اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

عیدی برای همه/ حواسمان به بغل دستی‌مان هست؟!

عید نوروز 1400 بزودی فرا می‌رسد؛ چه کرونا باشد و چه نباشد. چه حواسمان به همدیگر باشد و چه نباشد اما زندگی شیرین‌تر و دوست‌داشتنی‌تر است اگر حواسمان به بغل دستی‌‎مان باشد!

عیدی برای همه/ حواسمان به بغل دستی‌مان هست؟!

خبرگزاری فارس ـ گروه تعلیم و تربیت: هر سال، اسفند که از نیمه می‌گذشت، حس و حال عجیبی به سراغمان می‌آمد؛ دلمان پر می‌کشید برای لحظه سال تحویل. برای روزهای عید و دید و بازدید. برای مهمانی‌ها و دورهمی‌های خانوادگی و کلی درس تفریح کردن.

اما حالا کمتر 10 روز تا عید مانده و دلمان گرفته است؛ از کرونایی که باعث شد خیلی از مردم، سیاهپوش عزیزانشان شوند؛ از کرونایی که دوری اجباری و قرنطینه خانگی را تحمیل کرد و ماسکی که انگار به پوششی جدید برای مردم تبدیل شده است.

حال و هوای هر سال قبل از عید، آنقدر جذاب بود که همه تلاش می‌کردند این شادی را بین همدیگر تقسیم کنند و همین شد که جشن نیکوکاری رونق گرفت. جشنی که قبل از سال نو برگزار می‌شد و هر کس آنچه می‌توانست، کمک کند. 

* بچه‌ها در مدرسه درس زندگی می‌آموزند

البته کرونا نتوانست جلوی جشن نیکوکاری را بگیرد و این اقدام نوع‌دوستانه، امسال هم در حال برگزاری است البته رنگ و رویش تغییراتی یافته است و شکل و شمایل در شرایط کرونا به خود گرفته است.

به عبارت دیگر جشن نیکوکاری هم در فضای حقیقی و هم در فضای مجازی برگزار می‌شود و هر فرد، هر کمکی که از دستش بر می‌آید، انجام می‌دهد چرا که حواسمان به هم هست. به اینکه مبادا در همسایگی‌مان، کودکی سرگرسنه بر زمین بگذارد و یا کودک دیگری، از غصه نداشتن لباس و کفش مناسب، در خواب هم صدای هق هق گریه‌هایش شنیده شود!

علیرضا صادقی معلم دبیرستان است که برای برگزاری جشن نیکوکاری هر سال پیشقدم است؛ آقای صادقی به خبرنگار فارس گفت: بچه‌ها در مدرسه درس زندگی می‌آموزند و یکی از درس‌ها کمک به هم‌نوعان است.

وی ادامه داد: وقتی بچه‌ها درس معلم را یاد می‌گیرند که معلم، خودش عامل به آن باشد؛ یعنی آن معلمی که خودش پیشقدم جشن نیکوکاری است، دانش‌‌آموزانش، آن درس را می‌پذیرند. لازم است درس‌ها را از زبان به عمل ‌آوریم.

* مسؤولان اول از همه دست به جیب شدند

کرونا امسال حریف نیکوکاری نشد و جشن نیکوکاری به سبک و سیاق شرایط کرونایی یعنی یا در جمع‌های محدود و یا به شکل مجازی در حال برگزاری است. مدرسه شهید شعبانی منطقه ۷ تهران از آن مدارسی بود که مراسم محدودی را برگزار کرد و به همراهی تعدادی از دانش‌آموزان سازمان دانش‌آموزی، مراسم نیکوکاری را برگزار کرد.

در این مراسم، تعدادی از مسؤولان هم حضور داشتند و البته به روال تمام مراسم‌هایی از این دست، اول مسؤولان دست به جیب شدند و برای دانش‌آموزان مناطق محروم، کمک‌های نقدی را اهدا کردند.

فرخی مدیر این دبیرستان اظهار کرد: ما تلاش کردیم در راستای مشارکت و کمک رسانی به نیازمندان قدمی برداریم و بگوییم هموطنمان را در هیچ شرایطی تنها نمی‌گذاریم. 

*برگزاری مراسم نیکوکاری تا ۲۵ اسفند

 گره گشایی از کار مردم یکی از بزرگترین عبادت‌هاست که مردم هم همیشه سنگ تمام گذاشتند؛  سال گذشته مبلغ ۲ میلیارد تومان در شهر تهران در جشن نیکوکاری جمع شد و بین دانش‌آموزان نیازمند تهرانی توزیع شد.

مجتبی ولیپوری معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش شهر تهران در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: کمک‌های جمع شده در هر مدرسه با اولویت دانش‌آموزان همان مدرسه است.

وی درباره مدل کمک در شرایط کرونایی، اظهار کرد: یک مدل کمک به شکل حضوری است که خانواده‌ها و دانش‌آموزان به مدرسه مراجعه می‌کنند و مدل دیگر هم مجازی است که به شماره‌ای که در شبکه آموزشی شاد از طریق مدرسه و معاونت پرورشی اعلام شده، انجام می‌گیرد.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش شهر تهران تصریح کرد: مراسم نیکوکاری و جمع‌آوری کمک‌های مردمی تا ۲۵ اسفند ادامه دارد.

* 23 هزار دانش‌آموز تهرانی تحت پوشش کمیته امداد

در حال حاضر ۲۳ هزار دانش‌آموز در استان تهران تحت پوشش کمیته امداد هستند. محمد دهرویه معاون مشارکت‌های مردمی کمیته امداد با اشاره به کمک‌های مردمی در پیشرفت این دانش‌آموزان، گفت: این دانش‌آموزان در حال حاضر وضعیت تحصیلی خوبی دارند.

وی ادامه داد: نمونه آن هم این بود که ۳۰۰ دانش‌آموز تحت پوشش کمیته امداد در سال جاری در کنکور، رتبه یک تا ۲۰۰۰ را کسب کردند که در رشته‌های خوب در دانشگاه‌ها پذیرفته شدند و این فرهنگ کار خوب را ترویج می‌دهند و باعث می‌شوند این کار پیوسته برقرار بماند.

دهرویه تصریح کرد: بحث جشن نیکوکاری یک تلنگر به ما است که حواسمان به بغل دستی مان باشد!

به گزارش فارس، چقدر حواسمان به بغل‌دستی‌مان هست؟! چقدر در این روزهای پایانی سال و در این شرایط کرونایی، حواسمان به همسایه‌مان که بچه مدرسه‌ای دارد، هست؟ هنوز برای شرکت در جشن نیکوکاری فرصت هست.

عید نوروز 1400 بزودی فرا می‌رسد؛ چه کرونا باشد و چه نباشد. چه حواسمان به همدیگر باشد و چه نباشد اما زندگی شیرین‌تر و دوست‌داشتنی‌تر است اگر حواسمان به بغل دستی‌‎مان باشد!

انتهی پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول