اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

گزارش فارس از بازدید یک روزه اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس از ظرفیت‌های کشاورزی کردستان

استان کردستان با توجه به شرایط اقلیمی و آب‌وهوایی خاص خود از استعداد مناسبی برای پرورش انواع محصولات کشاورزی، زراعی و باغی برخوردار است و امروز اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس یک روز کامل را برای آشنایی با ظرفیت‌های این بخش در کردستان بازدید کردند.

گزارش فارس از بازدید یک روزه اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس از ظرفیت‌های کشاورزی کردستان

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، بخش کشاورزی در میان بخش‌های اقتصادی استان کردستان جایگاه خاصی را به خود اختصاص داده به طوری که 70 درصد اشتغال ایجاد شده طی سالیان گذشته در این حوزه رقم خورده و سرمایه‌گذاری‌های بسیاری نیز در بخش کشاورزی کردستان اتفاق افتاده است اما با توجه به عقب‌ماندگی‌های گذشته هنوز هم با شرایط ایده‌آل فاصله دارد.

کردستان با داشتن آب ‌و هوای مناسب، خاک غنی، نیروی انسانی توانمند و کارآمد به یکی از مناطق مستعد توسعه بخش کشاورزی در کشور تبدیل شده است به طوری‌که از وسعت 29 هزار کیلومتر مربعی استان یک میلیون و 220 هزار هکتار آن را اراضی کشاورزی تشکیل داده که از این میزان نیز 896 هزار و 235 هکتار اراضی دیم و مابقی آن آبی است.

همچنین 30 درصد اشتغال و 27 درصد تولید ناخالص داخلی این استان مربوط به بخش کشاورزی است و سالانه 2 میلیون و 900 هزار تن محصول در تمام زیرمجموعه‌های این بخش اعم از باغی، زراعی و دامی تولید می‌شود.

از همین رو در راستای معرفی هر چه بهتر پتانسیل و ظرفیت‌های بخش کشاورزی استان، امروز سیدجواد ساداتی‌نژاد رئیس کمیسون کشاورزی مجلس شورای اسلامی مهمان کردستانی‌ها بود تا از نزدیک با این ظرفیت‌ها آشنا شود بلکه در مصوبات آینده مجلس در خصوص توسعه استان‌های مختلف کشور و همچنین در بحث لایحه بودجه سال 1400 نگاه ویژه‌ای به این استان داشته باشند.

اولین قدم از این سفر 2 روزه بازدید از مجتمع ایمان‌طیور بود که رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان در حاشیه این بازدید گفت: این مجتمع تولیدی در حوزه صنعت طیور پرورش مرغ مادر و تولید جوجه یک روزه در 3 فاز مرغ مادر و یک فارم جوجه‌کشی با ظرفیت 105 هزار قطعه مرغ مادر فعالیت می‌کند.

محمدفرید سپری اظهار کرد: فاز یک در مرحله تولید و فاز 2 در مرحله پرورش است و فاز 3 مجتمع تولیدی ایمان طیور نیز 95 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در این فاز که یکی دیگر از زنجیره‌های این چرخه یعنی جوجه‌کشی است ظرفیت تولید 2 میلیون قطعه در دوره فراهم می‌شود.

وی افزود: میزان اشتغال‌زایی در این مجتمع تولیدی60 نفر به صورت مستقیم و 120 نفر نیز به صورت غیر مستقیم بوده و بازار هدف آن داخل استان و سایر استان‌ها و خارج از کشور یعنی کردستان عراق است.


بازدید دوم از سامانه پایاب سد سورال و شبکه پایاب سنگ سیاه دهگلان انجام شد که در این بازدید مدیرعامل آب منطقه‌ای کردستان گفت: سد سورال یکی از سدهای کشور است که هیچگاه با مشکل آب مواجه نخواهد شد و هر ساله این سد در آستانه سرریز قرار داشته و در حال حاضر نیز با حجم 14 میلیون متر مکعبی حجم مخزن تقریبا در شرف سرریز قرار دارد.

آرش آریانژاد با اشاره به انتقال 14.2 میلیون متر مکعب آب از سد ژاوه و 17 میلیون مترمکعب زیست محیطی و رساندن حجم مخزن سد سورال به 50 میلیون متر مکعب، اظهار کرد:  باتوجه به پیش‌بینی‌ها و مطالعات انجام شده در جهاد کشاورزی استان حدود 7 هزار هکتار اراضی مستعد شناسایی شد تا به یک‌هزار و 200 هکتار اراضی فعلی جهت تامین آب اضافه شود.

وی افزود: همچنین با توجه به اختلاف توپوگرافی که بین سد سورال و سد سنگ سیاه وجود دارد بصورت ثقلی انتقال آب یا بصورت انتقال لوله یا بصورت انتقال کانال باید صورت گیرد و بر اساس مطالعات انجام شده حدود 3 هزار هکتار اراضی مستعد در پایاب سد سنگ سیاه شناسایی شده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای کردستان ادامه داد: در صورت تامین اعتبار و تکمیل سامانه انتقال یک هزار و 900 هکتار به اراضی آبی این منطقه اضافه شده و در مجموع حدود  5 هزار هکتار از اراضی پایاب سد سنگ سیاه تحت پوشش قرار خواهد گرفت.

سومین محلی که توسط رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست مجلس شورای اسلامی مورد بازدید قرار گرفت، گلخانه صادق‌آباد دهگلان بود که به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان، این گلخانه در 20 هکتار زمین احداث شده که سالانه با ظرفیت تولید 4 هزار و 300 تن محصولات کشاورزی، برای 100 نفر به صورت مستقیم و 100 نفر بصورت غیرمستقیم شغل ایجاد کرده است.

محمدفرید سپری بیان کرد: تا چند سال پیش تنها 19 هکتار گلخانه در سطح این استان احداث شده بود که طی 3 سال گذشته با احداث مجتمع‌های گلخانه‌ای این میزان به حدود 35 هکتار رسیده است و سالانه بیش از 9 هزار تن انواع محصولات کشاورزی خارج از فصل در این گلخانه‌ها تولید می‌شود.

وی یادآور شد: با برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته 190 هکتار دیگر گلخانه که عمده آنها نیز به صورت مجتمع طراحی شده، در دست اقدام است که در صورت تحقق این برنامه سطح گلخانه‌های کردستان جهش قابل توجهی خواهد داشت.

چهارمین بازدید صورت گرفته سیدجواد ساداتی‌نژاد رئیس کمیسون کشاورزی مجلس شورای اسلامی از طرح‌های بخش کشاورزی کردستان، انبار فنی اندیشه کاوه دهگلان با یک‌هزار و 500 تن ظرفیت بود که رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان در این بازدید گفت: در استان سالانه 9 هزار هکتار از اراضی کشاورزی زیر کشت سیب‌زمینی می‌رود که بالغ بر 92 درصد آن در منطقه دهگلان و قروه صورت می‌گیرد.

سپری با بیان اینکه سالانه 360 هزار تن سیب‌زمینی در این استان تولید می‌شود، اظهار کرد: در حال حاضر ظرفیت سردخانه‌های استان برای نگهداری از محصولات تولیدی 50 هزار تن و ظرفیت انبارهای فنی نیز 30 هزار تن است که با توجه به حجم تولیدات کشاورزی استان نیاز به توسعه در این بخش دیده می‌شود.

بازدید از بزرگترین مجتمع گاوداری صنعتی کردستان پنجمین بازدید رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در سفر به کردستان بود که در حاشیه این سفر معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کردستان بیان کرد: این پروژه گاوداری 6 هزار رأسی با هزار و 400 میلیارد ریال اعتبار به عنوان بزرگترین پروژه گاوداری صنعتی کردستان برای 425 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغالزایی ایجاد کرده است.

احمد ذکریایی‌نژاد یادآور شد: این واحد گاوداری قابلیت افزایش سالانه 37 هزار تن شیر به ظرفیت تولید شیر کشور را داشته و همچنین دارای حجم تولید 17 هزار و 500 تن خوراک دام و 500 تن گوشت زنده در سال را دارد.

ششمین و آخرین برنامه بازدید سفر سیدجواد ساداتی‌نژاد بازدید از طرح آبخیزداری و مدیریت سیلاب میهم و منطقه حفاظت شده بدر و پریشان قروه بود که مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری قروه در خصوص آن گفت: حوزه آبخیز میهم پروژه کنترل سیلابی است که از سال 97 استارت آن زده شد و در سطح 70 هکتار از اراضی ملی اجرا شده و در سال 98 به بهره‌برداری رسید.

بهزاد شریفی‌پور اظهار کرد: کل حوزه آبخیز میهم 6 هزار و 400 هکتار است که 7 روستا از وجود این منبع بهره‌مند شده و توانسته 26 میلیون لیتر روان‌آب و آبهای سطحی رودخانه میهم را کنترل کند و سالانه 6 تا 8 میلیون متر مکعب آب را به سفره‌های زیرزمینی تزریق کند.

وی افزود: اجرای این پروژه علاوه بر کنترل و مهار سیلاب، در بحث تغذیه مصنوعی سفره‌های زیرزمینی نیز موثر بوده و 42 حلقه چاه پایین دست این آبخوان دوباره مشروب شده و آب مورد نیاز 4 هزار هکتار از اراضی کشاورزی را تامین شده است.

سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی منجر به توسعه کردستان می‌شود

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نیز در پایان این بازدیدها در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، بر معرفی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بخش کشاورزی کردستان در سطح کشور به منظور توسعه همه جانبه آن تاکید کرد و بیان کرد: کردستان در بخش کشاورزی توانایی و حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و باید تلاش کرد این ظرفیت‌ها را به سرمایه‌گذاران معرفی کرد.

سیدجواد ساداتی‌نژاد کشاورزی را از محورهای اصلی توسعه برشمرد و ادامه داد: کردستان باید مورد توجه مرکز قرار گیرد تا مشخص شود چه ظرفیت‌های برای کشاورزی در این استان وجود دارد و به طور قطع سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف حوزه کشاورزی می‌تواند منجر به توسعه این استان شود.

وی با بیان اینکه کردستان به لحاظ پتانسیل و ظرفیت‌های کشاورزی یک استان ثروتمند در کشور به شمار می‌رود، ولی نتوانسته از این ثروت به نفع خود استفاده کند که در صورت استفاده درست از این ظرفیت‌ها، می‌توان شاهد توسعه کردستان در بازه زمانی کوتاه بود.

انتهای پیام/2330/75

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول