اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

داخلی‌سازی یک‌میلیون دلار قطعات در آذربایجان‌شرقی/ سرمایه‌گذاری 52 هزار میلیارد تومانی در مس و فولاد

رئیس سازمان صمت آذربایجان‌شرقی گفت: ما تکلیف داشتیم به میزان یک میلیون دلار قطعات را داخلی‌سازی کنیم و امروز موفق شدیم فراتر از این تکلیف عمل کرده و عمده قطعات صنعت مس و خودرو بومی سازی شده است.

داخلی‌سازی یک‌میلیون دلار قطعات در آذربایجان‌شرقی/ سرمایه‌گذاری 52 هزار میلیارد تومانی در مس  و  فولاد

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، حبیب امین‌زاده عصر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: امسال را با بیماری کرونا آغاز کردیم که تمام دنیا درگیر این بیماری بود و ناگهان با بازار وسیع تقاضای ماسک و مواد ضدعفونی مواجه شدیم؛ اما در زمانی اندک کارخانه‌های استان با تبدیل خطوط تولید خود به تولید ماسک توانستند نیازهای استان و کشور را در عرض 45 روز پاسخگو باشند.

وی با بیان اینکه در روزهای 15 تا 20 فروردین موفق شدیم اولین دستگاه تولید ماسک را وارد بازار و به نوعی خودکفایی داخل استان و کشور را در این عرصه تامین کنیم، افزود: شاید ایران در آن مقطع مدیون صنعت آذربایجان است.

امین‌زاده اذعان داشت: در آن مقطع ماده ضدعفونی خارج از خطوط تولید استان بود ولی توانستیم با تغییر خطوط و تامین مواد اولیه اقلام مورد نیاز خود استان و سایر استان‌ها را تامین کرده و با آرامش از این شرایط سخت سربلند بیرون آییم.

رئیس سازمان صمت آذربایجان‌شرقی اضافه کرد: در حالی که در کشورهای مدعی حقوق بشر برای یک دستمال کاغذی فجایع ناگواری رخ داد، کشور ایران که در محاصره شدیدترین تحریم‌های بین‌المللی قرار دارد، توانست به بهترین نحو شرایط را مدیریت کند.

این مسوول یادآور شد: امسال را مقام معظم رهبری سال جهش تولید نامیدند که دارای یک سری پارامترهای کشوری بود و آذربایجان‌شرقی که دارای رتبه‌های کشوری صنعتی متعددی بوده باید برنامه‌های کشوری را دارای برش استانی می‌کرد که داخلی‌سازی بخشی از قطعات و جلوگیری از واردات کالاهای مشابه داخلی از جمله آنها بود.

اختصاص رتبه‌های برتر جهش تولید به آذربایجان‌شرقی

وی گفت: ما تکلیف داشتیم به میزان یک میلیون دلار قطعات را داخلی‌سازی کنیم و امروز موفق شدیم فراتر از این تکلیف عمل کرده  و عمده قطعات صنعت مس و خودرو بومی‌سازی شده و آذربایجان‌شرقی در سه ماهه اول سال رتبه اول و در 9 ماهه رتبه سوم جهش تولید را به خود اختصاص داد.

رئیس صمت آذربایجان‌شرقی در عین حال خاطرنشان کرد: امسال برای اولین بار سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی در جشنواره شهید رجایی به عنوان دستگاهی که بیشترین پیشرفت عملکری را داشت معرفی شد.

امین‌زاده ادامه داد: واحدهای تجاری ما توانستند به برنامه 3.8 میلیارد دلاری صادرات جامه عمل پوشانده و بخش خصوصی با فرآیندی مطلوب به نیازهای جامعه جهانی پاسخگو باشند.

 

تولید شیشه خودرو در آذربایجان‌شرقی برای اولین بار در کشور

وی توضیح داد: در زمینه صادرات فولاد 10 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشتیم؛ در شیشه یکی از ارکان صادرات کشور بودیم؛ به‌طوریکه 14 درصد صادرات غیرنفتی ما شیشه بود و سال آینده برای اولین بار تولید شیشه خودرو در ایران در یکی از واحدهای تولیدی استان اتفاق خواهد افتاد.

این مسوول تبدیل تبریز به قطب سوم خودرو، عملیاتی کردن پروژه نفلین سینیت سراب و توسعه صنایع مس‌سونگون را سه برنامه اساسی سازمان صمت استان برای سال آینده عنوان کرد و گفت: متاسفانه نفلین سینیت سراب با اینکه به مرحله قرارداد رسید آنطور که باید اجرایی نشد و امیدواریم به‌زودی در سراب شاهد آغاز عملیات اجرائی آن باشیم.

سرمایه‌گذاری 20 هزار میلیارد تومانی در مس‌سونگون

امین‌زاده ادامه داد: در ارتباط با فازهای توسعه مس‌سونگون 20 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری جدید برای تولید مس کاتدی و ذوب اتفاق می‌افتد که مناقصه آن انجام شده است و زیرساخت‌های لازم قطب سوم خودروسازی  نیز کاملا فراهم است.

وی با بیان اینکه در سال آینده تکمیل زنجیره تامین و ارزش مزیت‌های استان مثل شیرینی و شکلات، جزو اولویت‌های ما قرار دارد، متذکر شد: 20 درصد ظرفیت صادراتی استان مربوط به شیرینی و شکلات است و با پیگیری‌های اساسی سعی داریم در زمینه ساخت کارخانجات تولید گلوکز به نتایج مورد انتظار دست یابیم.

آذربایجان‌شرقی به قطب اول فولاد کشور تبدیل می‌شوند

رئیس سازمان صمت آذربایجان‌شرقی به تکمیل زنجیره ارزش صنایع فولادی نیز اشاره و اضافه کرد: به میزان 32 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری جدید در این عرصه انجام خواهد گرفت و در حال حاضر 6 پروژه عمده فولادی در استان فعال هستند که اگر اجرایی شوند، آذربایجان‌شرقی تبدیل به قطب اول فولاد کشور می‌شود.

وی تصریح کرد: یکی از چالش‌های واحدهای تولیدی ما تامین ورق فولادی و کارشکنی‌هایی بود که در این مورد انجام می‌گرفت که با درایت و وحدت رویه توانستیم واحدها را مصون نگه داریم و رتبه یک لوازم خانگی و تولید مقاطع فولادی را به خود اختصاص دهیم.

رئیس سازمان صمت آذربایجان‌شرقی از سرمایه‌گذاری 32 هزار میلیارد تومانی در عرصه فولاد خبر داد و گفت: در حال حاضر 6 پروژه عمده فولادی در استان فعال هستند که اگر اجرایی شوند، آذربایجان شرقی تبدیل به قطب اول فولاد کشور می‌شود.

انتهای پیام/60026/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول