اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

سنگینی سایه سناتور آمریکایی بر سیاست خارجی بایدن

طبق گزارش نشریه آمریکایی، «باب منندز» سناتور دموکرات و رئیس کمیته روابط خارجی سنا فردی است که در صورت نادیده گرفته شدن از سوی بایدن، می‌تواند مانعی بر سر راه سیاست خارجی دولت جدید آمریکا از جمله برجام باشد.

سنگینی سایه سناتور آمریکایی بر سیاست خارجی بایدن

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، نشریه آمریکایی «پالتیکو» در گزارشی با عنوان «راه سیاست خارجی جو بایدن از باب منندز می‌گذرد» به بررسی نقش این سناتور بانفوذ دموکرات در تصمیم‌های سیاست خارجی دولت جدید آمریکا و پیش‌بینی نوع رابطه دولت بایدن با وی پرداخت. 

در مقدمه این گزارش آمده است: در چند هفته‌ای که از دولت «جو بایدن» گذشته، او سوریه را بمباران کرد، عربستان سعودی و میانمار را مورد تحریم قرار داد و گام‌هایی را برای بازگشت به توافق هسته‌ای ایران برداشته است. اما اگر بایدن فکر می‌کند می‌تواند تصمیمات سیاست خارجی را بدون مشورت با «رابرت منندز» سناتور ایالت نیوجرسی بگیرد، در اشتباه است.

به نوشته این گزارش، رئیس کمیته روابط خارجی سنا پیشتر هم این نقش را ایفا کرده و شیوه انجام امور بین‌المللی دولت اوباما را دوست نداشت. به نظر منندز، اوباما طوری در ارتباط با سیاست خارجی عمل می‌کرد که گویی تنها در حوزه  اختیار کاخ سفید قرار دارد و در نتیجه این عدم تعامل، منندز کارها را برای رئیس‌جمهور سابق بخصوص در حوزه‌هایی که نیازمند تصویب کنگره بود، دشوارتر می‌کرد.

این سناتور ۶۷ ساله که سه دوره است در سنای آمریکا عضویت دارد و سال‌ها هم عضو مجلس نمایندگان بوده، به نشریه آمریکایی «پالتیکو» گفت اغلب از اوباما که به جای مشورت با قانون‌گذاران پیش از تصمیم‌گیری، تنها آن‌ها را از تصمیماتش باخبر می‌کرد، ناامید می‌شد.

پالتیکو افزود: منندز در نهایت در چند مورد در طرف مقابل کاخ سفید قرار گرفت که از جمله آن‌ها توافق هسته‌ای ایران و پیشنهاد اوباما برای تنظیم مجدد روابط با کوبا بود. گرچه او در دوره بایدن امیدوار است همه چیز تغییر کند.

منندز در یک مصاحبه گفت: فراتر از واقعیت ۵۰-۵۰ سنا (تعداد کرسی‌های برابر دو حزب) وقتی درباره سیاست خارجی حرف می‌زنیم هر وقت که بتوانیم مبنای دو حزبی برای چیزی داشته باشیم—شاید نه به صورت مطلق، یعنی همه ۱۰۰ عضو—در جهان قوی‌تر هستیم و معتقدم رئیس‌جمهور بایدن به این باور دارد.

طبق این گزارش، کاخ سفید اما شروع خوبی نداشته و منندز به سرعت نارضایتی خود را از عدم اطلاع‌رسانی دولت بایدن درباره حمله هوایی به سوریه ابراز کرد. او و سایر دموکرت‌ها همچنین خواستار مجازات شدیدتر علیه عربستان سعودی بعد از انتشار گزارش اطلاعاتی آمریکا هستند که در آن نقش «محمد بن سلمان» ولی‌عهد و پادشاه عملی این کشور در قتل «جمال خاشقچی» تایید شده بود.

 منندز در این خصوص اظهار داشت: امیدوارم این تنها قدم اول باشد و دولت برنامه‌ای برای اقدام ملموس به منظور مقصر شناختن شخص محمد بن سلمان به دلیل نقشش در این جنایت فجیع داشته باشد.

به باور نویسنده این مطلب، بنابراین تعجب‌آور نیست که کارزار فعالی در کاخ سفید برای جلب نظر منندز در جریان است. او کسی است که از جدایی از حزب خود نترسیده و سابقه دشوار کردن مسائل برای روسای‌جمهوری را دارد که سعی داشته‌اند در مقابل کنگره قلدری کنند. بنابراین در جریان قرار دادن منندز در موفقیت سیاست خارجی بایدن نقشی مهم خواهد داشت.

در ادامه این مطلب گفته شده که «اما این ممکن است کمی خوشبینانه باشد. منندز جنگ‌طلب و دولت بایدن احتمالاً در برخی موارد مهم اختلاف نظر خواهند داشت که شامل توافق هسته‌ای ایران، روابط آمریکا با کوبا، استفاده از نیروی نظامی در خارج از آمریکا و آنچه در رابطه با نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا باید انجام شود، خواهد بود». 

بر اساس این گزارش، منندز در ارتباط با نجات توافقاتی مانند توافق ایران یا برقراری دوباره روابط با کوبا، مواردی که تحت دولت ترامپ آسیب دیدند، به تیم بایدن که بسیاری از اعضای آن در زمان اوباما هم سر کار بودند، آسان نخواهد گرفت. او همچنین بر ابراز عقیده بیشتر کنگره هر زمان که آمریکا بخواهد از نیروی نظامی در خارج از آمریکا استفاده کند، اصرار خواهد کرد.

به نوشته این نشریه آمریکایی، «بن رودز» که به عنوان یکی از نیروهای اصلی در زمینه گشایش دیپلماتیک با کوبا و ایران در دوران اوباما عمل کرد، در خصوص ارتباط دولت بایدن با منندز گفت: تیم بایدن حق دارد که بخواهد رابطه خوبی با او داشته باشد. آن‌ها با هم در خصوص مسائل بسیاری توافق خواهند کرد. اما در نقطه‌ای خاص، یک نظر سنا و یک دیگاه دولت وجود دارد و اگر نخواهید [منندز] را مسئول سیاست با کوبا، ونزوئلا و ایران قرار دهید، احتمالاً به نقطه‌ای خواهید رسید که گفت‌وگوی سختی در پیش دارید.

بر اساس این گزارش، منندز در مصاحبه با پالتیکو گفته که با گذشت یک ماه از دولت جدید، تیم بایدن مدل اوباما را کنار گذاشته و در عوض در همکاری نزدیک با سنا برای هماهنگی و نظرسنجی قرار دارد. در واقع، سناتورها برای این خوشبینی دلیل دارند زیرا بایدن خودش زمانی رئیس کمیته روابط خارجی سنا بوده و «آنتونی بلینکن» (وزیر خارجه بایدن) مدیر کارکنان این هیئت بوده است.

سناتور «تیم کین» عضو ارشد کمیته روابط خارجی که به منندز نزدیک است، در این خصوص گفت: تاکنون دولتی نبوده که در این حد افرادی را داشته باشد که نقش سنا را درک می‌کنند و می‌دانند که سنا چقدر می‌تواند مفید باشد. فکر می‌کنم (تیم بایدن) فرصت بزرگی با باب به عنوان رئیس (کمیته روابط خارجی سنا) دارد که با توجه به بازیگران حاضر در دولت، می‌توانند روابط کاری بسیار خوبی داشته باشند.

اما کین در عین حال کسی است که یکی از صداهای بلند در انتقاد از حمله هوایی بایدن در سوریه بوده و گفته او باید از کنگره برای این اقدام مجوز می‌گرفته است.

به باور نویسنده این تحلیل، ظاهراً معاونان ارشد بایدن تمایل دارند اشتباهات گفته شده دولت اوباما را تکرار نکنند و در تلاشند تا منندز را راضی نگه دارند. «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی تیم بایدن در اظهارنظری به پالیتکو، منندز را منبع توصیه و صدای پیشرو در خصوص مهمترین مسائل امنیت ملی در زمان حال خواند و گفت «من و تیمم برقراری ارتباط منظم با او و تیمش را یک اولویت شخصی قرار می‌دهیم و به این کار ادامه خواهیم داد.» بلینکن هم در اظهارنظری جدا همین قول را داد و گفت منندز ثابت کرده که فردی دارای اصول و موثر است.

متحدان منندز معتقدند دولت بایدن با کنار گذاشتن این سناتور، خطر خواهد کرد، بخصوص که بایدن به دنبال حمایت قانون‌گذاران برای یک ابتکار سیاست خارجی عظیم است. تمایل منندز برای همکاری نزدیک با جمهوری‌خواهان می‌تواند موهبتی برای دولتی باشد که با تاکید بر دو حزبی بودن روی کار آمد؛ و همچنین در سنایی که کرسی‌های آن بین دو حزب تقسیم شده و هر رای اهمیت دارد.

سناتور جمهوری‌خواه «لیندسی گراهام» در مصاحبه‌ای گفت: دولت بایدن را تشویق می‌کنم که فکر او (منندز) را انتخاب کند، زیرا اگر باب وارد چیزی شود،جمهوری‌خواهان آن را جدی خواهند گرفت.

به نوشته پالتیکو، منندز قول داده نظارت جدی بر سیاست خارجی دولت بایدن داشته باشد، چیزی که در دوره ترامپ که دولتش مرتباً کنگره و قانون را علناً نادیده می‌گرفت و با هر دوی دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان خصومت داشت، کمبودش احساس می‌شد.

به گفته افرادی که منندز را می‌شناسند، او احساس می‌کرد دولت اوباما پیش از گرفتن تصمیمات مهم سیاست خارجی به اندازه کافی با او مشورت نمی‌کند و اقدامات مهم، بعد از آن که دیگر کار از کار گذشته بود، علیرغم جایگاه ارشد او در کمیته صلاحیت، به وی ابلاغ می‌شد.

یکی از اشخاص نزدیک به این سناتور گفت: آن‌ها به اندازه کافی درباره توافق ایران مشورت نکردند. آن‌ها نگفتند، با این که می‌دانستند ایران مسئله شماره یک وی است.

در ادامه این گزارش آمده است: حتی اگر دولت بایدن منندز را در جریان امور بگذارد، او ممکن است در نهایت با برخی از ابتکارهای دولت وی مخالفت کند. اما حداقل شاید دیگر تلاش نکند که بر سر راه او موانع ایجاد کند. مقامات دولت اوباما با این نظر موافقند که از پیش در جریان قرار دادن منندز مهم است اما همچنین گفته‌اند که همه متوجه دلالت‌های سنای ۵۰-۵۰ بین دو حزب هستند. منندز  نمی‌خواهد که به عنوان یک شخص مخرب برای هم‌حزبی‌های دموکراتش به نظر برسد.

یکی از این مقامات دولت اوباما در این خصوص گفت: به همه دلایل معتقدم تلاشی مشارکتی خواهد بود و فکر نمی‌کنم تیم بایدن فکر کند که او (منندز) می‌خواهد آن‌ها را به دردسر بیاندازد.

پالتیکو در پایان نوشت: گفته می‌شود که در حلقه بایدن نگرانی‌هایی درباره تایید سنا در ارتباط با نامزدهای معرفی شده از سوی وی که بر روی توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ایران کار کرده بودند، وجود دارد. بخصوص دستیاران بایدن نگران «وندی شرمن» از مذاکره‌کنندگان اصلی توافق ایران هستند که برای سمت معاونت وزیر خارجه نامزد شده است. منندز در تایید وی نقشی اساسی ایفا خواهد کرد. این مسئله به این گمانه‌زنی دامن زده که یکی از دلایلی که بایدن موضع نسبتاً سختی نسبت به ایران در حال حاضر اتخاذ کرده و خواستار بازگشت ایران به تعهدات برجامی خود پیش از برداشته شدن تحریم‌ها شده، این است که وی می‌خواهد منندز و سایر جنگ‌طلبان هنگام بررسی صلاحیت شرمن، آسودگی خاطر داشته باشند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول