اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

آیا شبکه نمایش خانگی تلویزیون را می‌بلعد؟/ درآمد ۲۰۰ میلیارد تومانی فیلیمو در ماه

افزایش درآمد پلتفرم های شبکه نمایش خانگی تا جایی پیش رفته که حالا نه تنها از صداوسیما درآمد بیشتری دارند، بلکه تولیدات آنها هم بیشتر از این سازمان است.

آیا شبکه نمایش خانگی تلویزیون را می‌بلعد؟/ درآمد ۲۰۰ میلیارد تومانی فیلیمو در ماه

خبرگزاری فارس- مریم فیروفر: چندی پیش پلتفرم فیلیمو اقدام به انتشار آمار عملکرد خود از آذر ۹۸ تا آذر ۹۹ کرده است که حاوی نکات مهم و قابل توجهی است. در این آمار اعلام شده که فیلیمو تجربه‌ رکورد بیش از سه میلیارد دقیقه تماشا در یک ماه را زده است، فیلم­ های اکران شده و فیلم‌های روز سینمای کشور را به صورت آنلاین پخش کرده و با با حمایت از سینمای ایران توانسته در کمتر از ۶ ماه، بیش از یک‌میلیون بلیت سینمای آنلاین بفروشد و ۷۰% مبلغ فروش را به دست صاحبان محتوا برساند. همچنین بیش از ۳۵ هزار محتوای ویدیویی متنوع تولید کرده و بیش از ۳۰ عنوان سریال در دست ساخت دارد که در ماه‌های آینده منتشر می‌شوند.

 

همچنین در این گزارش اعلام شده که اسفند ۹۸ رکورد حجم مصرف اینترنت در فیلیمو شکسته شد و به بیش از 48 میلیون گیگابایت در یک ماه رسید.

فیلیمو اعلام کرده که در آذر سال ۹۹، بیش از یک‌میلیون ‌و 100 هزار کاربر فعال در فیلیمو داشتیم که در سال گذشته، تعداد کاربران 2.5 برابر شده و یک‌چهارم کاربران این پلتفرم هر روز حدود یک ساعت برنامه های آن را تماشا می کنند.

**درآمد 200 میلیاردی فیلیمو در ماه

به گزارش فارس، این اعداد و ارقام درحالی اعلام شده که این سامانه در سال آینده بنا دارد 30 سریال جدید هم ساخته و توزیع کند.

اما نکته قابل توجه در آماری که از سوی فیلیمو اعلام شده، محاسبه حدودی درآمد این پلتفرم در سال 1400 است. طبق آنچه که الان اعلام شده، فیلیمو در حال حاضر برای حق اشتراک یک ماهه خود مبلغ 99 هزار تومان دریافت می کند و با توجه به 2 و نیم میلیون نفری که در سال 1400 اشتراک این پلتفرم را دارند، حتی اگر بر فرض مثال نیم میلیون نفر را نیم بها یا اشتراک های رایگان محاسبه کنیم، فیلیمو در ماه حدود 200 میلیارد تومان درآمد ناخالص خواهد داشت که ضرب آن در 12 ماه سال عدد بسیار بزرگتری را به ما می دهد.

 

این درحالی است که فیلیمو علاوه بر درآمدی که به دست می آورد، درآمد خوبی را هم نصیب اپراتورها می کند. در حال حاضر به طور متوسط هر گیگ اینترنت به قیمت حدود 7 هزارتومان فروخته می شود و 26 درصد مخاطبان فیلیمو آن را از طریق ایرانسل دریافت می کنند. 24 درصد نیز از طریق اینترنت مخابرات پیگیر این پلتفرم هستند و 23 درصد نیز مخاطبانی هستند که با همراه اول فیلیمو را دنبال می کنند.

**بودجه 700 میلیاردی تلویزیون در سریال سازی

در این باره محمد سرشار مدیر شبکه کودک می گوید: اگر بخواهیم حجم این درآمد را بهتر بفهمیم باید بدانیم که در بودجه سال جاری سازمان صدا و سیما، بودجه «تامین، تولید و پخش سیمای سراسری» (یعنی همه شبکه‌های تلویزیونی سراسری) هفتصد و یک میلیارد تومان تعیین شده بود.

**شاه آبادی: شاخص های ارزیابی یکسان باشد

به گزارش فارس، در این باره با حمید شاه آبادی معاون سیما نیز گفت و گویی داشتیم و از او پرسیدیم که آیا شبکه نمایش خانگی با چنین شرایطی توان بلعیدن تلویزیون به ویژه در بخش فیلم و سریال را خواهد داشت؟ که او در این باره گفت: بیش از 10 سال گذشته که اولین کار نمایش خانگی به بازار آمد همیشه این نکته مطرح بود که در عرصه بخش خصوصی یک حوزه فعالیتی را برای خودش خواهد دید و رسیدن به این نقطه دور از انتظار نبود و نیست.

وی ادامه داد: طبیعی است که حاکمیت برای ورود و حضور بخش خصوصی در عرصه فیلم و سریال بنا ندارد محدودیت های غیرمعقولی را ایجاد کند. آنچه که ما انتظار داریم، این است که میدان فعالیت، مبتنی بر شاخص های ارزیابی یکسانی باشد که در این صورت نه رقابتی در کار خواهد بود و نه حسادتی و نه اساسا چنین مقابله ای وجود خواهد داشت.

معاون سیما تاکید کرد: جایگاه، نقش و پوشش رسانه ملی اساسا با هیچ بخشی قابل مقایسه نیست و هرقدر بخش خصوصی در آن حوزه بتواند مبتنی بر هنجارهای بومی و ارزش های کشور حرکت کند، در مسیری حرکت کرده که به فرهنگ داخلی کشور کمک کرده است. جایی اشکال دارد که نقطه های تشخیص با هم فرق داشته باشد. چیزی که ما از ساترا انتظار داریم این است که معیارها و شاخص ها یکسان باشد.

**جهش قیمتی که ناظر ندارد

همان طور که اشاره شد فیلیمو به تازگی هزینه اشتراک خود را افزایش داده است و این در حالی است که چندی پیش هزینه اشتراک این پلتفرم ماهیانه 25 هزارتومان بود و اواخر سال به 59 هزارتومان افزایش یافت. در حقیقت در عرض یک ماه دوباره حق اشتراک خود را بالا برده و به ماهانه ۱۰۸ هزار تومان و ۶ ماهه ۶۴۸ هزار تومان با مالیات رسانده است.

**فیلیمو: چاره‌ای جز افزایش قیمت اشتراک نداریم

پس از افزایش قیمت اشتراک، روابط عمومی فیلیمو بیانیه ای منتشر و در آن اعلام کرد: فیلیمو برای بهبود سطح کمی و کیفی تولیدات خود در سال جاری، قیمت خرید اشتراک را افزایش داده است.

همانطور که شما مخاطبان و همراهان در جریان هستید، فیلیمو به عنوان یک VOD خصوصی سال‌هاست که در حوزه تولید فیلم و سریال فعالیت می‌کند و در مسیر ارائه خدمات خود از هیچ بودجه دولتی و حمایتی برخوردار نیست.

از همین روی و پس از استقبال شما عزیزان از تولید محتوای با کیفیت، بر خود واجب دانستیم تا حجم و کیفیت محتوای تولیدی را تا حد ممکن افزایش دهیم و محتوای مناسب تمام ذائقه‌ها را (طنز، کمدی، درام، اجتماعی، سیاسی و…) تامین کنیم.

از آنجا که صداقت در برابر مخاطب و همراهی شما یکی از مهمترین اولویت‌های کاری ما در فیلیمو است باید صادقانه به حضورتان اعلام کنیم که نظر به افزایش قابل‌توجه هزینه‌های تولید، برای تولید بیشتر و با کیفیت‌تر چاره‌ای جز افزایش قیمت اشتراک نداریم.

در سال ۱۴۰۰ فیلیمو در ادامه فعالیت‌های خود قصد دارد وارد بورس شود و شما می‌توانید به طور شفاف در جریان درآمدها و هزینه‌های ما باشید. با اینحال، به شما اطمینان می‌دهیم تمام درآمد حاصله از افزایش قیمت وارد چرخه تولید سریال در شبکه نمایش خانگی می‌شود و گزارش‌ها به‌صورت شفاف و صریح اعلام خواهد شد.

ما هم همانند شما متوجه شرایط سخت و پیچیده اقتصادی فعلی هستیم و در مسیر تولید، بیش از هر بخش دیگری از اوضاع نامناسب اقتصادی متاثر شده‌ایم اما همزمان با افزایش صد درصدی هزینه‌های تولید هر اپیزود سریال‌ ایرانی، تعداد عرضه سریال‌هایمان را در هفته سه‌برابر کرده‌ایم تا رضایت کاربرانمان را افزایش دهیم.

 

**ساترا: در حال تدوین آیین‌نامه‌ در این حوزه اقتصادی هستیم

به گزارش فارس، در همین رابطه سید حسین مسیح پور معاون تنظیم بازار و توسعه کسب و کار ساترا نیز توضیحاتی را ارائه و تاکید کرد: تعیین قیمت در بازارها توسط نهاد حاکمیتی تجربه ای شکست خورده است و به طور کلی رگولاتور تخصصی در شرایط عادی بازار از ورود به حوزه قیمت‌گذاری دستوری پرهیز می‌کند. چه اینکه ساترا به عنوان یک نهاد تنظیم‌گر تسهیل‌گر، وظیفه ذاتی رگولاتور بازارسازی و کمک به توسعه رقابت و تعدد منطقی بازیگران و رقبا در صنعت است.

وی افزود: اتفاقا تفاوت اساسی ساترا به سایر رگولاتورها در کشور این هست که سعی در طراحی نظام مداخله و تنظیم‌گری علمی دارد و صرفا به دلیل گسترش بحث در گروه‌های نخبگانی،  افکار عمومی یا خواست مصرف‌کننده مداخله غیر علمی در بازار نکرده و بر اجرای سیاست‌های دقیق و کارامد اصرار دارد. ساترا خود را تنظیم‌گر توسعه و رقابت در بازار می‌داند و نه مداخله‌گر قیمت‌گذاری خدمات.

معاون تنظیم بازار و توسعه کسب و کار ساترا ادامه داد: ما معتقدیم خود بازار و رفتار مصرف‌کننده باید اولین ابزار تعیین کننده قیمت نهایی باشد. لذا به نظر می‌رسد برخی مقامات و افراد دولتی افرادی که وظایف تنظیم‌گرانه ساترا را تعریف می‌کنند، به نظر می‌رسد  شناخت صحیح از نحوه تنظیم‌گری تخصصی ندارند و با شیوه های سنتی حکمرانی با موضوع VOD بر‌خورد می‌کنند.

او با اشاره به عملکرد ناموفق برخی از نهاد های تنظیم گر در کشور گفت: برخی از افراد در مباحث خود موضوعاتی همچون موقعیت مسلط در بازار و یا احتمال excessive pricing را مطرح کردند منتها باید توجه کرد در موضوع دخالت در قیمت‌گذاری پیشتر هم نمونه این نوع ورود را در سایر نهادهای تنظیم‌گر مانند سازمان تنظیم مقررات رادیویی یا در موضوع ارز در بانک مرکزی و در حوزه‌های دیگر شاهد بودیم که هیچ تجربه موفقی در این خصوص قابل کشف نیست.

مسیح پور افزود: اساسا ورود رگولاتور در حوزه تعیین قیمت تنها در صورتی که انحصار قانونی ایجاد شده باشد و فرصتی برای رشد رقبای مسلط دیگر از سوی قانون‌گذار در بازار وجود نداشته باشد محل بحث و منطقی است  که این موضوع در حال حاضر در بازار صوت و تصویر ایران مصداق  نداشته و بدون بررسی عمیق امکان صدور حکم وجود ندارد.

**مدل‌های درآمدی مجاز رسانه‌ها و مصادیق تفکیک بازار ابلاغ می شود

معاون توسعه کسب و کار و تنظیم بازار ساترا ادامه داد: با توجه به اینکه ساترا از مرحله ساماندهی مجوزها عبور کرده و وارد مرحله توسعه و تنظیم بازار شده است لذا اکنون موضوعات  اقتصادی بسیار مهم و جدی مانند مدل‌های مجاز درامدی، شیوه‌های ارایه سرویس تفکیک بازار و رقابت در اولویت بالایی قرار گرفته و به سرعت در حال تدوین آیین‌نامه‌های مورد نیاز و نظارت در این حوزه اقتصادی هستیم.

وی با اشاره به شکایات واصله به ساترا از سوی برخی از افراد فعال در حوزه تولیدات سینمایی در خصوص افزایش هزینه ها گفت: در برخی حوزه‌ها شائبه تخلف‌های جدی اقتصادی مطرح هست و شکایت‌هایی در جلسات از طرف گروه‌های مختلف درگیر در زنجیره تولید و توزیع صوت و تصویر فراگیر مطرح می‌شود. از جمله شکایتی از حوزه تولید مطرح شده است که دلیل عمده افزایش هزینه در برخی از رسانه های صوت و تصویر فراگیر، افزایش غیر منطقی هزینه تولید توسط این سرویس‌هاست که توان رقابتی در حوزه تولید محتوا را برای سایر رقبا به شدت تضعیف کرده و بر رشد متناسب در صنعت اثر منفی خواهد گذاشت. نشانه‌های آن از هم‌ اکنون پیداست. لذا ساترا به دلیل حفاظت از منافع عمومی نسبت به بررسی قانونی موضوع اقدام و نظریه کارشناسی نهایی خود را به صورت عمومی منتشر و در صورت بدست آمدن جمع‌بندی درخصوص غیر منطقی بودن افزایش قیمت در این خصوص اقدام خواهد کرد.

مسیح پور در خصوص جمع بندی نهایی موضوع هزینه اشتراک ویدئو اظهار کرد: در طول روزهای اینده یک جلسه مشورت عمومی به صورت انلاین نیز برگزار خواهد شد که از همه صاحب‌نظران و کارشناسان و فعالین صنعت صوت وتصویر دعوت می‌کنم برای رسیدن به جمع‌بندی در این امر مشارکت کنند.

**مواردی از تخلف در شیوه‌های درامدی فعلی در دست بررسی است

معاون تنظیم بازار و توسعه کسب و کار ساترا درباره پخش همزمان تبلیغات در کنار دریافت حق اشتراک از کاربران گفت: شکایت دیگری که مطرح شده با توجه به اینکه این اپراتورها اقدام پخش تبلیغ روی سرویس‌های اشتراکی خود می‌کنند که این امر نیز در خدماتی اشتراکی اقدامی بی‌سابقه است و باید متوقف شود. آیین‌نامه آن ابلاغ خواهد شد، رسیدگی به این موضوع و به صورت کلی شیوه‌های مجاز درآمدی نیز در دستور کار معاونت تنظیم بازار و توسعه کسب و کار ساترا قرار دارد.

وی در پایان اشاره کرد: ما معتقدیم ساترا به گونه‌ای در طراحی و صدور مجوز و ارایه مشوق‌ها و تسهیلات عمل کرده و به دلیل سیاست‌های ساترا در اعطاء مجوز و ایجاد یک رقابت کارآمد، در قدم اول نیازی به مداخله‌ای اضافه در بازار نیست و ساترا مدام وضعیت رقابت در بازار را پایش می‌کند و اگر لازم باشد سیاست‌هایش را بازنگری می‌کند.

در طول دو ماه گذشته نیز شیوه درآمدری از محل ترافیک نیز در دستور کار معاونت قرار گرفت که منجر به اخطار به این رسانه‌ها در خصوص تصحیح مدل درآمدی جاری آن‌ها شده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول