اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

احداث گورستان برای تهرانی‌ها در شرق و غرب پایتخت/ ماجرای خرید باغات تهران چیست؟

عضو شورای اسلامی شهر تهران در خصوص آخرین اقدامات انجام‌شده برای توسعه گورستان توضیحاتی ارائه کرد و گفت: قرار است دو گورستان در شرق و غرب تهران ساخته شود و البته توسعه بهشت زهرا هم در دستور کار است.

احداث گورستان برای تهرانی‌ها در شرق و غرب پایتخت/ ماجرای خرید باغات تهران چیست؟

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، یکسال از شیوع کرونا گذشت و یکی از نقاطی که پایتخت‌نشینان در این ایام با آن سر و کار زیادی داشتند بهشت‌زهرا بود. اقدامات متفاوتی در این سازمان با توجه به افزایش فوتی های انجام شده است.

از سوی دیگر در بهشت زهرا  با مشکل کمبود جا  ظرف چند سال آینده برای دفن اموات مواجه هستیم و باید این مشکل در پایتخت حل شود و وعده های هم در این باره داده شده است.

همچنین با  توجه به وضعیت اقتصادی و گرانی بسیاری از اقلام مدیران شهری اعتقاد دارند که در میادین میوه و تره‌بار بعضا تا 40 درصد اقلام را پایین‌تر از قیمت بازار ارائه می کنند.

بررسی عملکرد 3.5 ساله شهرداری

بیش از 3.5 سال از فعالیت مدیریت فعلی شهری می گذرد و تقریبا در پایان دوره حناچی شهردار تهران به برخی سازمان های نمره قبولی و به برخی نمره دم مرز و به برخی هم اصلا نمره نداد.

عملکرد برخی از سازمان ها در این مدت خوب نبود و حتی بعضا اعضای شورای شهر تذکراتی دادند.

در خصوص اقدامات شهرداری در زمینه  بهشت‌زهرا در ایام کرونا،  میادین میوه و تره‌بار، سازمان آتش‌نشانی و همچنین اقدامات سایر نهادها که به عملکرد آنها انتقاداتی از سوی مدیران شهری وارد است با ناهید خداکرمی عضو شورای اسلامی شهر تهران به گفت‌وگو نشستیم.

 

عملکرد شهرداری را در سه و نیم سال گذشته چگونه ارزیابی می‌کنید. این در حالی است که بسیاری از سازمان‌‌ها و نهادها وضعیت خوبی ندارند در این باره توضیح می‌دهید؟

وضعیت شهرداری با توجه به شرایط کرونا سخت است/وضعیت اقتصادی مشکل دیگر
مدیریت شهردارى در مجموع بسیار خوب عمل کرده است اما شهرداری از منظر اجرایی دستگاه‌های مختلفی دارد و بر اساس مستندات آنها را ارزیابی می‌کند با توجه به شرایط و کرونا شرایط  اداره شهر سخت شده است و از سوی دیگر شرایط تحریم‌ها را داریم که وضعیت اقتصادی را به هم ریخته است.

نیازمند سرمایه گذار خارجی هستیم/قرار بودمترو با کمک کره ای ها ساخته شود

برای اینکه بتوانیم یک شهرى با منابع پایدار، در مسیر توسعه کیفى  و روی پا داشته باشیم نیازمند سرمایه‌گذاری خارجی هستیم. قرار بود برای توسعه مترو کمک‌هایی از کره‌ای‌ها گرفته شود اما این امر رخ نداد و شهرداری با امکانات و بعبارتى فداکارى خود وضعیت فعلی را حفظ کرده  است و لااقل توانست بسیاری از اقدامات حیاتى را تعطیل نکند البته بخشی از بدهی‌ها هم پرداخت شده و بدهی جدید هم تولید نکرده‌ایم.

یکی از برنامه ها حفظ باغات/ موضوع با جدیت در شورای شهر پیگیری و مصوباتی هم در این زمینه داشتیم

در همین جا بگذارید بگویم برخی از سازمان‌های شهرداری عملکرد خوبی داشته‌اند و البته شورای شهر هم نظارت خوبی بر امور اجرائی شهر  داشته است. در حوزه خدمات شهری، در حوزه باغات، فضای سبز، محیط زیست اقداماتی صورت گرفته است ما تلاش کردیم که منع تخریب  باغات را حفظ کنیم و البته این موضوع با جدیت در شورای شهر پیگیری شد و مصوباتی هم در این زمینه داشتیم.

در حوزه حمل و نقل نیازمند منابع مالی زیادی هستیم/کمک های دولت اندک بود

البته در حوزه حمل و نقل هم  باید بگویم که  در این حوزه نیازمند منابع مالی زیادی هستیم هزینه توسعه مترو اتوبوس سنگین‌تر است اما با توجه به کمک‌های اندک دولت و با توان شهرداری توانستیم تعدادی ایستگاه مترو را افتتاح و تعدادی اتوبوس هم وارد خطوط کنیم.

نیروی مازاد داریم/نیروهای شهرداری 4 برابر بیشتر هستند/سرعت اجرای کار پایین آمد

این را هم بگویم کهدر  شهرداری نیروی مازاد هم داریم و بعضا 4 برابر نیروهای ما از حد نیاز و پست هاى سازمانى بیشتر است و همین امر مانع برخی از اقدامات در شهرداری تهران شده است و سرعت اجرای کار را پایین‌تر می‌آورد.

واقعیت تلخ اینست که بسیاری از کارشناسان شهرداری دلشان با این مدیریت شهری نبود/کارها به عناوین مختلف قفل می شد

شاید به مذاق خیلی از مدیران خوش نیاید اما من می‌گویم که بسیاری از مدیران میانى و کارشناسان شهرداری دلشان با این مدیریت شهری نبود و به عناوین مختلف کارها قفل می‌شد. البته بخشی از شهرداری عادت کرده بودند که درآمدهای عجیب و غریب با روش‌های غیرشفاف داشته باشند که جلوی فعالیت آنها را گرفته شد که قاعدتا مقاومت ایجاد مى شود.

با تمام مشکلات نگذاشتیم حقوق‌های کارمندان به تعویق بیفتد و کار مردم بر زمین بماند

به هر حال باز هم می‌گویم که برخی مدیران دلشان با ما نبود اما از سوی دیگر هم بخشی با دل و جان مایه گذاشتند . به طور کلی در این 4 سال علیرغم مشکلات شهرداری و مسائل اقتصادی نگذاشتیم حقوق‌های کارمندان به تعویق بیفتد و کار مردم بر زمین بماند.

مردم نارضایتی از عملکرد شهرداری در برخی سازمان ها و مناطق دارند در این باره توضیح می دهید؟

ما جلوی  ساخت و سازهای باغات را گرفتیم و نگذاشتیم باغات تبدیل به برج شود/برخی سازمان ها نمره قبولی می گیرند و  برخی خیر

بیشترین نارضایتی مردم رشد بى رویه ساخت و ساز و تخریب مَحیط زیست شهر تهران بود  که ما جلوی  ساخت و ساز در باغات را گرفتیم و نگذاشتیم باغات تبدیل به برج شود. اما در بسیاری از حوزه‌های سازمان‌ها و مجموعه شهرداری عدم توازن وجود دارد برخی جلوتر و برخی عقب‌تر هستند. به همین دلیل با وجود نمره خوب شهردارى  ،  برخی سازمان ها نمره قبولی می‌گیرند و برخی خیر.

در حوزه فضای سبز چه اقداماتی صورت گرفته، چقدر سرانه فضای سبز افزایش یافته است؟

خرید باغ از جرایم اخذ شده بابت قطع درخت/مصوبه شورا برای جریمه درختان قطع شده

باغ‌های متعددی را به ویژه در مناطق ٧، ۱۰، ۱۲ و ۱۴ تملک و به بوستان تبدیل شد. منابع مالی این کار مهم محیط زیستی که افزایش سرانه فضای سبز در شهر را به دنبال دارد، از جرایم اخذشده بابت قطع درختان شهر که موضوع کمیسیون ماده ۷ قانون حفظ و گسترش باغات است.

جلوی ساخت برج‌باغ‌هار ا گرفتیم و به سرانه فضای سبز در تهران اضافه کردیم

 باغاتی که می‌توانست به برج تبدیل شود و درختان آن قطع شود خریداری شد.( البته ما جرایمی برای قطع بر اساس ارزش اکولوژیک درختان در نظر گرفته‌ایم و اولین بار در شهرداری با مصوبه شورا برای قطع درختان ارزش درخت در جریمه در نظر گرفته شد). ما جلوی ساخت برج‌باغ‌هار ا گرفتیم و به سرانه فضای سبز در تهران اضافه کردیم البته عدد دقیق افزایش را نمی‌دانم اما در برخی از مناطق مانند منطقه 7 که سرانه فضای سبز کم بود سرانه را افزایش بافت.

ساخت و سازهای غیرمجازی در کمربندی تهران رخ می‌دهد در این زمینه چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

 برخی از سازمان‌ها و نهادها قصد داشتند در کمربندی فضای سبز تهران ساخت و ساز کنند

تلاش کردیم با گسترش و توسعه فضای سبز به سمت شرق، غرب و جنوب جلوی ساخت و سازهای غیرمجاز را بگیریم البته سرانه فضای سبز در کمربندی توسعه خوبی یافته است و ما جلوی تغییر برخی از کاربری‌ها را گرفتیم برخی از سازمان‌ها و نهادها قصد داشتند که در این کمربندی ساخت و ساز کنند که جلوی آنها گرفته شد. البته قرار بود ساخت و سازهایی هم در سرخه‌حصار صورت گیرد که مانع آن شدیم. در حال حاضر وضعیت فضاى سبز  در کمربندی ها خوب است.

 یکی از مشکلات پایتخت در مواقع بحران این بود که تجهیزات آتش‌نشانی به روز نبود در این باره توضیح می‌دهید؟

در آمدهای آتش نشانی را به خودشان پرداخت شد/بهسازی و نوسازی ناوگان

تلاش شد تا ناوگان و تجهیزات ایمنى توسعه یابد  لباس‌هایی هم برای آتش‌نشانان خریداری شد البته درآمدهایی هم که آتش‌نشانی دارد ،به خزانه شهرداری واریز و دوباره به آتش‌نشانی بر مى گردد تا  برای بهسازی و نوسازی از آن استفاده کنند.

قرار بود از 5 اسفند جذب آتش‌نشان زن در شهرداری آغاز شود در این باره توضیح می‌دهید؟ البته تعداد جذب بانوان در آتش نشانی کم است.

تا پایان مدیریت فعلی شهرداری زنان جذب آتش‌نشانی می‌شوند/استقبال خوب از ماجرای آتش نشانان زن

برای اولین بار جذب آتش‌نشان زن را در تهران داشتیم و قرار است 16 آتش‌نشان زن وارد سازمان آتش‌نشانی شهرداری  تهران شوند. در همه جای دنیا از زنان آتش‌نشان استفاده می‌شود برخی مواقع حوادثی رخ می‌دهد که ما نیاز داریم زنان کمک کنند البته استقبال خوبی هم از آتش‌نشانان زن صورت گرفته و تا پایان مدیریت فعلی شهرداری این افراد جذب آتش‌نشانی می‌شوند.

با توجه به اینکه در شرایط کرونا هستیم و میزان ورودی متوفی به سازمان بهشت زهرا افزایش یافته است چه اقداماتی برای اینکه دچار مشکل نشویم صورت گرفته است؟

بازسازی گورستان قدیمی تهران که مدیریت آن با بهشت زهرا است/ افزایش میزان کفن و دفن‌ درکرونا

قبلا در سازمان بهشت‌زهرا زیرساخت‌های هوشمندسازی صورت استقرار یافته بود در شورای پنجم یک مقدار زیرساخت‌ها را ارتقاء داده شد و شرایط بهشت‌زهرا بهبود پیدا کرد گورستان‌های قدیمی تهران هم که اداره آنها با سازمان بهشت‌زهرا بوده است بهسازی و بازسازی شده است و از همه مهمتر به خاطر شرایط کرونا باید بگویم که میزان کفن و دفن‌مان افزایش یافته است و علاوه بر فوتی‌های روزانه فوتی‌های کرونایی هم اضافه شد.

مشکلی در جمع آوری اجساد نبود/وضعیت قرمز تهران واقدامات بهشت زهرا/ تخصیص بودجه و کمک به بهبود وضعیت

در برخی از روزها که وضعیت تهران قرمز بود کار در بهشت‌زهرا  دو برابر شده بود اما مشکلی در جمع‌آوری اجساد ایجاد نشد و تمامی اجساد با احترام و رعایت اصول شرعی کفن و دفن شدند. البته این را هم بگویم که شورا هم در این زمینه نظارت و حمایت‌های زیادی در خصوص تخصیص بودجه و کمک به بهبود وضعیت بهشت‌زهرا و بهسازی لجستیک انجام داد.

یکی از مشکلات اساسی کلانشهر تهران این است که گورستان تهران در یک نقطه متمرکز است و فقط تنها گورستان تهران تا چند سال آینده ظرفیت دفن دارد بارها مدیران وعده توسعه گورستان‌های تهران در نقاط مختلف شهر را داده‌اند اما هنوز محقق نشده است در این باره توضیح می‌دهید؟

احداث 2 گورستان در شرق و غرب تهران/توسعه بهشت زهرا در دستور کار

امیدواریم در اوایل سال 1400  وضعیت زمین‌هایی که برای گورستان جدید تهران پیش‌بینی شده نهایی شود و قطعا محل جدید که گورستان کجاست را اعلام می‌کنیم پیشرفت‌های خوبی صورت گرفته است و قرار است دو گورستان در شرق و غرب تهران اضافه شود و همچنین توسعه بهشت‌زهرا هم در دستور کار است.

قطعا نقاط جدید را در سال آینده نهایی می کنیم 

سه نقطه متفاوت را برای گورستان در نظر گرفته‌ شده که دو نقطه خیلی نزدیک به بستن قرارداد است. در حال حاضر مشکلی در دفن نداریم اما قطعا نقاط جدید در سال آینده نهایی می شود تا مشکلی برای پایتخت ایجاد نشود.

بارها اعلام شده است که قیمت میوه در میادین میوه‌و تره‌بار کمتر از بازار است البته برخی از شهروندان گله‌مند کیفیت میوه‌ها هستند در این باره توضیح می‌دهید.

بعضا قیمت ها دو بازارهاى شهردارى  تا 40 درصد پایین تر از قیمت بازار است

سازمان میادین میوه و تره‌بار از سازمان‌های مهم شهرداری است که ارتباط مستقیمی با مردم دارد و روزانه زیر ذره‌بین مردم است شهروندان مدام در این میادین تردد دارند و با توجه به وضعیت معیشتی فعلی میزان استفاده از تره‌بار بالا رفته و فاصله قیمت زیادی بین میادین تره‌بار و بازار وجود دارد. البته سوپرمارکت‌هایی در کنار تره‌بار ایجاد شده تا محصولات مورد نیاز مردم تأمین شود ما بعضا تا 40 درصد تفاوت قیمت با بازار داریم. اخیرا هم 12 میدان تره‌بار اضافه شده است.

 قرار بود تا پایان اسفند هزار پروژه کوچک‌مقیاس در محلات تهران افتتاح شود در خصوص آخرین وضعیت پروژ ه ها توضیح می دهید؟

افتتاح بخشی از پروژ ها در 3 ما هه اول سال آینده

پیشرفت خوبی صورت گرفته است بخشی از پروژه‌ها افتتاح شده و ان‌شاءالله در سه ماهه اول سال 1400 در قالب رویداد تهران 1400 تمامی پروژه‌های کوچک مقیاس افتتاح می‌شود.

حرف پایانی

امیدواریم در سال آینده با رفع مشکلات اقتصادی و جذب سرمایه‌گذار جهش توسعه‌ای را در تهران بدون آسیب به فضای باغات وطبیعت تهران شاهد باشیم . به خصوص امیدواریم در حوزه حمل و نقل بتوانیم پروژه‌های موجود و  آتى را با سرعت بیشتر به پیش ببریم و همچنان بر روی پروژه هاى انسان‌محور ریل‌گذاری انجام شود.
تهران نیازمند جذب سرمایه داخلى و خارجى است تا در منطقه بدرخشد، تاریخ، فرهنگ، هنر و طبیعت تهران جذابیت توریستى بالایى دارد.
انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول