیمت سکه در روز عقد باشد نه مبنای قیمت سکه در زمان طلاق

باید به گونه ای باشد که اگر سکه در زمان مهریه ۳۰۰ هزار تومان بوده همان مقدار باشد و تنها تورم به آن اضافه شود این به قضات هم پیشنهاد داده ام. هیچ دینی به اندازه سکه تا این اندازه رشد نکرده افراد را مدیون نکرده است حتی اگر بگوییم ربا این گونه رشد نکرده درست است به طوری که قیمت سکه از سال ۸۹ تا به امروز ۲۵ افزایش داشته است.

 

چرا بار بی تدبیری مسئولان باید به گردن مرد می‌افتد؟

ما در موضوع حبس، حبس امیرکارگزار را داریم، اینجاست اگر امیری خطا کرد و دین افراد افزایش یافت، چرا باید این میزان دین را پرداخت کنند. برخی از علما می فرمایند که باید تعدیل شود چرا که قصد الرضا افراد آن رقم در زمان عقد بوده نه رقم فعلی. اما کشورهایی مانند فرانسه، ایتالیا آمرکیا و ژاپن می گویند اگر دو نفر قراردادی با هم داشته باشند، اگر جنگی یا اتفاقی افتاد یا قیمت نامتعارف رخ بدهد، یا باید قراراد لغو شود تا قرارداد به زمان منشا برگردد، یا تعدیل قرارداد. اما قانون‌گذار ما می‌گوید باید دین را پرداخت کند، این دینی شده است که هر چه پرداخت کند باز هم بدهکارتر می‌شود، چرا که درآمد ما ریالی است و برای حساب با دلار باید پرداخت کنیم.

 

یاسی در پاسخ به پرسش محمدی: زمانی وجه رایج مهریه سکه شد که تورم در کشور ما باب شد، برخی زنان دیدند که مهریه خود را باید همان رقم قبلی  بگیرند بنابراین موضوعی به نام سکه را انتخاب کردند، سکه نسبت به تورم عمومی بسیار بالاتر رفته است و قضات می آیند سکه ها را اقساطی می کنند.

 ما به جای اینکه تعداد زندانیان را کاهش دهیم این تعداد افزایش پیدا می‌کنند. امروز هر زندانی حدود ۲۰۰ هزار تومان روزانه هزینه در زندان ماندن دارد.

 جلالیان: ما اجازه نداریم به خاطر اشتباهات مدیریتی جامعه را سربار کنیم کما اینکه امروز آن اتفاق رخ داده است. با این اقدام خانواده را از هم گسسته و بار مالی برای دولت ایجاد کرده ایم.

زمانی که زوجین را عقد می‌کنیم، دفاتر ثبت و اسناد را باید مجاب‌کنیم که عقد به لحاظ مهریه شرعی و متعارف باشد، باید مقابل این تکلیف های سنگین بایستیم. چیزی که موجود نیست چرا باید مهریه کنیم؟ همین امروز برخی از جوانان یک ۱۴ سکه را ندارند که یکجا پرداخت کنند.

 پیشنهاد می‌کنیم زوجین اموال موجود را مهریه کنند و زوجه تکلیف خود را آن زمان مشخص کند که آیا می‌خواهد با این شرایط زندگی کند یا خیر؟ این به کاهش آمار طلاق کمک می‌کند و مهریه‌ها درست و اصلاح می شود.

لایحه حمایت از خانواده، مشکلات خانواده‌ها را بدتر خواهد کرد

 لایحه حمایت از خانواده مشکلات ما در حوزه خانواده بدتر خواهد کرد، جرم انگاری هایی که اگر مرد نگاه چپ به زن کند او را به زندان بیاندازد اما این را فراموش نکنیم که بحث ضرب و شتم های مردان از سوی زنان افزایش یافته است و لایحه حمایت از خانواده مشکلات را دو چندان خواهد کرد.

ما پیشنهاد می‌دهیم سند ازدواج اصلاح شود، شروط ضمن عقد متعادل شود بند یک سند ازدواج در زمان طلاق، نصف اموال مرد، باید نصف اموال مرد که پس از عقد به دست خواهند آورد اصلاح شود. اگر طلاق بگیرند باید نصف اموال زن و مرد تقسیم شود.

 این یک موضوع خلاف شرع است چرا که مال زن برای او بوده  و مال برای خانواده است چرا که در ارث این موضوع نیز اشاره شده است.

۸۰ درصد از زوجین، سند ازدواج را نخوانده‌اند

یاسی: با این وجود، بهتر است روی موضوع پیشنهاد داده شده کار کنند و مسائل شرعی و دینی آن را بررسی کنند. باید شرطی بگذارند که مرد و زن فکر نکنند که بازنده هستند. براساس آماری که گرفتیم که ۸۰ درصد از آنهایی که ازدواج کرده اند سند ازدواج را نخوانده اند و واقعیت این است، الزام به مشاوره روانشناسی و حقوقی قبل از ازدواج صورت بگیرد نه آن که این الزام پس از ازدواج و در زمان طلاق صورت بگیرد.

همان طوری که قانونگذار اشاره کرده است که پول رایج کشور نسبت به تورم افزایش پیدا کند، سکه نیز به همان میزان اضافه شود تا به مردم فشار زیادی وارد نشود. باید دفاتر ازدواج مهریه های مالایطاق را ثبت نکنند، بلکه آن چه که موجود است را به عنوان مهریه ثبت کنند.

دستگاه قضا، نرخ سکه را مانند دیه، سالیانه اعلام کند

تعیین قیمت سکه به صورت سالیانه است که برخی از قضات آن را می پسندند و پیشنهاد می کنیم که مانند دیه، رئیس قوه قضاییه سالیانه آن را اعلام کند که این هم مهم است و می تواند بگوید که سکه امروز ازنظر قوه قضاییه این قیمت را دارد حتی اگر قیمت واقعی آن ۵۰میلیون مان هم باش واما قانونگذار آن را حذف کرده است نباید کاری کنیم که زندگی زناشویی را میدان جنگ کنیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول