اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

زمین به جان دستگاه‌های دولتی بسته است/ قیمت گذار دارو در کشور بزرگترین واردکننده دارو است

رییس کمیسیون جهش تولید مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: برخی دستگاه‌های دولتی زمین زیادی در اختیار دارند، اما برای ساخت مسکن نمی‌دهند. دلیلش هم این است که به این زمین‌ها به جانشان بسته است.

زمین به جان دستگاه‌های دولتی بسته است/  قیمت گذار دارو در کشور بزرگترین واردکننده دارو است

ناصر آئینی ؛ به گزارش خبرگزاری فارس، شمس الدین حسینی رئیس کمیسیون جهش تولید مجلس و وزیر اسبق امور اقتصادی و دارایی در آخرین برنامه عیار در سال جاری شب گذشته از شبکه افق پخش شد.

شمس الدین حسینی وزیر اسبق اقتصاد با بیان اینکه در یک دهه گذشته وضعیت اقتصادی قابل تعریفی در کشور نداشتیم، گفت: به نظر می‌رسد با توجه به اینکه در سالهای ۹۷ و ۹۸ رشد منفی اقتصاد قابل توجه بود و برای جبران آن نیاز به یک رشد اقتصادی پر شتاب داشتیم نام سالجاری جهش تولید انتخاب شد.

رییس کمیسیون جهش تولید مجلس به مقایسه سال جاری سال گذشته پرداخت و افزود: سال ۹۹ سال منحصر به فردی در جهان بود  و به‌طور متوسط جهان رشد منفی ۵ درصد اقتصاد را تجربه کرد. مشخص است در این شرایط اقتصاد ایران هم با چالش‌هایی همراه می‌شود.

حسینی با اشاره به اینکه از سال ۹۴ سرمایه‌گذاری در کشور منفی بوده، تصریح کرد:  در سال جاری شیوع ویروس کرونا از یک سو و عدم سرمایه‌گذاری باعث شد جهش تولید اتفاق نیفتد. البته رشد اقتصادی نسبت به سال گذشته وضعیت بهتری داشته است.

رئیس کمیسیون جهش تولید مجلس ادامه داد: مقام معظم رهبری برای تحقق جهت تولید تاکید کردند، سه قوه برنامه‌های خود را  در این راستا تعریف کنند. از این رو مجلس کمیسیونی تحت عنوان جهش تولید تشکیل داد. همچنین دولت کار گروهی در این زمینه تعریف کرده که معاون اول رئیس جمهور ریاست آن را  بر عهده دارد و قوای دیگر هم در این کارگروه حضور پیدا می‌کنند.

وزیر اسبق اقتصاد به پرسشی مبنی بر اینکه مدیریت بازار ارز را در سال جاری چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت:  خروج آمریکا از برجام در سال ۹۷ بازار ارز ایران را تحت تاثیر قرار داد، اما باید توجه داشت افزایش نرخ ارز به سیاست گذاری‌های این حوزه ارتباط دارد. زمانی که در ابتدای سال ۹۷ نرخ ارز در حال رشد بود یک قیمت دستوری تعیین شد که تقاضا در بازار ایجاد کرد که همچنان هم ادامه دارد.

به گفته وی، در بند و تبصره ۲ لایحه بودجه دولت رقم ۹۰ هزار میلیارد تومان را برای واگذاری‌های دارایی مالی در نظر گرفته بود اما پس از جلسه با دستگاه‌های مختلف به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان رسید.

حسینی می‌گوید: ایران کشور ثروتمندی است اما از این صحبت به درستی استفاده نمی کند. برای استفاده از ثروت باید سیاست مولد سازی را پیش بگیریم.

وی به قیمت مسکن اشاره کرد و افزود:  قیمت مسکن به عوامل متعددی در حوزه ساخت و همچنین سایر بازارهای سرمایه گذاری بستگی دارد. زمانی که افراد قصد دارند، سبد دارایی شان را  توسعه دهند، به سمت بازاری حرکت می‌کنند که بیشترین بازدهی مالی را دارد. به بیان بهتر سرمایه گذاران در حوزه مسکن حتماً در بازارهای دیگر هم حضور دارند که البته نام آنها را نباید اخلالگر یا مافیا گذاشت، بلکه سیاست گذاری باید به صورتی باشد که سرمایه ها در بخش تولید هدایت شود. اینکه وام باید به ساخت مسکن تعلق بگیرد نیازمند سیاست گذاریهایی است. زمانی که پروژه مسکن مهر کلید خورد انتقادها بالا گرفت که این پروژه نقدینگی زیادی داشت اما اکنون نرخ رشد نقدینگی در کشور افزایش می یابد، اما فقط مسکن ساخته نمی‌شود. طرح مسکن مهر مزخرف خوانده ‌شد و طرح مسکن اجتماعی را مطرح کردند، اما یک واحد مسکن اجتماعی ساخته نشده است.  

وزیر اسبق اقتصاد تصریح کرد: زمانی که مجلس یازدهم کار خود را آغاز کرد دو گام اساسی در زمینه مسکن برداشت که یکی مالیات بر خانه‌های خالی بود و سعی کردیم هزینه مسکن خالی را افزایش دهیم که این اقدام کوتاه مدت و میان مدت است که می تواند در بلند مدت هم اثر تنظیمی داشته باشد. دیگری هم طرح جهش تولید مسکن بود که بحث تامین مالی، حذف قیمت زمین در بهای تمام شده و افزایش عرضه مسکن مطرح است.

رییس کمیسیون جهش تولید مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: برخی دستگاه‌های دولتی زمین زیادی در اختیار دارند، اما برای ساخت مسکن نمی‌دهند. دلیلش هم این است که به این زمین ها به جانشان بسته است. سیاست گذار است که با ابزارها می تواند منابع را به سمت فعالیت مولد ببرد. 

وی به طرح جهش تولید مسکن اشاره کرد و گفت: اگر تصویب شود اثرش از سال آینده مشخص خواهد شد و آنجا منابعی دیده شده است. همچنین باید توجه داشت در قانون بودجه سال آینده وام ودیعه مسکن را قرض الحسنه در نظر گرفتیم، در حالی که می‌دانیم این کار اصولی و بنیادی نیست، اما در شرایط فعلی می تواند به خانوار کمک کند.

وزیر اسبق اقتصاد به بررسی بازار سرمایه پرداخت و افزود: از ابتدای سال تا اسفند 99 شاخص سهام 145 رشد کرده و اما چرا برخی سهامداران می‌گویند بازار بد بوده است؟ در سالجاری برخی افراد از بازار سرمایه نفع زیادی بردند و برخی دیگر زیان را تجربه کردند.کسانی که منتفع شدند اشخاص حرفه‌ای بودند که تعدادشان محدود است اما متضررها افراد عادی و عامه با جمعیت زیاد بودند. کسانی که در بورس سود کسب کردند خلاف نکردند اما سیاست گذاری‌ها در این زمینه اشتباه بود.

وی تحلیل کرد: فروردین ماه شاخص 36 درصد، اردیبهشت 39 درصد، خرداد 32 درصد و تیر 46 درصد رشد شاخص داشتیم. در مرداد ماه که شاخص به بیش از دو میلیون واحد رسید 8 درصد رشد منفی داشتیم. شهریور 8 درصد منفی، مهر 11 درصد منفی، آبان 2 درصد منفی، آذر 5 درصد مثبت، دی 20 درصد منفی و بهمن 6 درصد مثبت بوده است. افرادی که تا قبل از تیر وارد بازار شده بودند، سود زیاید کسب کردند اما افرادی که پس از تیر وارد بازار شدند زیان زیادی متوجه سرمایه‌هایشان شد. 

شمس الدین حسینی با بیان اینکه ترغیب مردم برای ورود به بازار سرمایه نیازبه راهنمایی آنها داشت تاکید کرد: زمانی که همه دعوت می کردند به بازار سرمایه بیایید مسئولان دیگر از حباب بازار سخن می‌گفتند و برخی به دنبال افزایش نرخ سود بودند. پس از آن طرح پیش فروش نفت مطرح شد. 

وی در مورد ارز 4200 تومانی توضیح داد: یکی از چالشهای بزرگ دولت و مجلس در مورد ارز ترجیحی بود که در نهایت مجلس به حرف دولت تن داد. من در روز بررسی لایحه بودجه اعلام کردم که این گرگ سالهاست با گله آشناست. افرادی که از ارز ترجیحی استفاده می‌کنند سالهاست از این رانت بهره مند شده‌اند. جالب است بدانید سیاست گذار قیمت دارو در کشور بزرگترین وارد کننده دارو است.زمانی که رقابت نیست و قیمت گذاری دستوری است پاسخ روشن است.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول