اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

با یک اقدام جهادی؛ بیمارستان رازی اهواز «نفس» کشید

با اهدای یک دستگاه اکسیژن ساز به ارزشی بالغ بر 2 میلیارد و 500 میلیون تومان از سوی مسئولان سپاه معضل کمبود اکسیژن در بیمارستان رازی اهواز برطرف شد.

با یک اقدام جهادی؛ بیمارستان رازی اهواز «نفس» کشید

گروه سلامت خبرگزاری فارس - از ابتدای پاندمی ویروس کووید در کشور، بیمارستان رازی محل قرنطینه مبتلایان به کرونا در اهواز شد. بیمارستانی که جزو نسل اول مراکز درمانی کل کشور به حساب می آید و  بهره برداری از آن در سال 1324 آغاز شده است. با شروع پیک های پی در پی و همه‌گیری بیماری کرونا در اهواز چند بیمارستان دیگر به عنوان معین این مرکز درمانی و آموزشی معرفی شدند، با این وجود 220 تخت موجود در بخش های مختلف آن کمتر روزی از بیماران بستری مبتلا به کرونا خالی شد. در هفته‌های گذشته با بحرانی شدن وضعیت شیوع کرونا در اهواز و خیزش موج چهارم این بیماری دغدغه تامین اکسیژن با فشار و خلوص مناسب به نگرای های مدیریت و کادر درمان بیمارستان رازی افزوده شد. معضلی که «مجتبی شریف» مدیر بیمارستان رازی اهواز می‌گوید با همکاری مسئولان سپاه پاسداران در اهواز ظرف مدت 48 ساعت از میان برداشته شده است.

***ظرفیت تمام بخش ها در اختیار بیماران مبتلا به کرونا

تنها اندکی پس از شیوع بیماری کرونا در کشورهای مختلف اکسیژن درمانی به عنوان یکی از روش‌های بهبود وضعیت بیماران بدحال معرفی شد. روشی که در آن علاوه بر مهارت کادر درمان نیاز به  زیرساخت ها و تجهیزات ویژه‌ای است تا با استفاده مداوم از آن ها حال بیماران بدحال به خاطر کاهش سطح اکسیژن خون رو به وخامت نرود. مدیر بیمارستان رازی اهواز می‌گوید با توجه به ابتدایی بودن زیرساخت های این مرکز درمانی تا همین چند روز گذشته تامین اکسیژن یکی از اصلی‌ترین چالش ها و نگرانی های کادر درمان در این بیمارستان بوده است: «از ابتدای شیوع بیماری کرونا در شهر اهواز بیمارستان رازی به عنوان مرکز اصلی پذیرش بیماران کووید در نظر گرفته شد. در هفته های نخست این اپیدمی هیچ ایده‌ای از این که این وضعیت تا چه زمانی ادامه پیدا خواهد کرد نداشتیم. بعد از مدتی با شروع پیک های پی در پی این بیماری مجبور به تعطیلی تعداد زیادی از بخش های مختلف بیمارستان شدیم. خیزش دوباره این بیماری در این شهر شرایط را به گونه‌ای رقم زده که حالا تمام تخت های این بیمارستان در اختیار بیماران بستری مبتلا به کرونا قرار گرفته  است.»

***تغییر زیرساخت ها برای تامین نیاز بیماران 

مجتبی شریف می‌گوید تا پیش از این زیر ساخت ها و تجهیزات سابق بیمارستان پاسخگوی نیاز بیماران بخش‌های ویژه بوده است اما با بروز شرایط بحرانی در اهواز این زیرساخت ها دیگر تامین کننده نیاز این تعداد از بیماران بد حال نیست: «همان طور که می‌دانید به تازگی دو بخش به بخش های آی سی یو بیمارستان رازی افزوده شده است. با افتخار این را خبر را بیان می‌کنیم که همزمان با بروز وضعیت بحرانی در زمان شیوع  بالای بیماری در اهواز طرف مدت چند روز موفق به راه‌اندازی دو بخش آی سی یو شدیم.در حال حاضر تعداد 7 بخش آی سی یو در این مرکز فعال است و به طور شبانه روز به بیماران خدمات ارائه می‌دهد. زیرساخت های پیشین بیمارستان مناسب شرایط بحرانی امروز ما نبود. یکی از مهم ترین نیاز های بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان ها تامین اکسیژن با میزان خلوص و فشار بالاست. نیازی که با توجه به نبود دستگاه اکسیژن ساز به روز، در تامین آن با مشکلات جدی رو به رو بودیم اما با یاری مسئولان سپاه این معضل ظرف مدت 48 ساعت برطرف شد.

***دیگر مشکل کمبود اکسیژن نداریم

با اهدای یک دستگاه اکسیژن ساز به ارزشی بالغ بر 2 میلیارد و 500 میلیون تومان از سوی مسئولان سپاه معضل کمبود اکسیژن در بیمارستان رازی اهواز برطرف شد.مدیر این مرکز درمانی و آموزشی با اشاره به همدلی مسئولان و کادر درمان بیمارستان ها از تعویض زیرساخت‌های قدیمی در این بیمارستان خبر می دهد: «با خریداری این دستگاه اکسیژن ساز همزمان با استفاده از دستگاه های ونتیلاتور و ماسک های اکسیژن به طور حتم روند بهبود بیماران در این بیمارستان به سرعت مطلوب خواهد رسید .با توجه به این که زیرساخت های تاسیساتی سابق در بیمارستان بر اساس مدل دستگاه قبلی ساخته شده بود نیاز به تغییراتی در ساختار لوله کشی‌ها و تاسیسات دیگر در بیمارستان داشتیم. نیروهای خدماتی و تاسیساتی بیمارستان دو روز پی در پی کار کردند تا این اقدام با سرعتی کم سابقه به انجام برسد.در حال حاضر مشکل کمبود اکسیژن در این بیمارستان نداریم و با استفاده از این دستگاه به اکسیژنی با فشار و خلوص بالا دسترسی پیدا کرده ایم.»

***کادر درمان در انتظار تحقق وعده‌ها 

مجتبی شریف حضور موثر و به موقع مسئولان وزرات بهداشت در اهواز را باعث تسریع دسترسی به این نیاز های می داند: «واقعیت این است که کادر درمان کشور در 13 ماه گذشته روزهای سختی را از سر گذرانده اند. در تمام این مدت مجبور به لغو تمامی مرخصی ها شده‌ایم. در شرایطی بوده ایم که از هر دو نفر مراجعه کننده به بیمارستان یکی از آن ها نیازمند بستری شدن بوده است. بدیهی است که در چنین وضعیتی با کمبود نیروی انسانی در کادر درمانی روبه رو شویم. این عزیزان بسیار خسته و فرسوده شده اند. از همین حالا تمام مرخصی های مربوط به روزهای تعطیلات نوروز و ماه مبارک رمضان برای آن ها لغو شده است. بسیار خوشحالیم که مسئولان و نمایندگان وزارت بهداشت در روزهای گذشته به اهواز آمده اند و این شرایط را از نزدیک مشاهده کرده اند.

بیشتر پرسنل این بیمارستان و خانواده های آنان به کرونا مبتلا شدند. ما دکتر عسگر که از پزشکان عالی این بیمارستان بودند را به دلیل همین بیماری از دست دادیم. به طور حتم و با عشق و ایثار تا آخر در این جبهه ایستادگی می‌کنیم .در روزهای ابتدایی همه‌گیری این بیماری وعده‌های دلگرم کننده‌ای از سوی برخی از مسئولان به کادر درمان داده شده است. این نیروهای فداکار و ایثارگر همچنان در انتظار اجرایی شدن این وعده‌ها هستند. تحقق خواسته‌های به حق این عزیزان زحمتکش که این روزها برای هموطنان شان از جان مایه می‌گذارند می‌تواند ما را در ادامه این مسیر استوارتر کند.»

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول