اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

اتفاق نظر متخصصان پزشکی و دینی در یک موضوع پربحث/ غربال‌گری جنین برای گروه‌های در معرض خطر انجام شود

در کنفرانس بر خط با موضوع «چالشهای پزشکی و اخلاقی غربالگری و قتل جنین‌های معلول» با حضور متخصصان و کارشناسان دینی و پزشکی برگزار شد که در آن متخصصان پزشکی و دینی بر غربال‌گری جنین برای گروه‌های در معرض خطر تأکید کردند.

اتفاق نظر متخصصان پزشکی و دینی در یک موضوع پربحث/ غربال‌گری جنین برای گروه‌های در معرض خطر انجام شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، محسن رضایی عصر امروز در کنفرانس بر خط با موضوع «چالشهای پزشکی و اخلاقی غربالگری و قتل جنین‌های معلول» در جمع بسیجیان دانشگاه اصفهان اظهار داشت: یکی از تلقی‌هایی که داریم این است که خود را نسبت به جنین‌های معلول بالاتر می‌بینیم در صورتی که طبق احادیث و آموزه‌های دینی ما همه در یک جایگاه هستیم.

استادیار گروه فلسفه و اخلاق سلامت دانشکده سلامت و دین دانشگاه علوم پزشکی قم ادامه داد: موضوعات اخلاقی در علم پزشکی جز موضوعات پرچالش این حوزه هستند و در صدر این موضوعات، بحث آغاز و پایان حیات مطرح است و نه فقط در جامعه دینی بلکه در تمام دنیا موافقین و مخالفینی دارد.

وی گفت: از مهمترین سوالات مطرح شده در اخلاق پزشکی این سوال است که جنین از چه زمانی یک انسان محسوب می‌شود.

رضایی بیان داشت: از زمانی که برای یک انسان روح در نظر گرفته می‌شود، شأن اخلاقی او از نظر دین کامل است و کسی حق سقط او را ندارد و در آموزه‌های دینی ما از زمان تشکیل نطفه جنین حرمت دارد.

استادیار گروه فلسفه و اخلاق سلامت دانشکده سلامت و دین دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان اینکه اخلاق پزشکی مبتنی بر چهار اصل احترام به اختیار، سودرسانی، آسیب نرساندن به دیگران و عدالت است مطرح کرد: جنین از خود اختیاری ندارد و به همین دلیل دیگران باید از او حمایت کنند و در بحث سود رسانی و آسیب نرساندن عدالت نیز حکم میکند که دیگران از او حمایت کنند.

زنده به گور کردن دختران اعراب جاهلی و سقط جنین در زمان حاضر

سیده فاطمه زهرا علامه در ادامه این کنفرانس گفت: غربالگری درباره بیماری‌هایی انجام می‌شود که مشکل عمده جامعه باشد و این موضوع یک روش ساده، ارزان، قابل قبول و غیر تهاجمی است و باید بتوانیم با کشف بیماری مرگ و میر را کاهش دهیم.

فوق تخصص انکولوژی زنان و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تصریح کرد: غربالگری در سیستم سلامت زنان باردار گنجانده می‌شود و هر متخصصی موظف است که به زنان باردار بگوید که ممکن است جنین شما دارای مشکل باشد و برای فهمیدن این موضوع باید تست‌های گران و تهاجمی را انجام دهید.

وی ادامه داد: این طرح غربالگری از اروپا و آمریکا آغاز شد و این شروع عمدتا به دلایل اقتصادی بود؛ به این دلیل که کودکان دارای مشکل هزینه‌هایی را بر مادران تحمیل می‌کردند و آنها قصد جلوگیری از این مشکل را داشتند.

 علامه گفت: در کشور ما موضوعات اغلب بدون در نظر گرفتن شرایط مختلف صرفا از نظر علمی تقلید می‌شوند؛ اجرای طرح غربالگری در اروپا و آمریکا صرفا برای گروه‌های پرخطر توصیه می‌شد ولی در حال حاضر در کشور ما این طرح برای همه مادران انجام می‌شود.

فوق تخصص انکولوژی زنان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یادآور شد: در کشورهای آمریکایی و اروپایی به‌دلیل سن بالای ازدواج حدود ۳۰ درصد از مادران باردار غربالگری می‌شوند ولی در کشور ما حدود ۹۰ درصد مورد غربالگری قرار می‌گیرند، در صورتی‌که حدود ۸۰ درصد از بانوان باردار ما جز گروههای کم خطر به حساب می‌آیند.

وی مطرح کرد: نقش پزشک حفظ سلامت مادران باردار است ولی با اجرای طرح غربال‌گری به خاطر احتمال ۱ جنین دارایی مشکل ۹۹۹ مادر را نگران میکنیم و هزینه‌های زیادی را بر آنها تحمیل می‌کنیم.

علامه در خصوص اشکالات وارده بر غربالگری توضیح داد: مشکلات مربوط به جنین‌ها مشکلات همه‌گیری نیست و بررسی آن هزینه‌های زیادی دارد و با انجام آزمایشی مثل آمنیوسنتز جان جنینی به خطر می‌افتد و با همه این دردسرها حتی نتیجه آن قطعی نیست.

فوق تخصص انکولوژی زنان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی خاطرنشان کرد: به عنوان یک پزشک باید به این نکته توجه کنیم که حق حیات در دست کیست و حق سلب حیات از هیچ جنینی را نداریم.

وی افزود: با خواندن آیات قرآن اعراب جاهلیت را مورد شماتت قرار می‌دهیم، در صورتی‌که خودمان با سقط جنین همان کار را انجام می‌دهیم.

علامه تاکید کرد: ما صاحب و معتقد به قرآن و شریعت هستیم و در بسیاری از آیات قرآن به این نکته تاکید شده است که خداوند کار بیهوده انجام نمیدهد و به تمام کلیات و جزییات علم کامل دارد پس باید بدانیم که تمام امور تحت نظارت خود او اتفاق میفتد.

حکم شرعی سقط جنین چیست؟!

حجت الاسلام امینی مطرح کرد: در همه جا بحث حفظ سلامت انسان مطرح است و باید بدانیم این موضوع از زمان تشکیل نطفه آغاز می‌شود و در این مسیر مسؤولیت حفظ حیات جنین با مادر است.

استادیار و هیات علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی خاطرنشان کرد: همه باید دست به دست هم دهیم تا مادر و جنین دوران بارداری را به سلامت طی کنند و در این مسیر هر ابزاری که کمک کننده باشد مورد تایید اسلام است.

وی اظهار کرد: در این بخش بین دین و سلامت هیچگونه تعارضی وجود ندارد و دین به کمک سلامت آمده است تا حق حیات داشته باشیم.

امینی درباره حکم شرعی سقط جنین توضیح داد: در فتوای مقام معظم رهبری درباره سقط جنین مطرح شده است که ناقص‌الخلقه بودن جنین مجوز شرعی برای سقط او نیست و تنها در موردی که خطر جانی برای مادر ایجاد شود این مورد جایز است.

استادیار و هیأت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی تصریح کرد: زمانی که در جامعه بحث جمعیت برای قدرت ملی مطرح است از بین بردن صدها جنین سالم برای احتمال وجود یک جنین دارای مشکل کار اشتباهی است.

وی گفت: جنین یک انسان است و حق حیات دارد و فاصله ایجاد شده به‌وسیله رحم باعث نمی‌شود که او را جدا از دنیای خود بدانیم.

۹۴.۵ درصد از مادران تست غربالگری را انجام داده‌اند

در ادامه محمد شریعتی در خصوص گزارش از غربالگری سندروم داون در کشور توضیح داد: غربالگری در حوزه بیماری سندروم داون متفاوت از دیگر بیماری‌هاست و با بررسی‌های انجام شده اگر متوجه بشویم که جنینی دارای این مشکل است به‌دلیل نبود راه درمان او را می‌کشیم.

دانشیار پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان داشت: از سال ۱۳۹۲ بحث غربالگری به‌صورت ویژه‌ای در کشور مطرح شد و این برنامه در کشورهای پیشرفته به‌صورت اختیاری صورت می‌گیرد؛ در کشور ما با اینکه اجباری نیست اما به زور پیگیری به صورت شبه اجباری مطرح می‌شود.

وی مطرح کرد: در سال ۱۳۹۷ وظیفه خود دانستیم که برنامه اجرا شده غربال‌گری را مورد بررسی قرار دهیم و برای این کار با ۳۰۰۰ مادر که در پایان سال ۱۳۹۶ بارداری خود را به پایان رسانده بودند تماس گرفتیم.

شریعتی توضیح داد: از حدود ۳ هزار شماره حدود ۲۸ درصد شماره‌ها یعنی تعداد ۹۰۰شماره اشتباه بودند و از تعداد باقیمانده ۹۴.۵ درصد تست غربالگری را انجام داده بودند و حدود ۱۵ تا ۱۶ درصد با نتیجه مثبت کاذب مواجه شده بودند.

دانشیار پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: در کشورهای پیشرفته مثل هلند به‌دلیل محدود بودن تست‌ها برای گروه‌های پرخطر کمتر از ۳۰ درصد مادران این مراحل را انجام میدهند.

وی درخصوص ایرادات طرح غربالگری در کشور گفت: ارائه غربالگری به همه گروه‌ها و عدم نظارت بر انجام آن از ایرادات وارده بر این طرح است.

به گفته شریعتی: حدود ۸ تا ۱۰ درصد مادران باردار برای انجام تست‌های تکمیلی ارجاع داده می‌شوند که از این آمار حدود ۲.۶ تا ۲.۷درصد در سه ماه اول فرزندان خود را سقط میکنند.

دانشیار پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص توصیه و پیشنهادات بررسی انجام شده بیان داشت: غربالگری از پیشرفت‌های پزشکی بوده است اما باید آن را به گروه‌های پرخطر محدود کرد و درباره هدف انجام آن به مادران توضیحاتی ارائه داد و انجام آن را در همه مراحل اختیاری کنیم و حمایت‌های مالی برای مادران گروههای پرخطر در نظر بگیریم.

وی تاکید کرد: باید به به این نکته توجه کنیم که برخی افراد ارائه دهنده خدمات غربالگری تمایل به تجویز بیش از اندازه این تست‌ها دارند.

سقط جنین نباید تنها راه درمان باشد

در ادامه کتایون حیدری اظهار داشت: بحث غربال‌گری چند سال است که وارد سیستم شده است و به نظر می‌رسد انتظارات بیش از حدی را از این طرح به جامعه ارائه داده‌ایم.

متخصص زنان و زایمان مطرح کرد: در کتاب ویلیامز گفته شده که جریان غربال‌گری تنها اطلاعاتی را برای مادر روشن می‌کند و در آن قرار نیست که مادر به سمت عملکرد خاصی سوق داده شوئد و نباید ادعا کنیم که غربالگری باعث ارتقا سلامت مادر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: غربالگری صرفا یک بحث آماری است و از طریق آن نمی‌توان به اطمینان خاصی رسید؛ در واقع غربالگری نه ایجاد کننده سلامت و نه ارتقا دهنده آن است و حتی نمی‌تواند اطمینان خاطر خاصی به مادر بدهد.

حیدری در خصوص مسأله‌های کلان مدیریتی این موضوع افزود: تصمیم‌گیری‌هایی انجام شده در این حیطه در سطح مدیریت کلان است که بخش عمده آن مسائل پژوهشی و آماری است و در بحث تصمیم‌گیری در خصوص ناهن‌جاریها نتوانستیم اقدامات درمانی ارائه دهیم و عمل سقط را به نام پیشگیری و درمان مطرح کردیم که باید در آن بازنگری شود.

دانشیار پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: در کشوری مثل ایران که اعتقادات مذهبی نقش مهمی دارد، نباید تنها راه درمان سقط جنین باشد.

غربالگری روشی متفاوت از تعریف آن

عاطفه سمائی در انتهای این نشست اظهار کرد: باید جنین را یک جز از کل جامعه بدانیم و در این روند نیازمند یک فهم درست از غربالگری هستیم و به‌دنبال چیستی، چرایی و چگونگی این طرح هستیم.

متخصص زنان و زایمان در خصوص تعریف غربالگری خاطر نشان کرد: غربالگری روش سهل، سریع، ارزان، قابل قبول و در دسترس برای تشخیص زودهنگام یک بیماری است.

وی تاکید کرد: آنچه از غربال‌گری وجود دارد در تضاد با تعریف آن است و اگر این روش منجر به سقط جنین شود نام غربال‌گری به خود نمی‌گیرد.

سمائی ادامه داد: بزرگترین اشکال وارده به غربالگری هدایت مادر به سمت قتل نفس است؛ یک مادر حق دارد که از سلامت فرزند خود در جریان باشد ولی این حق تکالیفی نیز به همراه دارد؛ و موضوعی که در اینجا مطرح میشود این اس که حق مادر مطلق است یا مشروط.

دانشیار پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: در دوران بارداری تغییرات زیادی در بدن مادر رخ می‌دهد و باید به این نکته توجه کنیم که اگر سقط جنین انجام شود، باعث تاثیرات منفی بر بدن مادر می‌شود.

وی بیان داشت: در این مسیر پزشک باید در مقام مشورت کنار مادر قرار بگیرد و در این مسیر به جنین به عنوان یک موجود زنده دارای درک و شعور نگاه کند و به این نکته توجه کند که نه در مباحث علمی و نه در مکاتب توحیدی به عمل سقط توصیه نشده است.

انتهای پیام/۶۳۰۸۶/ج۳۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول