اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

عربستان سعودی به دنبال کشاندن ترکیه به جنگ یمن

عربستان سعودی در نبود حمایت لازم از سوی همپیمانان منطقه‌ای خود، با دادن امتیازاتی، از ترکیه در یمن طلب یاری کرده است.

عربستان سعودی به دنبال کشاندن ترکیه به جنگ یمن

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، منابع یمنی چند روزی است که از ورود محدود ترکیه به مأرب و کمک به اخوانی‌های حزب «الاصلاح» خبر می‌دهند.

به نوشته وبگاه الخبر الیمنی، عربستان سعودی در حال برداشتن گام‌هایی برای نزدیکی به ترکیه و کشاندن این کشور به باتلاق یمن عل‌رغم اختلافاتشان است. این وبگاه در ادامه این سؤال را مطرح کرد که آیا دولت سعودی می‌تواند از اختلاف ترکیه و ایران در عراق به نفع خود بهره ببرد؟

سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه رو گذشته به شبکه الجزیره گفت که کشورش آماده برقراری روابط با مصر و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس (در اشاره به عربستان سعودی) است. یک روز قبل از آن پارلمان ترکیه با حضور «مولود چاووش اغلو» برای بررسی تحریم کالاهای ترکیه در عربستان سعودی نشست اضطراری برگزار کرد. وزیر خارجه ترکیه در این نشست در خصوص حل اختلافات با ترکیه به شدت ابراز امیدواری کرد و دیدارهای خود با همتای سعودی‌اش در حاشیه نشست‌های بین‌الملل سخن گفت.

از سوی دیگر در ماجرای انتشار گزارش اطلاعاتی دولت بایدن از قتل «جمال خاشقچی» شاهد سکوت ترکیه بودیم. آنکارا پیش از این از کارت مسأله خاشقچی برای امتیازگیری قطر در حل بحران با همسایگانش بهره برده بود. سکوت ترکیه در قبال گزارش قتل خاشقچی تلاشی از سوی آنکارا برای نزدیکی بیشتر به سعودی‌ها است.

اما در یمن، حزب اخوانی «الاصلاح» رابط اصلی ترکیه و قطر با عربستان سعودی است و ریاض تمایل زیادی برای ائتلاف با دو کشور مذکور در یمن دارد تا از این مسیر اهداف مشترکی که به آینده حزب الاصلاح نیز مربوط می‌شود را محقق کند؛ حداقل بتواند آخرین مقر حزب در شمال یمن (استان مأرب) را نجات دهد.

الخبر الیمنی در ادامه به نقل از منابع رسانه‌ای نوشت که تفاهماتی میان ریاض و آنکارا برای ورود محدود ترکیه برای حمایت از ائتلاف سعودی جهت ممانعت از آزادی مأرب به وجود آمده و این کشور علی‌رغم ممانعت سال‌های اخیر عربستان سعودی می‌تواند با آزادی بیشتری در یمن حضور یابد.

از سوی دیگر، مدتی است که سعودی‌ها به ترکیه اجازه داده‌اند که دست به تجهیز حزب الاصلاح به پهپاد در استان «أبین» بزنند. اتفاقی که موجب چیرگی نسبی اخوانی‌ها به شبه نظامیان «شورای انتقالی جنوب» (همسو با امارات) در این استان شد. پیش از آن ریاض به برخی از سران حزب الاصلاح همچون «عبدالمجید الزندانی» و «عبوالوهاب الانسی» که در اقامت اجباری به سر می‌بردند، اجازه داد تا به ترکیه رفته و در استانبول اقامت کنند. بنابراین ترکیه به طور عملی در درگیری‌های استان مأرب حضور دارد و هفته گذشته نیروهای دولت صنعاء از انهدام یک پهپاد جاسوسی ترکیه در استان «الجوف» در شمال یمن خبر دادند.

طبق این گزارش، عربستان سعودی بر این باور است که ورود ترکیه به یمن به عنوان بخشی از ائتلاف می‌تواند روح تازه‌ای به شبه نظامیان همسو با خود بدهد و جبرانی برای شکست‌های شش سال گذشته باشد و از بُعد سیاسی نیز می‌تواند کفه ریاض برای حل و فصل آبرومند بحران یمن را سنگین‌تر کند. به خصوص اینکه دیگر همپیمانان عربستان سعودی در منطقه در عمل کاری از پیش نبرده‌اند. اما باید به این نکته نیز توجه داشت که ترکیه امتیازات گسترده‌ای از سعودی‌ها در قبال ورود جزئی به جنگ یمن درخواست کرده‌اند و آنکارا بدون چشم‌داشت اقدامی انجام نمی‌دهد؛ به طوریکه طبق گزارش‌های رسانه‌ای ترکیه شرط کرده است که در ازای حضور نظامی در ساحل غربی و جنوب یمن (به عنوان مهم‌ترین شرط) به کمک محدود ائتلاف سعودی می‌آید.

در پایان این گزارش آمده است که حضور ترکیه در یمن به تدریج خود را نشان می‌دهد  و در استان «تعز» شاهد آن هستیم که نیروهای حزب الاصلاح توانسته‌اند به سمت مواضع شبه نظامیان شورای انتقالی به فرماندهی «طارق صالح» (برادر زاده علی عبدالله صالح) پیشروی کنند. همزمان سعودی‌ها نیز به دلیل انتقام از خانواده عبدالله صالح به ترکیه چراغ سبز نشان داده‌اند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول