اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

وزیر ارتباطات یمن در گفت‌وگو با فارس: میزان خسارات وارده به جامعه یمن فراتر از اعداد و ارقام است

وزیر ارتباطات و فنآوری اطلاعات دولت نجات ملی یمن در مصاحبه با فارس به تشریح خسارات و ویرانی‌های سیستماتیک علیه زیرساختهای ارتباطی این کشور و چالشهای متعدد این بخش طی شش سال تجاوز ائتلاف سعودی-آمریکایی پرداخت.

وزیر ارتباطات یمن در گفت‌وگو با فارس: میزان خسارات وارده به جامعه یمن فراتر از اعداد و ارقام است

به گزارش گروه بین‌‌الملل خبرگزاری فارس، «مسفر عبدالله النمیر» وزیر ارتباطات و فنآوری اطلاعات دولت نجات ملی یمن در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرگزاری فارس ضمن تقدیر از مواضع رهبری، دولت و ملت ایران در حمایت از مردم مظلوم یمن درباره اقدام ائتلاف سعودی - آمریکایی متجاوز به یمن  مبنی بر تخریب سیستماتیک زیرساختهای ارتباطی این کشور توضیح داد و ضمن تشریح وضعیت کنونی این بخش پس از شش سال تجاوز از مهمترین چالش‌های این بخش سخن گفت.

تقدیر از حمایت‌های رهبری، دولت، ملت ایران

وی در ابتدای این مصاحبه از جمهوری اسلامی ایران به دلیل موضعش در حمایت از یمن و مظلومیت مردم آن در قبال استکبار کشورهای ائتلاف متجاوز سعودی-آمریکایی، مواضع صادقانه و حامیانه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی، حمایت‌های ملت ایران و محور مقاومت از ملت یمن و انقلاب آنها تقدیر کرد.

این وزیر یمنی گفت که بر خود لازم می‌داند به ارواح پاک شهدای انقلاب و جهاد و در رأس آنها حاج قاسم سلیمانی و نیز شهدای جبهه‌های مقابله با ائتلاف سعودی-آمریکایی درود فرستد و برای پیروزی رزمندگان علیه دشمنان اسلام دعا کند.

مسفر عبدالله النمیر همچنین از خبرگزاری فارس که این فرصت را در اختیارش قرار داده تا گوشه‌ای از مظلومیت یمن در بخش ارتباطات را به گوش همه برساند؛تشکر کرد.

میزان خسارات مالی اولیه بالغ بر ۴.۵ میلیارد دلار است

وزیر ارتباطات و فنآوری اطلاعات دولت نجات ملی یمن در پاسخ به سوالی در خصوص میزان خسارات وارده به بخش ارتباطات یمن در جریان تجاوز ائتلاف سعودی به این کشور، گفت: «ائتلاف شر سعودی - آمریکایی از همان آغاز تجاوز به یمن، زیرساخت‌های ارتباطی این کشور را هدف قرار داد و  در طول شش سال [گذشته]، جنایات متجاوزان علیه تاسیسات، ایستگاه‌ها و برج‌های ارتباطی ادامه یافت و شبکه ملی ارتباطات و زیرساخت‌های آن در سراسر کشور، از سوی جنگنده‌های ائتلاف متجاوز به صورت مستمر بمباران شد و تا به امروز این بمباران‌ها ادامه دارد.»

 

وی توضیح داد که با این حملات ویرانی‌های وسیع و خسارات بالایی به زیرساختهای ارتباطی وارد شد. علاوه بر آن،‌ متجاوزان یک جنگ اقتصادی کثیف و شدیدی را آغاز کردند که به موجب آن ممنوعیت خرید و واردات سیستم‌ها و تجهیزات ارتباطی لازم برای نگهداری یا نوسازی بر یمن تحمیل شد. یمن همچنین از استفاده و فعال کردن کابل‌های دریایی SMW5 و AAE-1 محروم شد. این امر خود گویای میزان هدف قرار دادن سیستماتیک بخش ارتباطات و ویرانی‌های وارده به این بخش حیاتی و خدماتی مهم است.

این وزیر یمنی توضیح داد که تمامی این اقدامات بدون کمترین توجهی به سرنوشت میلیون‌های شهروند یمنی نیازمند به خدمات پزشکی، آموزشی و انسانی صورت گرفت. شهروندانی که برای بهره بردن از این خدمات می‌بایست از خدمات بخش ارتباطات استفاده می‌کردند.

مسفر عبدالله النمیر افزود: «ائتلاف سعودی تاسیسات و ایستگاه‌های ارتباطی غیرنظامی را با بیش از ۲۴۰۰ حمله هوایی هدف قرار داد که به تخریب کامل ۳۱ درصدی زیرساختهای ارتباطی یمن و نابودی ۲۱ درصدی جزئی آن منجر شد. ضمن اینکه ۴۳۸ مرکز ارتباطی و پستی در یمن به دلیل بمباران‌های مستمر و آوارگی کارمندان آنها، بسته شدند.»

 

وی گفت که خسارات سنگین وارده به بخش ارتباطات طی تجاوز ائتلاف سعودی به یمن به زیرساختهای این بخش منحصر نشد بلکه دامنه خسارات وارده، به جامعه یمن و همه مردم آن نیز رسید. خدمات ۸۱ شهر و روستای منزوی شده از جهان قطع شد و بر درد و رنج میلیون‌های غیرنظامی یمنی که هرگونه راه ارتباطی با آنها قطع شده بود، افزوده شد. آنها نمی‌توانستند برای دریافت کمک با کسی تماس بگیرند و به همین دلیل جان صدها بیمار و زخمی غیرنظامی در رجیان حملات جنگنده‌های سعودی به خطر افتاد و جان باختند در حالی که اگر از خدمات ارتباطی محروم نبودند؛ می‌شد آنها را نجات داد.

وزیر ارتباطات و فنآروی اطلاعات یمن تاکید کرد که بر اساس ارزیابی‌های اولیه صورت گرفته، طی شش سال جنگ یمن تاکنون، میزان خسارات مستقیم بالغ بر ۴.۵ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. با این حال متجاوزان از هر وسیله‌ای برای تخریب و نابودی کامل این بخش استفاده می‌کنند و مانع وارد شدن تجهیزات و سیستم‌های ارتباطی می‌شوند و به این ترتیب میزان خسارات وارده به جامعه یمن به دلیل این اقدامات ائتلاف فراتر از هر عدد و رقمی است.

سکوت ننگین جامعه بین‌الملل در مقابل جنایات ائتلاف سعودی

وی افزود: ائتلاف سعودی تا به همین لحظه با استفاده از سکوت ننگین جامعه بین‌الملل، سازمان‌ها و نهادی بین‌المللی ذی‌ربط - که لکه ننگی بر دامن بشریت است-  به تجاوز و جنگ ویرانگر و اقتصادی‌اش علیه بخش ارتباطات یمن ادامه می‌دهد.

مهمترین چالش‌های فراروی بخش ارتباطات و فنآوری اطلاعات یمن

النمیر تاکید کرد که با وجود پایداری و مقاومت بخش ارتباطات و پستی کشور طی شش سال تجاوز شبانه روزی ائتلاف سعودی، این بخش با چالش‌ها و مشکلات متعددی مواجه است. پافشاری متجاوز بر ارتکاب جنایات سیستماتیک با تخریب و بمباران هوایی روزانه مراکز ارتباطی و پستی، شبکه‌ها و زیرساخت‌ها برای ششمین سال متوالی؛ از جمله این مشکلات است که به توقف خدمات مختلف که عمدتاً برای شهروندان است و نیز فلج شدن اغلب فعالیتهایی که به خدمات ارتباط از راه دور وابسته‌اند، منجر شده است.

به گفته این وزیر دولت نجات ملی یمن، تداوم محاصره و تحریم و ممانعت از ورود تجهیزات و سیستم‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات برای تعمیر و نگهداری، نیاز مبرم به وارد کردن سیستم‌های  مدرن برای همگام شدن با پیشرفت های اخیر این بخش از جمله راه اندازی فناوری نسل چهارم و پنجم برای ارتباطات، ممنوعیت  اعزام کادرهای ملی برای آموزش به خارج از کشور، اعمال محدودیت در معامله شرکت‌ها و مراکر ارتباط یمن با شرکت‌های خارجی، ممنوعیت استفاده یمن از کابلهای زیر دریایی و ایستگاه‌های آن در برخی بنادر یمن از مهمترین چالش‌های این بخش است.

 

وی افزود: برگه مشتقات نفتی یکی از برگه‌های کشورهای عضو ائتلاف متجاوز به یمن است که از آن برای به زانو در آوردن مردم یمن استفاده می‌کند. با این وجود وزارت ارتباطات یمن، پس از کمبود شدید مشتقات نفتی در مراکز و شرکت‌های ارتباطی، وزارت ارتباطات و فنآوری اطلاعات هشدارهای لازم در این خصوص را داده و از جامعه بین‌الملل کمک خواسته است.

یمن تسلیم نشده و نخواهد شد

مسفر عبدالله النمیر در بخش پایانی این مصاحبه، با اشاره به تمامی این مشکلات گفت که با وجود تمامی این چالشها، بخش ارتباطات یمن تسلیم نشده و نخواهد شد و نیروهای این بخش با تمام توان تلاش می‌کنند که بر متجاوزان غلبه کنند و خدمات لازم را تا جایی که می‌توانند به سراسر یمن از جمله استانهای تحت سیطره اشغالگران برسانند.

وی تصریح کرد که این وزارتخانه همچنین هدفمند سازی مصرف سوخت با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر از طریق پنل‌ها و سلولهای خورشید را با هدف ارائه خدمات به شهروندان یمنی در استانهای مختلف آغاز کرده است اما ممنوعیت ورود تجهیزات لازم از سوی متجاوزات و نیز هدف قرارگرفتن مستمر این طرح از سوی جنگنده‌های ائتلاف بر این رویکرد دولت و میزان استفاده از آن تاثیر می‌گذارد.

گفت‌وگو از: معصومه فروزان

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول