اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

گزارش فارس از بازدید کمیسیون صنایع و معادن مجلس از واحدهای صنعتی کردستان

کردستان در حوزه صنعت یکی از استان‌های آخر کشور است و در حالی که طی چند سال اخیر اقدامات بسیاری در راستای توسعه این بخش آغاز شده، اما بنا بر آنچه که آمارها می‌گویند هنوز هم تا رسیدن به یک استان صنعتی فاصله معناداری وجود دارد.

گزارش فارس از بازدید کمیسیون صنایع و معادن مجلس از واحدهای صنعتی کردستان

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، بر اساس آمارهای موجود کمتر از 10 درصد اشتغال ایجاد شده در استان کردستان در حوزه صنعت صورت گرفته و این در حالی است که بیش از 70 درصد اشتغال موجود در این استان در حوزه کشاورزی و بقیه نیز در دیگر حوزه‌ها ایجاد شده است که این رقم جای سوال دارد.

در بخش تعداد کارگاه‌های صنعتی نیز کردستان وضعیت مناسبی ندارد و از لحاظ شمار کارگاه صنعتی یکی از استان‌های آخر کشور است و در کنار ظرفیت های مغفول مانده صنعتی، کردستان در حوزه معدن نیز دارای پتانسیل‌های ویژه‌ای است که به دلیل نبود واحدهای تولیدی و صنعتی از این ظرفیت نیز به خوبی بهره‌برداری نشده است و درآمدهای حاصل از این بخش نیز به سوی واحدهای تولیدی سایر استان‌های کشور سرازیر می‌شود.

در صورتی که بتوان سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را برای راه‌اندازی و احداث واحدهای تولیدی و صنعتی در کردستان مجاب کرد، حمایت‌های خوبی از سوی دولت به ویژه سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان از این بخش صورت می‌گیرد که در نهایت نیز این حمایت‌ها منجر به حرکت به سوی صنعتی‌شدن استان و ایجاد اشتغال برای جوانان تحصیل‌کرده این منطقه می‌شود.

از همین رو در راستای معرفی ظرفیت‌ها و کمبودهای بخش صنعت استان، امروز عزت‌اله اکبری رئیس کمیسون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی مهمان کردستانی‌ها بود تا از نزدیک با این ظرفیت‌ها و مشکلات واحدهای تولیدی آشنا شود بلکه در مصوبات آینده مجلس در خصوص توسعه استان‌های کمتر برخوردار کشور و همچنین در بحث لایحه بودجه سال 1400 نگاه ویژه‌ای به این استان شود.

اولین واحد تولیدی که توسط رئیس کمیسون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بازدید شد، شرکت تولید لاستیک بارز کردستان بود که رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان در حاشیه این بازدید گفت: سالانه در کردستان 5 میلیون و 400 هزار حلقه لاستیک تولید می‌شود که این رقم سهم 23 درصدی این استان در تولید لاستیک خودرو در کشور را نشان می‌دهد.

محمد دره‌وزمی با اشاره به اینکه روزانه 18 هزار حلقه لاستیک در کردستان تولید می‌شود، اظهار کرد: در حال حاضر 750 نفر به صورت مستقیم در این واحد تولیدی اشتغال دارند.

وی به مشکل این واحد صنعتی در استان اشاره کرد و افزود: خوشبختانه شرکت لاستیک بارز مشکلی چندانی ندارد و مشکلاتی هم که وجود دارد ملی است و بالا رفتن قیمت ارز، تامین مواد اولیه برای این واحد را با چالش مواجه کرده است.

شرکت زرین‌بنای پارسیان که در زمینه تولید UPVC فعالیت دارد دومین واحدی بود که از سوی رئیس کمیسون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بازدید شد که در این واحد صنعتی پروفیل مورد نیاز برای ساخت درب و پنجره دوجداره تولید می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان در رابطه با فعالیت این واحد تولیدی نیز بیان کرد: میزان تولید سالانه این واحد 3 هزار تن است و در صورت توسعه آن، این رقم به 7 هزار تن در سال افزایش خواهد یافت.

دره‌وزمی یادآور شد: در واحد تولیدی سیندژ برای 58 نفر اشتغالزایی شده و کمبود نقدینگی و افزایش قیمت مواد اولیه از جمله مشکلات آن است که امیدواریم با حمایت‌های مجلس بتوان برای تهیه مواد اولیه ارز با قیمت پایین‌تر در اختیار چنین واحدهایی قرار گیرد و این امر نیاز به همت نمایندگان مجلس دارد.

سومین واحد تولیدی در حوزه صنعت که توسط عزت‌اله اکبری مورد بازدید قرار گرفت شرکت جاودان ستاره زیویه بود که در زمینه تولید انواع کیک، کلوچه و بیسکویت فعالیت دارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان در حایه این بازدید نیز گفت: در این واحد صنعتی سالانه 3 هزار و 600 تن و روزانه 10 تن مواد خوراکی (کیک و کلوچه) تولید می‌شود.

دره‌وزمی اظهار کرد: این کارخانه هم اکنون با 60 درصد ظرفیت اسمی خود مشغول به فعالیت است و 45 نفر در آن مشغول به کار هستند.

وی افزود: در طرح توسعه این کارخانه قرار است سوله‌ای با مساحت 4 هزار مترمربع احداث شود که برای ساخت آن 15 میلیارد تومان تسهیلات درخواست شده که در حال انجام است، ضمن اینکه ماشین‌آلات مورد نیاز برای خط جدید تولید نیز خریداری شده است.

چهارمین و آخرین واحدی نیز که توسط رئیس کمیسون صنایع و معادن مجلس مورد بازدید قرار گرفت شرکت مادنوا کابل بود که در زمینه تولید انواع سیم و کابل فعالیت دارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان در این واحد تولیدی نیز خطاب به عزت‌اله اکبری بیان کرد: این واحد صنعتی، سیم‌ و کابل در سایزهای مختلف تولید می‌کند و ظرفیت تولید آن 10 تن در هفته است.

دره‌وزمی یادآور شد: مواد اولیه مورد نیاز این واحد تولیدی از بورس کالا تامین شده و برای 20 نفر نیز به صورت مستقیم اشتغالزایی کرده است.

تلاش مجلس و کمیسیون صنایع حمایت از صنعت و تولید داخل است

رئیس کمیسون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز در پایان این بازدید در جمع خبرنگاران گفت: کمیسیون صنایع مجلس بر روی صادرات کالاهای ساخت و تولید داخلی تمرکز کرده و تمام تلاش مجلس و کمیسیون صنایع حمایت از صنعت و تولید داخل است.

عزت‌اله اکبری با بیان اینکه تحریم‌ها بهترین فرصت برای تقویت واحدهای صنعتی داخلی است، اظهار کرد: بازدید از این واحدهای تولیدی و صنعتی به عینه نشان می‌دهد که کردستان رشد و پیشرفت‌هایی در حوزه صنعت داشته اما باز هم جای کار بسیار است و سیاست ما نیز حمایت از سرمایه‌گذاران این حوزه است.

وی افزود: زنجیره تولید به هم وابسته است و اگر مشکلی برای یکی از این واحدها بوجود آید برای سایر واحدهای صنعتی نیز مشکل ایجاد خواهد کرد و از این رو اگر نیاز باشد مشکلات این واحدها در کمیسیون صنایع و معادن مجلس بررسی شده تا موانع آن حل شود.

انتهای پیام/2330/75

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول