اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

برخورد امام‌کاظم(ع) با دشمن جاهل و آگاه متفاوت بود

استاد حوزه علمیه قم گفت: امام کاظم(ع) با دشمنانی که به‌واسطه جهل دشمن بودند به بهترین شکل با عفو و بخشش و کظم غیظ برخورد می‌کردند و با دشمنانی که به‌عمد دشمنی می‌کردند محکم و استوار برخورد می‌کردند.

برخورد امام‌کاظم(ع) با دشمن جاهل و آگاه متفاوت بود

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا صادقی واعظ صبح امروز در آئین خطبه‌خوانی خادمان حرم بانوی کرامت که در سالروز شهادت امام کاظم(ع) در صحن امام رضا(ع) برگزار شد، اظهار کرد: امام کاظم علیه‌السلام در میان ائمه معصومین دوران امامتی پرفرازونشیب و بسیار دشوار را سپری کردند چراکه امامت حضرت هم‌عصر با چهار حاکم جور بود.

وی افزود: امام کاظم(ع) علاوه بر عناد بنی‌عباس از طرف مدعیان تشیع و دوستان نزدیک نیز مورد دشمنی قرار می‌گرفتند اما با تمام مشکلات موجود، امام برای هدایت‌گری شیعیان و نجات بندگان از گمراهی به بهترین شکل عمل کردند.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: امام کاظم(ع) ۱۴ سال از دوران امامت خود را در حبس سپری کردند اما در تمام موقعیت‌ها نسبت به شیعیان کمک‌های فراوانی را معطوف داشتند.

وی تأکید کرد: یکی از ابعاد مهم زندگی امام هفتم مسئله عبودیت این امام معصوم است و ازنظر قرآن کریم عبودیت و بندگی حقیقی می‌تواند صراط مستقیم باشد و تضمین‌کننده سعادت دنیا و آخرت است و امام کاظم(ع) با تمام جایگاهی که دارد در برابر خداوند بنده‌ای خاضع و خاشع بود.

سخنران حرم بانوی کرامت یادآور شد: یکی از آزاری که خلفای جور برای امام کاظم(ع) ایجاد و خاطر امام کاظم(ع) را آزرده کردند تلاش برای ایجاد لهو و لعب در زندان برای امام بود درحالی‌که نتوانستند در این موارد پیروز شوند.

صادقی واعظ در ادامه گفت: نحوه برخورد امام کاظم(ع) در مواجه با دشمنان جاهل و دشمنان آگاه یکی دیگر از ابعاد زندگانی این امام بزرگوار است  به‌گونه‌ای که امام با دشمنانی که به‌واسطه جهل دشمن بودند به بهترین شکل با عفو و بخشش و کظم غیظ برخورد می‌کردند و با دشمنانی که به‌عمد دشمنی می‌کردند محکم و استوار برخورد می‌کنند.

وی افزود: نحوه رفتار با دوستان و شیعیان مخلص مثل علی بن یقطین یکی دیگر از ابعاد زندگی امام کاظم(ع) است چراکه امام برای شیعیان مخلص و ارادتمندان مخلص هزینه مادی و معنوی می‌کند و با هدایت‌گری و راهنمایی به دنبال سعادت آن‌ها بود.

سخنران حرم بانوی کرامت یادآور شد: وقتی کسی در مسیر اطاعت از فرامین ائمه معصومین باشد موردتوجه و عنایت امام قرار می‌گیرد و امام کاظم(ع) همواره نگران شیعیان بوده و تمام تلاش خود را معطوف به هدایت‌گری ارادتمندان کردند.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول