اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

«لولا» تبرئه شد؛ احتمال بازگشت رئیس‌جمهور سابق برزیل به سیاست

رئیس‌جمهور سابق برزیل با حکم دیوان عالی این کشور از محکومیت‌های قضایی تبرئه شد و هم‌اکنون راه برای ورود به رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری 2022 و به چالش کشیدن رئیس‌جمهور فعلی برزیل هموار شده است.

«لولا» تبرئه شد؛ احتمال بازگشت رئیس‌جمهور سابق برزیل به سیاست

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، با تصمیم روز گذشته (دوشنبه) دیوان عالی برزیل برای لغو مجموعه‌ای از حکم‌های قضایی علیه «لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا» رئیس‌جمهور پیشین این کشور، احتمالاً این مقام‌ عالیرتبه سابق این کشور آمریکایی در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده میلادی برزیل در مقابل «ژائیر بولسانارو» رئیس‌جمهور فعلی برزیل شرکت خواهد کرد.

بنا بر گزارش روزنامه انگلیسی «گاردین»، حکم دیوان عالی برزیل که تحلیلگران آن را یک بمب سیاسی می‌نامند، به مفهوم آن است که لولا داسیلوا قطعاً در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۲، ژائیر بولسانارو را به چالش خواهد کشید.

«توماس تراومان» ناظر سیاسی مستقر در ریو دو ژانیرو در این خصوص تصریح کرد: «انتخابات امروز آغاز می‌شود... تقریباً بعید است که لولا نامزد (انتخابات ریاست‌جمهوری برزیل) نشود. اگر مدل آمریکایی آن را بخواهیم بیان کنیم، شبیه رقابت سندرز مقابل ترامپ است».

روزنامه اقتصادی برزیلی «والور اکونومیکو» نیز در خصوص حکم دیوان عالی برزیل نوشت: «لولا به بازی بازمی‌گردد».

لولا در بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۱ برای دو دوره، رئیس‌جمهور بزرگ‌ترین اقتصاد آمریکای لاتین (برزیل) بوده است و شاهد دوره تاریخی رشد اقتصادی و کاهش فقر در برزیل بود.

لولا که سیاستمدار حزب کارگران (PT) برزیل است و هم‌اکنون ۷۵ سال سن دارد، امیدوار بود که در سال ۲۰۱۸ برای سومین بار بعنوان رئیس‌جمهور کشورش پیروز شود اما به رشوه‌خواری متهم شد و یک سال و نیم در زندان محبوس بود و راه برای پیروزی بولسانارو در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۸ برزیل هموار شد.

لولا پس از گذراندن ۵۸۰ روز در پشت میله‌های زندان، در نوامبر ۲۰۱۹ آزاد شد اما محکومیت وی باعث شده بود که از تمامی حقوق سیاسی خود محروم شود.

«دسون فاچین» قاضی دیوان عالی ونزوئلا روز دوشنبه طی حکمی اعلام کرد که دادگاه شهر کوریتیبا صلاحیت محاکمه لولا به اتهام فساد را نداشته و او باید در دادگاه‌های فدرال شهر برازیلیا پایتخت برزیل محاکمه می‌شده است.

لولا داسیلوا که به پسر واکسی معروف است، در آوریل سال گذشته میلادی در گفت‌وگو با روزنامه گاردین، برخی گمانه‌زنی‌ها درباره شرکت در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۲ را کم اهمیت جلوه داد اما بولسانارو رو متهم کرد که با واکنش نامتناسب خود به شیوع ویروس کرونا، مردم برزیل را به سمت کشتارگاه سوق می‌دهد.

طبق جدیدترین آمار دانشگاه «جانز هاپکینز»، برزیل با ۱۱ میلیون و ۵۱ هزار و ۶۶۵ مورد ابتلا و ۲۶۶ هزار و ۳۹۸ مورد فوتی، بعد از ایالات متحده و هند در رده سوم کشورهای جهان با بیشترین آمار مبتلایان به «کووید-۱۹» قرار دارد.

کارشناسان و تحلیلگران سیاسی، حکم روز دوشنبه دیوان عالی برزیل برای لغو احکام قضایی علیه لولا داسیلوا را یک نقطه عطف و خبری مثبت تلقی کرده‌اند.

تراومان در این خصوص گفت: «اگر کاملاً با بولسانارو مخالفید، این (حکم دیوان عالی برزیل) خبر خوبی است زیرا نامزدی داریم (لولا داسیلوا) که به طرز غیرقابل انکاری قدرتمند و محبوب است و می‌تواند بولسانارو را شکست دهد».

گزارش‌ رسانه‌ها حاکی از آن است که لولا داسیلوا همچنان در برزیل یک چهره بانفوذ و با جذابیت‌های خاص تلقی می‌شود و طرفداران زیادی در بین قشر کارگر برزیل دارد و در دوران ریاست‌جمهوری خود، با اجرایی طرح‌هایی، میلیون‌ها کارگر را از فقر رها کرد.

برآورد مؤسسات نظرسنجی نشان می‌دهد که در بین ۱۰ کاندید احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۲ برزیل، لولا داسیلوا از شانس زیادی برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری برخوردار خواهد بود.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول