اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

محاکمه قاتل «جورج فلوید» به تعویق افتاد

گروهی از تظاهرات‌کنندگان در آمریکا خواستار اجرای عدالت درباره یک افسر سابق پلیس شدند که چند ماه پیش یک فرد سیاه‌پوست آمریکایی را به قتل رساند.

محاکمه قاتل «جورج فلوید» به تعویق افتاد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، جلسه رسیدگی به پرونده قاتل «جورج فلوید»، سیاه‌پوست آمریکایی که چند ماه پیش توسط یک افسر سفیدپوست آمریکایی به قتل رسید به تعویق افتاد.

پیش از این منابع خبری گزارش داده بودند تظاهرات‌کنندگان آمریکایی با تجمع مقابل دادگاهی در شهر «میناپولیس» در ایالت «مینه‌سوتا» که قرار بود به این پرونده رسیدگی کند خواستار اجرای عدالت درباره «درک شاوین»، قاتل جورج فلوید شدند.

روزنامه گاردین گزارش داده قاضی پرونده رسیدگی به اتهامات درک شوین را دست‌کم برای یک روز به تأخیر انداخت تا طرح یک اتهام جدید علیه او مورد بررسی قرار بگیرد.

درک شاوین روز ۲۵ ماه مه سال جاری (پنج خرداد ۱۳۹۹) هنگام دستگیری جورج فلوید، زانویش را روی گردن او فشار داد و باعث مرگ او شد.

 شاوین به قتل درجه دوم و قتل غیرعمد متهم شده اما هفته گذشته دادگاه استیناف مینه‌سوتا حکم داد که اتهام قبلاً مطرح‌شده قتل درجه سوم علیه او نیز باید بار دیگر احیا شود.

 رسانه‌های آمریکا مهرماه سال جاری گزارش دادند شاوین به قید وثیقه یک میلیون دلاری از بازداشتگاهی در ایالت مینه‌سوتا آزاد شده است.

وکیل درک شاوین دوشنبه صبح به دادگاه گفت که شاوین اعتراض خودش برای لغو حکم دادگاه استیناف مینه‌سوتا را به دیوان عالی مینه‌سوتا تحویل داده و منتظر لغو آن است.

دفتر دادستان کل مینه‌سوتا بر همین اساس دوشنبه از هیئت منصفه دادگاه خواست رسیدگی به این پرونده را تا زمان حل و فصل اختلافات به تأخیر بیندازند.

در صورتی که درک شاوین در اتهام قتل درجه دوم مجرم شناخته شود حداکثر به ۴۴ سال حبس محکوم خواهد شد.

سه افسر دیگر پلیس مینه‌سوتا هم به معاونت در این قتل متهم شده‌اند و قرار است در ماه آگوست در دادگاه محاکمه شوند.

انتشار فیلم قتل جورج فلوید باعث راه‌اندازی اعتراضات سراسری در آمریکا علیه تبعیض‌های نژادی نهادینه‌شده در ساختار جامعه آمریکا و به خصوص ادارات پلیس این کشور شد. آخرین عبارات جورج فلوید که گفته بود «نمی‌توانم نفس بکشم» به نماد اعتراضات تبدیل شد.

خبرگزاری فرانسه دوشنبه گزارش داده بود ساکنان شهر مینیاپولیس در ایالت مینه‌سوتا بسیار مشتاقند به پرونده محاکمه درک شاوین رسیدگی شود و روند این پرونده را از نزدیک دنبال می‌کنند.

معترضان روز یکشنبه اطراف دادگاه جمع شدند و بسیاری از آن‌ها پلاکاردهایی که روی آن‌ها نوشته شده بود «جان سیاه‌پوستان بارازش است» را در دست داشتند و خواستار عدالت برای جورج فلوید بودند.

پیش از این، پلیس مینیاپولیس آمریکا از تیراندازی مرگبار در محل قتل جورج فلوید خبر داده بود. «جان الدر» سخنگوی اداره پلیس مینیاپولیس خبر داد، شنبه شب (به وقت محلی این شهر آمریکا) یک نفر در همان مکانی که جورج فلوید جانش را از دست داد، بر اثر تیراندازی کشته شد. پلیس، توضیحات بیشتری درباره دلیل این حادثه ارائه نکرده است.

قتل نژادپرستانه شهروندان سیاه‌پوست در سال‌های گذشته یکی از معضلات پیش روی دولتمردان آمریکا بوده است.

نتایج تحقیقاتی جدید در آمریکا نشان می‌دهد پلیس این کشور از سال ۲۰۱۵ به این سو دست‌کم ۱۳۵ فرد سیاه‌پوست غیرمسلح را به ضرب گلوله به قتل رسانده است.

این تحقیق که «رادیو ملی آمریکا» (NPR) متولی انجام آن بوده نشان می‌دهد در ۷۵ درصد موارد ضاربان پلیس سفیدپوست بوده‌اند. 

این گزارش حاکی است چندین نفر از افسران مرتکب این قتل‌ها در دادگاه مجرم شناخته شده‌اند اما از مناصبانشان کنار گذاشته نشده‌اند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول