اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

ظریف: حسین شیخ الاسلام پیشرو در همراهی و حمایت از جریان‌های مقاومت در منطقه بود

وزیر امور خارجه با بیان اینکه حسین شیخ الاسلام نامی آشنا در سوریه و لبنان بود، گفت: او به عنوان فردی که پشتیبان و نظریه پرداز مقاومت و پیشرو در همراهی و حمایت از جریان‌های مقاومت در منطقه بود، نامی آشنا در منطقه ما و حوزه مقاومت است.

ظریف: حسین شیخ الاسلام پیشرو در همراهی و حمایت از جریان‌های مقاومت در منطقه بود

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (سه‌شنبه) در آیین بزرگداشت و یادبود حسین شیخ الاسلام دیپلمات فقید ایرانی با عنوان «دیپلمات انقلابی» که از سوی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد، در پیامی تصویری به این مراسم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شیخ الاسلام بیان کرد: درگذشت حسین شیخ الاسلام خسارتی بود برای همه ما، چه آنهایی که با همه دیدگاه‌هایش موافق بودیم و چه آنهایی که برخی از دیدگاه‌هایش را قبول نداشتیم.

وزیر خارجه اضافه کرد: حسین شیخ الاسلام با صداقت و بی پیرایه صحبت می‌کرد و برای باورهایش می‌جنگید و برای اعتلای انقلاب اسلامی ایران تلاش می‌کرد و دلش فقط برای این کشور می‌تپید.

ظریف با ذکر این نکته که شیخ الاسلام باورمند به اهداف و اصول انقلاب بود، خاطرنشان کرد: او در حوزه مقاومت سابقه بسیار بی نظیری از خود به یادگار گذاشت که با درک خوب از تحولات بین‌المللی همواره آماده گفت‌وگو، شنیدن و تبادل نظر بود.

* شیخ الاسلام  آزاد زندگی کرد و آزاداندیش بود

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: حسین شیخ الاسلام همواره ایده پرداز و دارای ایده‌های جدید بود. آزاد زندگی کرد، آزاداندیش بود و برای رسیدن به اهداف انقلاب هیچگاه ملاحظه‌ای نداشت، نه ملاحظه شخصی و نه سازمانی. او دیدگاه‌هایش را با کمال صداقت بیان می‌کرد و کاری به خوشامد و خوش نیامدن دیگران نداشت.

وزیر امور خارجه یادآور شد: شخصیت برجسته انقلابی حسین شیخ الاسلام در خاطره همه ما در وزارت خارجه و مجلس شورای اسلامی و هر جا که حسین حضور داشت، باقی خواهد ماند.

وی در ادامه سخنانش به سابقه آشنایی‌اش با مرحوم شیخ الاسلام اشاره کرد و گفت: آشنایی من با حسین شیخ الاسلام از انجمن اسلامی دانشجویان آمریکا و کانادا آغاز شد. او از مؤسسان و فعالان اصلی این حوزه بود و روز و شبش را قبل از انقلاب برای خدمت به این حرکت اصیل دانشجویی در آمریکا و کانادا گذاشت و بعد از پیروزی انقلاب سراسیمه به ایران بازگشت که در کنار مردم و در خدمت مردم باشد.

به گزارش فارس، ظریف بیان کرد: به عنوان کسی که توسط شیخ الاسلام تشویق شدم که رشته تحصیلی را عوض و به رشته روابط بین‌المل رو بیاورم، این واقعیت محرز است که حسین از ابتدای انقلاب توجه به نیازهای کشور به دیپلمات و علوم انسانی داشت و بعد از انقلاب نیز به اهمیت مقاومت و ایجاد جبهه مقاومت در جهان اسلام توجه داشت و در این زمینه موفقیت‌های زیادی را در منطقه به دست آورد.

* شیخ الاسلام نامی آشنا در سوریه و لبنان بود

وی خاطرنشان کرد: نام شیخ الاسلام نامی آشنا در سوریه و لبنان بود، نه به عنوان یکی از سفرای موفق ایران در سوریه که برای نزدیکی دو ملت و کشور و همبستگی اقتصادی دو کشور تلاش فراوانی در دوران سفارتش کرد و بسیار زودتر و قبل از تصدی در سفارت، به عنوان فردی که پشتیبان و نظریه پرداز مقاومت و پیشرو در همراهی و حمایت از جریان‌های مقاومت در منطقه بود، نامی آشنا در منطقه ما و حوزه مقاومت است.

ظریف گفت: همانطور که امروز همزمان با برگزاری مراسم بزرگداشت شیخ الاسلام توسط دوستانش در تهران، مراسم مشابهی توسط دوستانش در لبنان با حضور سران مقاومت اعم از شیعه، سنی و سایر مذاهب و اقوام برگزار می‌شود.

وی با اشاره به سخنرانی سید حسن نصرالله در مراسم بزرگداشت شیخ الاسلام و سایر مراسم آن را نشانگر علاقه عمیق رهبران مقاومت به مرحوم شیخ الاسلام برشمرد.

وزیر امور خارجه در پایان سخنانش گفت: یک بار دیگر ضایعه از دست دادن این بزرگمرد را به خانواده عزیزش، همسر گرامیش و فرزندان عزیزش تسلیت عرض می‌‌کنم و به خودم و همکاران در وزارت خارجه رفتن این دوست خوب و مهربان و بزرگوار را تسلیت می‌گویم. امیدوارم خدا روح پرفتوح شیخ الاسلام را در کنار روح حضرت اباعبدالله الحسین مهمان سفره نعمت خود قرار دهد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول