اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

تثبیت دیپلماسی فناوری با سفر هیات ایرانی به سوریه/ آمادگی همه جانبه ایران برای انتقال فناوری به سوریه

همکاری ایران و سوریه درحوزه‌هایی چون زیست فناوری، تجهیزات آزمایشگاهی، دانشگاهی و بیمارستانی، آموزشی و کشاورزی برای گسترش دیپلماسی علم و فناوری توسعه می‌یابد.

تثبیت دیپلماسی فناوری با سفر هیات ایرانی به سوریه/ آمادگی همه جانبه ایران برای انتقال فناوری به سوریه

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،از آنجایی که دیپلماسی علم و فناوری امروزه سیاست‌های خارجی کشورها را تحت تأثیر قرار داده است، تقویت و گسترش همکاری‌های علمی و فناورانه ایران با کشور سوریه در دستور کار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار گرفت.

از این رو هیأتی تجاری و فناوری از ۴۰ شرکت خلاق و دانش بنیان به همراه سورنا ستاری'>سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری راهی کشور سوریه شدند تا با تبادل تجربیات علمی و فناوری خود، مسیر اقتصادی کشورمان را تغییر داده و راه صادرات کالاهای ایران ساخت را به این کشور هموار کنند.

این شرکت‌های خلاق و دانش بنیان در حوزه‌های مختلفی مانند زیست فناوری، ICT، تجهیزات آزمایشگاهی و دانشگاهی و بیمارستانی، آموزشی و توانبخشی پزشکی و کشاورزی کالاهایی برای عرضه و صادرات دارند که در دیدارهای جداگانه معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با وزرای کشور سوریه مورد معرفی قرار گرفت.

سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در این سفر با وزیران تحقیقات و آموزش عالی، صنعت، کشاورزی و اصلاحات ارضی و بهداشت و نیز نخست وزیر و رئیس اتاق بازرگانی سوریه دیدار کرد و دومین نشست تجاری و فناوری ایران در سوریه نیز با حضور وی گشایش یافت.

در همین حال تأسیس خانه نوآوری و صادرات فناوری ایران در سوریه از دیگر دستاوردهای این سفر چندروزه بود.

ونتیلاتورهای ایران ساخت در بیمارستان‌های سوریه به کار گرفته می‌شوند

پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به جزئیات سفر هیأت فناوری ایرانی به سوریه، گفت: این سفر با هدف حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و خلاق ایرانی که علاقه مند به صادرات و فعالیت در کشور سوریه هستند، شکل گرفت.

وی با اشاره به توانمندی شرکت‌های ایرانی برای تصاحب بازار سوریه، تاکید کرد: بازار بزرگ سوریه، می‌تواند برای کالاهای ایران ساخت و دانش بنیان و خلاق، فرصت مناسبی باشد. برای مثال هم اکنون ۴ شرکت بزرگ ایرانی سازنده دستگاه ونتیلاتور هستند اما این کالا در ایران به اشباع رسیده است و دیگر هیچ بیمارستان و مرکز فوریت پزشکی در کشور وجود ندارد که نیاز به ونتیلاتور داشته باشد از این رو در این سفر مقدمات صادرات این دستگاه‌ها برای شرکت‌های ایرانی به این بازار جدید فراهم شد.

کرمی گفت: هدف از این سفر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به سوریه، ایجاد، حفظ، ارتقا و توانمندسازی شرکت‌های دانش بنیان و خلاق ایرانی و بسترسازی برای حضور این شرکت‌ها در کشور سوریه است. از این رو خانه نوآوری و صادرات فناوری ایران در سوریه راه اندازی شد.

تأسیس خانه‌های نوآوری و صادرات فناوری ایران در کشورهای دوست

در راستای رونق صادرات و ارائه بازار محصولات ایران ساخت در دمشق، خانه نوآوری و صادرات فناوری ایران به مساحت ۶۲۰ متر مربع در سوریه گشایش یافت و ۴۰ محصول دانش‌بنیان و خلاق در حوزه برق و الکترونیک، دارو، مواد پیشرفته، فناوری اطلاعات و ارتباطات، فناوری زیستی، کشاورزی و دیگر حوزه‌های فناورانه در این مرکز به نمایش درآمدند.

خانه نوآوری و صادرات فناوری ایران فضایی برای تسهیل صادرات محصولات و دستاوردهای دانش‌بنیان، فناور و خلاق ایرانی به کشور سوریه است و می‌تواند گامی به سوی تحقق دیپلماسی فناوری ایران با این کشور باشد.

در این باره مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با بیان اینکه تأسیس خانه نوآوری و صادرات فناوری ایران در کشورهای همسایه و دوست در دستور کار قرار دارد، به مهر گفت: تاکنون این مرکز در کشورهایی مانند کنیا، ارمنستان، چین و ترکیه نیز با هدف شناسایی استعدادها و ارائه توانمندی‌ها راه اندازی شده است. تلاشمان این است که در هر مکانی که بخش خصوصی این امکان را دارد  یا سفارت ایران، ساختمان اضافه ای داشته باشد که قابلیت تبدیل به یک مرکز صادراتی را داشته باشد، خانه نوآوری تأسیس کنیم.

کرمی با تاکید بر اینکه معاونت علمی از شرکت‌هایی حمایت می‌کند که استعداد صادرات کالا و خدمات را داشته باشند، افزود: ما به دنبال حمایت مالی از این شرکت‌ها نیستیم. بلکه نقاط قوت شرکت‌های خلاق و دانش بنیان را شناسایی کرده و نقاط ضعفشان را رفع می‌کنیم. هم اکنون به جرأت می‌توان گفت که کالای ایران ساخت در فرای مرزها قوت یافته و به استانداردهای مدنظر رسیده است.

 

تأسیس خانه نوآوری ایران در کشورهای دوست، راهی برای دور زدن تحریم‌ها

در روزهایی که ایران درگیر تحریم‌های ظالمانه برخی کشورها است و به بازارهای جهانی دسترسی ندارد، یافتن روش‌های جایگزین برای دست‌یابی به بازارهای پرسود و ارزش‌آفرین بین‌المللی و معرفی کالاهای فناورانه ایرانی، اهمیت بسیاری دارد.

از این رو ایده تأسیس خانه نوآوری و صادرات فناوری ایران در دیگر کشورها که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام می‌شود، همین هدف را دنبال می‌کند. این مرکز می‌تواند پایگاهی مطمئن و دائمی برای ورود و صادرات محصولات فناورانه کشورمان به بازارهای داخلی کشورهای هدف باشد.

دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق در این باره تاکید کرد: برای مثال ما در ارمنستان توافق کردیم که محصولات ایران ساخت را تا ۷۰ درصد در ایران تولید کنیم و ۳۰ درصد مابقی در ارمنستان توسط شرکت ایرانی با کمک شرکای ارمنی انجام شود و برند ارمنستانی بر آن زده شود. به این ترتیب می‌توانیم بازار اوراسیا را که بازاری حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون نفر است پوشش دهیم.

کرمی افزود: برای دور زدن تحریم‌ها باید راه‌های مختلفی را امتحان کنیم و تأسیس مراکز نوآوری این امکان را به ما می‌دهد که بخش خصوصی علاقه مند و با استعداد ایرانی که می‌خواهند در بازارهای ارزی فعالیت کنند، در این کشورها سرمایه گذاری کرده و سودآوری داشته باشند.

 

جزئیات دیدار ستاری با وزرای سوری

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در این سفر با وزرای وزارتخانه‌های مختلف سوریه دیدار کرد تا ضمن شناسایی نیاز بازار آنها، توانمندی‌های کشورمان را معرفی کند.

کرمی در این باره توضیح داد: دیدار با وزیر بهداشت سوریه، با هدف معرفی و بازاریابی فروش تجهیزات آزمایشگاهی ایران ساخت صورت گرفت. نزدیک ۱۰ هزار قلم تجهیزات آزمایشگاهی و های تک بیمارستانی که در نمایشگاه ایران ساخت معرفی شده بود، برای فروش به کشور سوریه مورد رایزنی قرار گرفت.

وی گفت: کشور سوریه در نزدیکی دریای مدیترانه قرار دارد و از حیث کشاورزی و بیوتکنولوژی دارای پتانسیل‌های خوبی است. از این رو برای توافقاتی در زمینه تجهیزات کشاورزی، پایش ماهواره‌ای و پهپادی، ادوات کشاورزی و واکسن‌های دامی، بذر و امنیت غذایی، دیدار با وزیر کشاورزی سوریه انجام شد و امکانات و توانایی‌های کشورمان معرفی و تفاهم خوبی صورت گرفت.

مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در خصوص دیدار سورنا ستاری با وزیر علوم سوریه نیز گفت: هم اکنون تعداد زیادی از دانشجویان سوری در ایران مشغول به تحصیل هستند. از این رو جلسه‌ای با جمعی از دانشجویان شاغل به تحصیل در ایران در مرکز نوآوری سوریه برگزار شد تا از توانمندی‌های آنها برای شناسایی بازار و نفوذ کالاهای ایرانی استفاده کنیم.

کرمی تاکید کرد: در این دیدار تفاهم‌نامه همکاری میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت تحقیقات و آموزش عالی سوریه با هدف ایجاد خط اعتباری ۱۰ میلیون دلاری برای ایجاد آزمایشگاه مرجع در دمشق به امضا رسید. بر اساس این توافق مقرر شد با همکاری ایران، آزمایشگاه‌هایی تخصصی در حوزه‌های مختلفی چون زیست فناوری، فناوری نانو، فناوری اطلاعات و ارتباطات، فیزیک، ریاضی و شیمی در کشور سوریه ایجاد شود.

 

همکاری نیروگاهی ایران و سوریه با استفاده از دانش بنیان‌ها

وی در مورد دیدار معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با وزیر صنایع کشور سوریه گفت: نشستی با حضور دکتر ستاری و وزیر صنایع سوریه پیرو همکاری‌های مشترک سال‌های قبل برگزار شد. این همکاری مربوط به ساخت سیلو و نیز همکاری‌های نیروگاهی با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان می‌شود.

کرمی گفت: هم اکنون نیز توانمندی‌های نیروگاهی، فنی و مهندسی و حوزه صنعت دانش بنیان ما بسیار زیاد است و یکی از اهداف این سفر این بود که رایزنی کنیم تا بازار این کشور را به دست بگیریم.

مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با اشاره به نشست دکتر ستاری با نخست وزیر سوریه نیز گفت: در این دیدار وزرای سوری گزارش‌های خود را در خصوص دیدار با دکتر ستاری به نخست وزیر ارائه دادند و وی از ایران به واسطه حمایت‌هایی که طی سال‌های اخیر در جنگ سوریه، داشته است، قدردانی کرد.

وی گفت: رفت و آمد معاونت علمی با هیأتی از شرکت‌های دانش بنیان و خلاق ایرانی به کشورهای دوست و همسایه همچون سوریه به منزله جا انداختن و تثبیت دیپلماسی فناوری است تا اقتدار علمی ما را به دنیا نشان دهد. ما اگر می‌گوئیم که در دنیا رتبه ۱۵ یا ۱۶ تولید علم را دارا هستیم، باید بتوانیم بازارهای هدف را نیز جلب و جذب کنیم و فقط به تولید مقاله اکتفا نکنیم.

کرمی گفت: در جلسه با نخست وزیر سوریه، موضوع بهره برداری از تولید دستگاه‌های ایکس ری بیمارستانی توسط شرکت دانش بنیان ایرانی مورد اشاره قرار گرفت. این شرکت ایرانی که در زمینه شتابدهنده خطی و دستگاه‌های ایکس ری بیمارستانی فعال است، توانست یک دستگاه از کار افتاده و مستعمل فرانسوی را در یکی از بیمارستان‌های سوری احیا کند. به همین دلیل دکتر ستاری به نخست وزیر سوریه پیشنهاد داد که ایران حاضر است این دستگاه‌ها را به یک سوم قیمت دستگاه‌های اروپایی در اختیار سوریه قرار دهد.

وی در مورد دیدار معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با رئیس اتاق بازرگانی سوریه که در خصوص توسعه تبادلات فناورانه و مالی بین دو کشور صورت گرفت نیز گفت: در این دیدار دکتر ستاری آمادگی همه جانبه ایران را برای انتقال فناوری در همه حوزه‌های فناورانه به سوریه اعلام کرد.

در این دیدار، در راستای تسهیل بازرگانی و تسریع تبادلات مالی بین دو کشور، مقرر شد که یک هیأت بازرگانی سوری از زیرساخت‌های فناورانه ایران بازدید کند.


انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول