اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  انتظامی و حوادث

کشف ۸۴ درصدی خودروهای مسروقه/ ۶۰ درصد مجرمان در تهران «غیربومی» هستند

رئیس پلیس آگاهی پایتخت،عملکرد پلیس آگاهی در سال جاری و آخرین آمار پرونده‌های تشکیل شده در حوزه‌های سرقت، کیف قاپی و جرایم جنایی را تشریح کرد.

کشف ۸۴ درصدی خودروهای مسروقه/  ۶۰ درصد مجرمان در تهران «غیربومی» هستند

به گزارش خبرنگار انتظامی خبرگزاری فارس سردار علیرضا لطفی رییس پلیس آگاهی تهران بزرگ در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه پلیس آگاهی برابر مقررات وظیفه کشف جرم و مقابله با مجرمان را دارد، اظهار داشت: در سال جاری علیرغم شرایط کرونا هیچ تقلیل یا تعطیلی ماموریت در پلیس آگاهی نداشتیم و با رعایت پروتکل ها ماموریت ها را انجام دادیم و بنابر آمار به طور میانگین روزانه هزار و ۷۰۰ نفر به پایگاه های مختلف پلیس آگاهی مراجعه می کنند.

وی گفت: هرچند تعدادی از همکاران ما به بیماری مبتلا شدند اما اجازه ندادیم مجرمان و مراجعه کنندگان به بیماری مبتلا شوند.

رییس پلیس آگاهی تهران بزرگ تصریح کرد: با توجه به پروتکل‌ها مجرمان را به مدت طولانی نگه نداشتیم؛ همچنین با توجه به محدودیت تردد در شب مجبور شدیم مأموریت‌ها را با این محدودیت ها هماهنگ کنیم و این شرایط در کار ما تاثیرگذار بود و ما با توجه به شرایط ایجاد شده هماهنگی لازم را در ماموریت‌ها ایجاد کردیم. 

وی با اشاره به اینکه مشکلات اقتصادی در سال ۹۹ در ماموریت‌های پلیس آگاهی موثر بود، تصریح کرد: بعد از تغییرات در قیمت ارز و دلار شاهد انباشت طلا و دلار و ارز در منازل بودیم که مشکلاتی را ایجاد کرد؛ همچنین افزایش قیمت موبایل گرایش سارقان به سرقت موبایل را در برداشت؛ همچنین افزایش سرقت خودرو و قطعات خودرو را شاهد بودیم.

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ تصریح کرد: کرونا زمینه ساز تبادل مالی و خرید و فروش در فضای مجازی شد در حالی که زیر ساخت مناسب نداشتیم و این امر باعث افزایش پرونده ها در آگاهی شد.

وی با بیان اینکه با اتحادیه طلا و جواهر جلساتی پیرامون افزایش خرید و فروش طلا و جواهر در فضای مجازی داشتیم و اقدامات خوبی در حال انجام است، ادامه داد: در تهران وضعیت خوبی در خصوص مقابله با سرقت، جرایم جنایی، جعل و کلاهبرداری داریم. تهران کلانشهر خارج از قاعده ای است که تامین نظم و امنیت آن مولفه های خاص خود را دارد؛ جمعیت شناور در تهران ۳ الی ۴ میلیون نفر است و چون اشراف بر این جمعیت شناور وجود ندارد کار پلیس سخت می شود، ما بیش از ۸ میلیون خودرو و موتورسیکلت در تهران داریم و بیش از ۶۰ درصد از مجرمان غیربومی هستند و کنترل پلیس آگاهی را به این افراد سخت می کند اما علیرغم همه این شرایط ما امتیازاتی نیز نسبت به مراکز پلیس آگاهی در کشور داریم.

سردارلطفی با اشاره به این مطلب که در تهران ۲۰ درصد پایگاه ها را داریم و ۲۰ درصد کارآگاهان در تهران فعالیت می کنند اظهار داشت: در سال ۹۹ نیز بخشی از پرونده های استانهای دیگر از سوی مراجع قضایی به تهران ارجاع شد همچنین ما تشخیص هویت و آزمایشگاه های خوبی در اختیار داریم. 

وی ادامه داد: پلیس آگاهی تهران برابر آمارها جز عملیاتی ترین پلیس‌های کشور است و روزانه دهها عملیات در سراسر کشور انجام می دهد.

سردار لطفی خاطر نشان کرد: قبل از کرونا عملا مردم تا صبح در خیابانها گاها حضور داشتند و تهران عملا به یک شهر شبانه روزی تبدیل شده بود و باید بعد از کرونا برای این وضعیت برنامه ریزی کنیم و تا صبح بایدشیفت داشته باشیم تا امنیت برقرار شود.

وی ادامه داد:. براساس آمار مرکز فوریتهای پلیس ۱۱۰ سرقت در حوزه چهارم اولویت های مردم است و سه مولفه جرایم راهنمایی و رانندگی، سایر جرایم، نزاع و درگیری سه مولفه ابتدایی است.

وی به حوزه سرقت پرداخت و گفت: با حدود دو درصد افزایش وقوعات به ویژه در سرقت های خرد روبرو بوده ایم؛ ۵۷ درصد سرقتها تا امروز در تهران سرقت خرد بوده است. همچنین میزان کشف و دستگیری ما ۷.۵ درصد بوده است و ۷۴.۳ درصد تاکنون جرایم کشف شده اند که نسبت به سال قبل افزایش داشته است.

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ درباره جرایم جنایی اعلام کرد: در این حوزه ۱۵.۵ درصد کاهش داشتیم، قتل عمد ۵ فقره نسبت به سال قبل بیشتر بوده اما دیگر جرایم جنایی کاهش داشته است.

وی افزود: علیرغم جمعیت تهران ما در وقوع جرایم جنایی وضعیت خوبی داریم و ۹۳.۷ جرایم جنایی کشف شده است. آدم ربایی ۴۰ درصد ، تجاوز ۱۹ درصد، حریق عمدی و اسید پاشی ۷۵ درصد، سرقت مسلحانه ۲۵ درصد و فقدان افراد ۱۵ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

رئیس پلیس آگاهی تهران به حوزه فقدانی افراد پرداخت و گفت: عدد مراجعان ما درخصوص فقدان قابل توجه است اما کشف ما بسیار خوب است و مورد قابل توجهی در این زمینه نداریم. در سال ۹۹ ما موضوعات فقدان را در آگاهی تهران متمرکز کردیم و اداره چهارم پلیس آگاهی به صورت متمرکز موضوع فقدانی ها را پیگیری می کنند و زبده ترین کارآگاهان در این بخش کار می کنند. فقدان جزو جرایم است که به صورت کشوری پیگیری می شود. برخی ناخواسته گم‌می شوند یا کودک هستند و برخی نیز به عمد مفقود شده اند که به سرعت رسیدگی می شوند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در خصوص کیوان امام و هنرمند نقاش معروف در پلیس آگاهی پرونده تشکیل شده است گفت: خیر؛ این موضوعات در پلیس امنیت اخلاقی رسیدگی می شود.

رییس پلیس آگاهی تهران بزرگ خاطرنشان کرد: در سرقت خشن ۷۸.۶درصد افزایش کشفیات داشته ایم؛ اولویت اول ما در سرقت ها سرقت خرد است و اقدامات خوبی صورت گرفته است اما سرقت خرد ارتباط مستقیم با معتادان متجاهر دارد و هرجا معتادان متجاهر ساماندهی می شوند با کاهش سرقت مواجه می شویم. همچنین ۸۴ درصد خودروهای سرقت شده کشف شده اند؛ در حوزه کیف قاپی با توجه به افزایش قیمت موبایل ۶۷ درصد کیف قاپی ها کشف شده است و باندهای خوبی در این زمینه منهدم شده اند.

وی ادامه داد: در حوزه جیب بری ۹۴ درصد کشفیات و ۶۰ درصد نیز کاهش داشته ایم؛ در سرقت مغازه ۷۴ درصد کشف شده است.

این مقام ارشد پلیس آگاهی تهران درباره مبارزه با باندهای خشن و سازمان یافته اظهار داشت: هزار و ۴۱۳ باند از ابتدای سال تاکنون شناسایی و منهدم شده اند. این باندها با بیش از سه نفر فعالیت می کردند؛ در بخش مقابله با شرکت های هرمی اگرچه کاهش داشته اند اما همچنان با دفاتری مواجه هستیم که جوانان شهرستانی را اغفال کرده و در قالب شرکت های کاریابی به تهران می‌کشانند؛ همچنین برخورد با شرکت‌های لیزینگ خودرو نیز از دیگر برنامه های ما است؛ با توجه به بازار خودرو عملا لیزینگ نداریم و شرکت‌هایی را شناسایی کردیم که فقط کلاهبرداری کرده اند و ۲۶ شرکت شناسایی و منهدم شده اند همچنین با رصد فضای مجازی پیش‌دستانه اقدام به برخورد با یک سری شرکت ها کرده ایم. 

سردار لطفی خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات پلیس آگاهی برخورد با سرقت‌های خودرو است که یکی از آنها سند نمره است؛ برخی از سارقان خودروهای تصادفی شدید را خریداری کرده و مشابه همان خودرو را سرقت می کنند و با مهارت خاصی ارکان خودروی اصلی را به خودروی تصادفی منتقل می کنند. تقریبا صددرصد خودروهایی که در سند نمره شناسایی کرده ایم در استانها بوده است. ما بااستانهای همجوار تعامل خوبی داریم. برخی از سارقان موتورسیکلت ها را سرقت کرده و به شهرستان ها منتقل کرده اند. سند نمره از عهده همه سارقان بر نمی آید و سارقان محدودی می توانند این کار را انجام دهند که ما بر آنها اشرافیت داریم.

وی با بیان اینکه جلسه ای اواسط بهمن ماه با استاندار تهران، مقامات قضایی و مسؤولان وزارت صنعت برگزار شد اظهار داشت: ما معتقدیم اصول حفاظتی خودروهای داخلی باید بازنگری شود؛ ۸۵ درصد از خودروهای سرقت شده زیر مدل ۸۴ بوده اند. ما موضوعات مرتبط را با خودروسازان دنبال می کنیم بخشی از این موضوعات مرتفع شده است به طور مثال در حوزه قطعات اتفاقا خوبی صورت گرفته و بانک مربوطه به آن ایجاد شده است، باید گفت پلیس آمادگی کامل برای مشاوره در این زمینه دارد.  

وی درباره محکومان متواری گفت: تعدادی از افراد توسط پلیس دستگیر شده و در محاکم محاکمه شده اند و برابر قانون با سند آزاد شده اند و پس از آن خود را به محاکم قضایی معرفی نکردند ؛ تعداد این افراد قابل توجه بود و برنامه ما این بود که در سال ۹۹ با این افراد برخورد کنیم؛ تعدادی دستگیر و به مقام قضایی تحویل داده شده اند. به این افراد هشدار می دهیم که پلیس برای این محکومان فراری برنامه دارد ما باندهایی را شناسایی کرده ایم که اقدام به ضمانت و قراردادن وثیقه گذاشته اند ما با همکاری مقام قضایی این باندها را نیز شناسایی کرده ایم. همچنین مردم توجه داشته باشند که به راحتی برای هر کسی ضمانت نکنند. بیش از ۶ هزار محکوم متواری در تهران تعیین تکلیف شده اند. 

وی ادامه داد: از سال ۹۸ یازده پرونده در حوزه جنایی باقی مانده بود که حل شد جز یک پرونده که مربوط به مفقود شدن یک کودک دو ساله و یک زن بود که هنوز باقی مانده است.

سردار لطفی درباره انتشار بی ضابطه فیلم سرقت در فضای مجازی گفت: این اقدام باعث تشویش اذهان عمومی شده و براساس گفته سارقان این اقدام باعث آموزش نیز می شود؛ لذا درخواست می کنیم این فیلم ها را در اختیار پلیس قرار دهند.ما با جدیت این موضوعات را پیگیری می کنیم. بعضا احساس می کنیم این اقدام هدفمند است چرا یک سری از فیلم ها مربوط به ایران نیست ما نیز به دنبال رصد این فضا نیز هستیم و از مردم درخواست می کنیم این فیلمها را در اختیار پلیس قرار دهند و مردم ایمنی منازل خود را به ویژه با نصب دوربین افزایش دهند. 

رئیس پلیس آگاهی پایتخت با بیان اینکه در کمربندی تهران امکاناتی فراهم می کنیم تا بتوانیم همه خودروها در مبادی رصد کنیم از پیگیری درخصوص کنترل مجرمان آزاد شده در تعطیلات خبر داد و افزود: در مراکز خرید کارهای گسترده‌ای در حال انجام است.

وی افزود: در حوزه جیب بری و‌سرقت باتوجه به احتمال خالی بودن منازل ، برنامه ریزی‌های لازم انجام شده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول