اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

صالحی: طرفی که برجام را ترک کرده، به آن بازگردد/ فتوای رهبر انقلاب در حرمت بمب حرف نهایی ایران است

رئیس سازمان انرژی اتمی با تاکید بر لزوم برداشته شدن گام اول در ارتباط با برجام از سوی آمریکا، گفت فتوای رهبر معظم انقلاب در حرمت بمب، حرف نهایی ایران است.

صالحی: طرفی که برجام را ترک کرده، به آن بازگردد/ فتوای رهبر انقلاب در حرمت بمب حرف نهایی ایران است

به گزاری گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «علی‌اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی در مصاحبه با شبکه آمریکایی «پی‌بی‌اس» گفت این آمریکا بوده که توافق هسته‌ای را ترک کرده و حالا طرفی که باید گام اول را بردارد، واشنگتن است. 

وی در بخشی از سخنانش در پاسخ به سوالی درباره خرسندی ایران از روی کار آمدن «جو بایدن» در آمریکا، اظهار داشت: ما به اقدامات آن‌ها نگاه می‌کنیم. اما تاکنون که از روی کار آمدن آقای بایدن گذشته، گرچه قول داده بود به نوعی به برجام بازگردد، هنوز به قول خود عمل نکرده است. 

صالحی در خصوص مباحث پیرامون برجام گفت: ما در توافق هستیم. این توافقی است که بیش از دو سال بر سر آن مذاکره شد. و دولت آمریکا زمانی احساس کرد که می‌خواهد توافق را ترک کند. شما طرفی هستید که توافق را ترک کرده‌اید و باید به آن بازگردید. و بعد دور یک میز در قالب ۱+۵ می‌نشینیم و درباره موضوعاتی که قرار است صحبت شود، حرف می‌زنیم.

توافق هسته‌ای، مسئله‌ای فنی است که سیاسی‌سازی شده

وی در پاسخ به سوال مجری درباره بن‌بست ایجاد شده در ارتباط با برجام میان ایران و آمریکا و این که ایران دولت آمریکا را تحت فشار قرار داده، افزود: توافق هسته‌ای، چیزی که منظور من هست--بهتر است بگوییم مسئله ساخته و پرداخته شده توافق هسته‌ای، توافق ایران--این یک مسئله فنی است، اما سیاسی‌سازی شده است. بنابراین به نظر می‌رسد ما باید از ابزار سیاسی برای حل آن استفاده کنیم. 

او در خصوص اجرای مصوبه اخیر مجلس ایران نیز گفت: بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را در ایران محدود نکرده‌ایم اما بخش دیگر توافق داوطلبانه که خود را به آن در برجام متعهد کرده بودیم که پروتکل الحاقی بود، آن را کنار گذاشته‌ایم. 

صالحی ادامه داد: دوربین‌ها همچنان آنجا هستند. آن‌ها (دوربین‌ها) به ضبط هر چه که آن‌ها می‌خواهند ادامه خواهند داد. اما آژانس به اطلاعات تا سه ماه دسترسی نخواهد دشت، اگر (پایبندی‌ها به) برجام بازگردد، به آن‌ها اجازه اجرایی داده خواهد شد. 

او در ادامه، حرف مجری برنامه «ساعت خبر» شبکه پی‌بی‌اس را که در صورت رخ ندادن چنین اتفاقی، تصاویر از بین خواهد رفت را تصدیق کرد و گفت: حل این مسئله آسان است. به برجام بازگردید و اجازه ندهید این اتفاق بیفتد. 

رئیس سازمان انرژی اتمی سپس تایید کرد که ایران قصد دارد غنی سازی اورانیوم را پیش ببرد اما در صورت بازگشت طرف‌ها به تعهدات برجامی، همه چیز به حالت قبل بازمی‌گردد. 

او در پاسخ به سوالی درباره این که ایران با مازاد اورانیوم غنی شده چه خواهد کرد، گفت: می‌توانیم حل و فصل کنیم. می‌توانیم آن را به چیزی تبدیل کنیم که مورد توافق باشد، مانند سوخت. 

فتوای رهبر انقلاب در حرمت بمب، حرف نهایی ایران است

صالحی در ادامه این گفت‌وگو به فتوای مقام معظم رهبری در حرمت سلاح کشتار جمعی اشاره کرد و گفت: حرف نهایی در این خصوص را مقام معظم رهبری بیان کردند. ایشان فتوایی صادر کرده‌اند که فرمانی غیر قابل بحث است. ما طبق فتوا و فرمان عمل می‌کنیم. 

وی به این سوال که چگونه بمب اتم حرام است اما موشک دوربرد خیر هم پاسخ داد: با موشک دوربرد مکان‌هایی را هدف قرار می‌دهید که می‌خواهید، اما بمب اتم همانگونه که در هیروشیما و ناکازاکی استفاده شد، به مردم بی‌گناه آسیب زد؛ ۲۰۰ هزار نفر در چند ثانیه نابود شدند. 

رئیس سازمان انرژی اتمی در بخش دیگری از سخنانش ترور شهید «محسن فخری‌زاده» دانشمند برجسته هسته‌ای و دفاعی ایران را اقدام مسلم اسرائیل با حمایت آمریکا دانست.

خبرنگار: زهرا حاج محمد ابراهیم طهرانی

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول