اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

بازسازی حرم کاظمین پس از سرنگونی صدام/ مساحت حرم در سال‌های اخیر ۴ برابر شد+عکس

حرم امامین جوادین (ع) در کاظمین پس از سرنگونی صدام به همت ستاد بازسازی عتبات بازسازی و توسعه یافت؛ تا جایی که با اجرای طرح‌‎های مختلف مساحت این حرم تاکنون نسبت به گذشته چهاربرابر افزایش یافته است.

بازسازی حرم کاظمین پس از سرنگونی صدام/ مساحت حرم در سال‌های اخیر ۴ برابر شد+عکس

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، حرم امامین جوادین (ع) در کاظمین قرار دارد و این حرم مطهر تنها حرمی است که به واسطه اینکه امام کاظم (ع) و امام جواد (ع) در نزدیکی یکدیگر تدفین شدند، دو گنبد طلایی دارد که این گنبدها هم در کنار یکدیگر هستند.

این دو گنبد در کنار شبستان و فضای منحصر به فردی که در این مکان مقدس وجود دارد، جلوه خاصی از معماری اسلامی به شمار می‌رود که پس از ورود به حرم، هر بیننده‌ای را خیره می‌کند. ورودی حرم، آینه‌کاری و مقرنس در ایوان‌ها و شبستان حرم و حتی کتیبه‌هایی که از دوران صفوی تعبیه شده است، حتی نقش و رنگ‌های به کار برده شده در بخش‌های مختلف حرم به ویژه بالای سر ضریح و زیرقبه هر کدام نمادهایی از هنر اسلامی را به زائران متذکر می‌شود.

پس از سرنگونی صدام و باز شدن مسیر زیارت توسط سردار سلیمانی، بازسازی و توسعه حرم امامین جوادین (ع) نیز مورد توجه قرار گرفت و این طرح نیز توسط ستاد بازسازی عتبات آغاز شد. در مراحل اولیه بازسازی و طلاکاری دو گنبد مطهر امامین جوادین (ع) و تعویض سنگ‌های رواق به همت ایرانیان صورت گرفت.

به گفته حسن پلارک، رئیس سابق ستاد بازسازی عتبات با توجه به بالا بودن آب‌های زیرزمینی در کاظمین،تونل‌هایی برای هواسازی در زیر زمین زدیم که بتوانیم طرح توسعه را بهتر پیش ببریم؛ به طوری که یک هزار و ۱۰۰ متر کانال به ارتفاع یک متر و عرض ۸۰ سانتی‌متر ایجاد و حدود ۲۲۰ متر نیز آجرچینی به همت مهندسان کشورمان انجام شد.

علاوه بر این، درهای ورودی حرم نیز به همت ایرانیان ساخته و نصب شد که در نهایت ۹ در، در قسمت‌های مختلف و همچنین ۶ ورودی حرم نصب شد؛ به طوری که در قسمت شرقی و غربی حرم و سه ورودی از صحن امام محمد باقر (ع) درهای جدیدطلاکاری شده، قرار گرفتند. ایوان باب‌المراد نیز که در دوره ناصرالدین شاه قاجار بازسازی‌های شده بود، به همت ایرانیان مرمت و طلاکاری شد.

حرم امامین جوادین (ع) چهار گلدسته دارد که روند بازسازی و طلاکاری آن نیز به همت ستاد بازسازی عتبات و مهندسان ایرانی انجام شد. البته با توجه به اینکه یکی از گلدسته‌ها انحنای ۸۰ سانتی‌متری داشت، این گلدسته مقام‌سازی شد و هنوز طلاکاری نشده است.

به گفته عباس رضایی نسب، مدیر پروژه ستاد بازسازی عتبات در کاظمین یکی از مهمترین اقدامات ستاد بازسازی عتبات در حرم امامین جوادین (ع) مقاوم‌سازی و بتن ریزی یکی از گلدسته‌های دارای انحنای حرم بود که همزمان با میلاد امام جواد (ع) در هفته‌های گذشته، استحکام‌بخشی آن به پایان رسید و در صورت موافقت متولیان عتبه، طلاکاری آن نیز آغاز خواهد شد.

مجید نامجو، جانشین ستاد بازسازی عتبات نیز با بیان اینکه با شیوع کرونا روند بازسازی حرم متوقف شد، اما برنامه‌ریزی برای اجرای آن ادامه داشت، می‌گوید: با سرنگونی صدام و تلاش‌های سردار سلیمانی، روند توسعه حرم‌های مطهر به ویژه حرم امامین جوادین (ع) به خوبی طی شده است، تا جایی که مقام سازی یکی از گلدسته‌های حرم که کار بسیار تخصصی بود، به همت ایرانیان انجام شد و شبکه‌های بتنی مسلح از بالا و پایین گلدسته ایجاد و به‌هم رسید و در نهایت کار مقاوم سازی این گلدسته به اتمام رسید.

همچنین توسعه صحن‌های شرقی و غربی حرم نیز از دیگر اقدامات ستاد بازسازی عتبات به شمار می‌رود که در این طرح بخش قابل توجهی از حرم مسقف شدند. ساخت صحن صاحب الزمان (عج) و امام رضا (ع) نیز مراحل اجرایی را طی می‌کند و در ماه‌های گذشته با از سرگیری عملیات عمرانی در حرم امامین جوادین (ع) روند احداث آن سرعت گرفت.

به گزارش فارس، با بازسازی و توسعه حرم امامین جوادین (ع)، مساحت و فضای مسقف این حرم مطهر تاکنون بیش از چهار برابر افزایش یافته است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول