اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

استولتنبرگ: باید قدرت فزاینده چین را در نظر بگیریم

دبیر کل پیمان آتلانتیک شمالی گفت که ناتو باید در برنامه ریزی راهبردی جدید خود قدرت فزاینده چین را در نظر بگیرد.

استولتنبرگ: باید قدرت فزاینده چین را در نظر بگیریم

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ینس استولتنبرگ» دبیر کل پیمان آتلانتیک شمالی سه‌شنبه گفت که ناتو در جریان برنامه‌ریزی راهبردی خود ، قدرت فزاینده چین را نیز در نظر بگیرد.

وی که در جریان شرکت در نشستی در دانشگاه استنفورد صحبت می‌کرد، افزود: «در مفهوم راهبردی گذشته چین در نظر گرفته نشده بود. معتقدم که رشد چین عاملی محوری برای مشارکت دو سوی اقیانوس اطلس به شمار می‌آید و ناتو باید به تعامل با رشد چین بپردازد.»

دبیر کل پیمان آتلانتیک شمالی اضافه کرد: «بنابراین امیدوار هستم که نشست سران کشورهای پیمان ناتو در بروکسل، بر ضرورت ایجاد مفهوم راهبردی جدید به اجماع رسیده و به توافق نهایی در این باره در جریان نشست سران بعدی طی سال آینده برسند».

تنش‌ها میان چین و واشنگتن طی سال‌های گذشته روندی افزایشی داشته است.

واشنگتن به طور معمول اقدام به اعزام رزمناو‌های خود به دریای چین جنوبی می‌کند. آمریکا این اقدام را تحت عنوان عملیات آزاد دریایی انجام داده و مدعی است که پکن عبور کشتی‌های دیگر کشورها از این آبراه را محدود کرده است.

در عین حال،‌ آمریکا همچنان اعتراض‌ها از سوی چین درباره این اقدامات را نادیده می‌گیرد. چین هشدار داده که چنین اقداماتی ممکن است روزی به تقابل نظامی میان دو کشور منجر شود. رزمناوهای آمریکایی اغلب از نزدیک جزایری در دریای چین جنوبی عبور می‌کنند که با تجهیزات دفاعی چین مجهز شده‌اند.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول