اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

۷ توصیه‌ رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بررسی شد

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به توصیه‌های بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در آینه بعثت، گفت: رهبر معظم انقلاب برای آینده هفت توصیه داشتند که برای پیشبرد کشور اسلامی ایران باید مورد توجه قرار گیرد.

۷ توصیه‌ رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بررسی شد

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، عبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در دوازدهمین نشست علمی و تخصصی «در رواق میقات» به مناسبت عید سعید مبعث به بررسی توصیه‌های بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در آینه بعثت اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری در ۲۲ بهمن سال ۹۷ با توجه به اینکه انقلاب اسلامی ۴۰ ساله شد، برای چهل سال دوم بیانیه‌ای صادر فرمودند که این بیانیه علاوه بر اینکه نگاهی به گذشته داشت، نقشه راه آینده را نیز به ما متذکر شده است.

بعثت در برابر جاهلیت اتفاق افتاد

وی با بیان اینکه در بیانیه گام دوم انقلاب، رهبر معظم انقلاب برای آینده هفت توصیه داشتند که برای پیشبرد کشور اسلامی ایران باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: اولین توصیه «علم و پژوهش» بود که این توصیه پیامبر اعظم (ص) نیز است. مقابل جاهلیت، بعثت اتفاق افتاد. دومین توصیه بیانیه گام دوم انقلاب، «معنویت و اخلاق» است. در روایتی از پیامبراعظم (ص) داریم که ایشان اساس بعثت را ساماندهی مکارم اخلاق یاد می‌کنند.

نواب با اشاره به اینکه جامعه کنونی نیازمند اخلاق است، تصریح کرد: پیامبر اعظم (ص) از آن جامعه بدوی، با اخلاق و منش، افرادی فرهیخته ساخت. امروز همه بشریت پاسوز اخلاق شدند. بداخلاقی در دنیا موجب جنگ‌های جهانی، اشغال کشورها شده و ریختن خون مظلومان، ضایع شدن حقوق انسان‌ها و به دنیا آمدن کودکان ناقص را به همراه داشته است. وقتی اخلاق باشد، جامعه اصلاح می‌شود.

معاد و معاش در روایات کنار هم هستند

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت سومین نکته مهم در بیانیه گام دوم انقلاب را «اقتصاد» عنوان کرد و گفت: مقام معظم رهبری می‌فرمایند باید به اقتصاد توجه داشت. در روایات اسلامی وقتی سخن از معاد می‌شود، در کنارش معاش هم هست. در معاش هم روایات اسلامی تاکید دارد کسی که به فکر اقتصاد زندگی است، جایگاهش مثل مجاهد فی سبیل الله است. از طرفی در احادیث و روایات اگر کسی فعالیت نکند و به فقر گرفتار شود، مورد نکوهش قرار می‌گیرد. کفر و فقر نزدیک به هم هستند. در اسلام، اقتصادی که موجب رشد انسان شود، مورد تاکید است.

عامل برتری انسان‌ها تقوا است

وی با بیان اینکه چهارمین نکته در بیانیه گام دوم انقلاب «عدالت» است، تصریح کرد: پیامبر اعظم (ص) با عدل و عدالت همگن هستند. پیامبر اسلام (ص) در این عدالت و مبارزه با فساد فرمودند که عرب و عجم بودن برتری ندارد و متاسفانه برخی در جهل هستند و معتقدند که جهان باید در خدمت ما باشد؛ چون پیامبر عرب بوده و قرآن هم به زبان عربی نازل شده است و کعبه هم در سرزمین اعراب است. این امر در حالی است که این‌ها عامل فضیلت نیست، بلکه عامل برتری انسان‌ها تقوا است.

نواب، «استقلال و آزادی» را پنجمین نکته مهم در بیانیه گام دوم انقلاب عنوان کرد و افزود: خداوند انسان را آزاد آفریده است. به همین دلیل باید به دنبال آزادی بوده و بنده کسی نباشند. البته امروز بندگی‌ها متفاوت شده است. برخی کشورها با تمام سرزمین و امکانات خود در عبودیت یک حاکم ظالم هستند و به جای اینکه یک فرد غلام کسی باشد، یک مملکت غلام حکام ظالم شده است.

عزت زمانی به وجود می‌آید که بین مردم اتحاد و هماهنگی باشد

وی خاطر نشان کرد: «عزت ملی، روابط خارجی و مرزبندی با دشمن» به عنوان ششمین توصیه مهم در بیانیه گام دوم انقلاب است. این سه موضوع، از مباحث مهمی است. عزت ملی هر کشوری اگر لگدکوب شود، آن کشور دیگر نمی‌تواند روی پای خود بایستد. عزت زمانی به وجود می‌آید که بین مردم اتحاد و هماهنگی باشد. اگر اختلاف باشد، توان اقتدار جامعه از بین می‌رود.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه درباره روابط خارجی، ما به جز با دو کشور بر اساس روابط عادلانه و همزیستی رفتار می‌کنیم، گفت: اساس این روابط خارجی هم بر عدالت و احسان است. مرزبندی با دشمن نیز بسیار مهم است. دشمن دنبال منافع کشورها نیست، بلکه به فکر پر کردن جیب خود است. باید افراد مرزبندی را با دشمن حفظ کنند. اگر شما خواب بروید، دشمن خواب نمی‌رود و می‌خواهد به شما ضربه بزند. بنابراین، باید به هوش باشیم که توطئه‌های دشمن نتواند ما را زمین گیر کند.

پیامبر اعظم (ص) با بعثت سبک زندگی جاهلی را تغییر دادند

وی ادامه داد: هفتمین مورد «سبک زندگی» است. پیامبر اعظم (ص) با بعثت نورانی سبک زندگی جاهلی را تغییر دادند. گاهی ثواب غسل جمعه اگر از دست کسی می‌رفت، غمگین بود. محرمات و واجبات که جای خود، اما مستحبات هم بسیار مورد تاکید بود. آیت الله جوادی آملی کتاب نهج‌الحیاة را تدوین کردند. این کتاب سبک زندگی را به ما آموزش می‌دهد که باید از آن بهره برد.

نواب با بیان اینکه امروز در دنیای ماتم زده و دنیایی که استکبار جهانی فراهم کرده است، درس‌های سبک زندگی می‌تواند بسیار اثرگذار باشد، گفت: امیدواریم این هفت درس که برگرفته از دستورات قرآن و دین است، مورد توجه قرار گیرد و افراد با این هفت توصیه گام دوم انقلاب را بهتر از گام اول بپیمایند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول