اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

دولت جوان انقلابی باید مصداق‌سازی شده و وارد عرصه عمل شود

استاد دانشگاه تهران گفت: متاسفانه دولت جوان انقلابی به جای اینکه به حوزه اندیشه‌ای وارد و سپس مصداق سازی شده و وارد عرصه عمل شود، به سرعت اسیر دست ژورنالیست ها و افراد رند سیاست شد.

دولت جوان انقلابی باید مصداق‌سازی شده و وارد عرصه عمل شود

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، صادق کوشکی استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران صبح امروز (سه شنبه ۱۹ اسفندماه) در نشست تخصصی حکمرانی متعالی در قرن جدید و دولت نوین در مدرسه حکمرانی شهید بهشتی به تعریف و تبیین درستی از دولت جوان انقلابی که از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح شد، پرداخت. 

وی گفت: متاسفانه دولت جوان انقلابی به جای اینکه به حوزه اندیشه‌ای وارد و سپس مصداق سازی شده و وارد عرصه عمل شود، به سرعت اسیر دست ژورنالیست ها و افراد رند سیاست شد. 

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران تاکید کرد: جوان تاکید شده در دولت جوان انقلابی بر اساس شاخص‌های بین المللی بین سن ۱۶ تا ۳۵ نیست بلکه جوان از نگاه امام (ره) و مقام معظم رهبری  دارای ویژگی‌های خاص خود هستند. 

کوشکی، "نزدیکی به فطرت الهی"، "آرمان گرایی و آرمان خواهی"، "عدالت خواهی"، "نوگرایی علمی" و "آزاد اندیشی" را از صفات دولت جوان انقلابی برشمرد. 

وی با بیان اینکه نقطه مقابل جوانی در دولت جوان انقلابی که رهبر انقلاب اشاره کردند، محافظه کاری است، گفت: شهید بهشتی در سخنانی تاکید دارند که ما انقلاب نکرده‌ایم تا واقعیت‌ها را بپذیریم بلکه انقلاب کرده‌ایم تا واقعیت را به حقیقت‌ها تغییر دهیم. 

این استاد دانشگاه تهران مصداق واقعی دولت جوان انقلابی مدنظر رهبری را شهید مصطفی چمران عنوان و خاطرنشان کرد: شهید چمران در دهه چهارم زندگی اش متصدی مدرسه ای در لبنان می شود که یتیم‌های لبانی در آنجا درس می توانند کرد وقتی به ایران می آید صدها جوان به معنای عددی (یعنی از ۱۶ تا ۳۵ سال) را هدایت و راهبری می کند. 

کوشکی گفت: شعاع عملکرد شهید چمران نه در ایران بلکه تا لبنان ادامه دارد و شکل ‌گیری حزب الله لبنان نیز محصول نگاه شهید چمران است. 

وی در ادامه تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب برای معالجه کج فهمی و بفهمی درخصوص دولت جوان انقلابی می‌گویند که اگر شهید سلیمانی بود تا ۲۰ سال دیگر نیز او را به عنوان فرمانده ابقا می کردم این یعنی مصداق دولت جوان، ربطی به سن ندارد.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران درباره صفت انقلابی، دولت جوان انقلابی گفت: انقلابی به معنای تحول خواهی است یعنی یک دولت با نگاه پیشرونده و بر مبنای آزاد اندیشی نه بر اساس احساس و جوزدگی، وضع موجود را به وضع مطلوب تغییر دهد. 

کوشکی با تاکید بر اینکه به آرمان و واقعیت همواره یک دوگانه وجود دارد، تصریح کرد: مدیران با تجربه پس از مدتی به محافظه‌کاری رسیده و به تعبیری رئالیسم شدند و جوان‌هایی که تجربه مدیریتی ندارند نماد ایده‌الیسم هستند که البته این دو گانه فقط مربوط به ایران نیست. 

وی ادامه داد:  پرچم‌دار آرمان‌گرایی، عدالت خواهی و نوگرایی علمی یک شخصیت عالم و فقیه است که در دهه هشتم زندگی خود در این حال که آزاد اندیش است اهل گفت و گو نیز هستند. 

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران افزود: ویژگی های حضرت امام (ره) سبب شد تا نسل جوان شیفته او شود و اینجا دیدگاه رایج در دنیا که هر چه سن بالاتر و تجربه بیشتر می شود محافظه کاری حاکم می شود نیز شکست خورد. 

کوشکی تاکید کرد: غلظت آرمان گرایی، عدالت خواهی و آزاد اندیشی امام در سال ۶۷ از سال ۵۸ بیشتر است در حالی که امام در طول این سال ها هم توروریسم را تجربه کرده هم تحریم و جنگ را، اما امام نه تنها محافظه کار نشده بلکه شدت آرمان گرایی و عدالت خواهی نیز بیشتر شده است.

وی یادآور شد: قطعا منظور رهبر معظم انقلاب از دولت جوان انقلابی این نیست که عدد سنی رییس جمهور و اعضای کابینه زیر ۴۰ سال باشد؛ رهبر معظم انقلاب خودشان می فرماید که من اگر گفتم جوان برای بعضی شغل ها یعنی ۴۰ ساله، برخی مشاغل ۵۰ ساله و به بالا. 

این استاد دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه اولین مشخصه دولت جوان انقلابی پایبندی به معنویت فطری نه من در آوردی است، گفت: معصومین و مجتهدین، علما و ولایت فقیه شاخص‌های معنویت فکری است. 
وی در پایان گفت: عدالت خواهی یعنی هر کسی سر جای خودش باشد آنگاه بسیار از مشکلات کشور حل و فصل می شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول