اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

ائمه جمعه حق ورود به مصادیق و جداول حزبی انتخابات را ندارند

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری گفت: شأن و جایگاه ائمه جمعه و ستادهای نماز جمعه به آن‌ها حق ورود به عرصه بیان مصداق در انتخابات را نمی‌دهد، درواقع جایگاه ائمه جمعه نشئت‌گرفته از جایگاه رهبری جامعه است و به همین دلیل حق ندارند در عرصه انتخابات وارد جداول جناحی و حزبی شوند.

ائمه جمعه حق ورود به مصادیق و جداول حزبی انتخابات را ندارند

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، حجت‌الاسلام والمسلمین رضا نوری، امروز در شصت و سومین گردهمایی ائمه جمعه خراسان شمالی، با اشاره به در پیش بودن انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، بر فعالیت و تلاش همگانی و مستمر برای حضور حداکثری و مشارکت گسترده مردم در این عرصه تأکید کرد.

وی با تأکید بر اینکه باید هدف همه مجموعه‌ها حضور حداکثری مردم در انتخابات باشد و در این زمینه کار و فعالیت کنند، افزود: ائمه جمعه و ستادهای نماز جمعه هم باید در این زمینه فعالیت کرده و زمینه را برای مشارکت حداکثری در انتخابات فراهم کنند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی با بیان اینکه حضور حداکثری امیدهای دشمن را به یأس بدل کرده و از سوی دیگر اگر مشارکت کم باشد دشمن به طمع می‌افتد، خاطرنشان کرد: اگر دشمن احساس کند مردم همراه نظام نیستند فتنه‌های خود را افزایش می‌دهد، مانند سال 88 که وقتی عده‌ای به داخل خیابان آمده و اعتراض کردند همه دشمنان همه امکانات خود را به صحنه آوردند.

رییس شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی با بیان اینکه رقابت سالم و امنیت انتخابات از دیگر مسائلی است که باید موردتوجه همگان باشد، اظهار کرد: سلامت انتخابات شامل سلامت در بررسی صلاحیت‌ها، سلامت در تبلیغات و سلامت در انتخاب است تا درنهایت افراد درستی انتخاب شوند.

حجت‌الاسلام نوری با اشاره به اینکه درزمینهٔ انتخابات موضوع انتخاب اصلح نیز اهمیت بسیاری دارد، تصریح کرد: در این زمینه باید ائمه جمعه معیارها را برای مردم بازگو کرده تا خود آن‌ها تصمیمات خوبی گیرند، درواقع ائمه جمعه می‌توانند برای مردم تصمیم سازی کنند نه اینکه با حمایت از شخص یا جناح خاصی اقدام به تصمیم‌گیری برای مردم کنند.

ائمه جمعه حق ورود به مصادیق و جداول حزبی انتخابات ندارند

نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی گفت: باید امامان جمعه معیارهای مطروحه از سوی امامین انقلاب، شاخصه‌های اعلام‌شده در قانون اساسی و معیارهای دینی را برای مردم تبیین و تشریح کنند تا مردم خود متوجه شوند به چه کسی رأی دهند.

حجت‌الاسلام نوری گفت: با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب درزمینهٔ دولت جوان حزب‌اللهی، باید معیارهای این دولت برای مردم بازگو و تبیین و فرمایشات رهبری در این زمینه تشریح شود.

رئیس شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی افزود: معیارهای دولت جوان حزب‌اللهی مواردی از قبیل انقلابی بودن، جهادی بودن، مردمی بودن، دور بودن از زندگی اشرافی، تخصص داشتن و ... است که همه این‌ها را باید برای مردم مطرح و تبیین کرد.

وی اظهار کرد: آخرین اقدام در فعالیت‌های پیش از انتخابات، بیان مصداق یا مصادیق است که ما ائمه جمعه حق ورود به آن را نداریم، درواقع شأن و جایگاه ائمه جمعه و ستادهای نماز جمعه به آن‌ها حق ورود به این عرصه را نمی‌دهد.

حجت‌الاسلام نوری با بیان اینکه بر همین مبنا روسای ستادهای نماز جمعه هم حق ورود به این عرصه را ندارند، تصریح کرد: درواقع از کلیت نماز جمعه اعم از امام و خادمین و روسای ستادها کسی حق ندارد با استفاده از این مجموعه، برای فرد و جناح و گروه خاصی تبلیغ کند.

وی با اشاره به اینکه در این راستا کسی که در معرض کاندیداتوری است یا کاندیدا شده، حق سخنرانی پیش از خطبه‌ها را نیز ندارد، گفت: کسانی که در مجموعه ستاد هستند اگر قرار است نامزد انتخابات شوند باید از ستاد نماز جمعه خداحافظی کنند.

حجت‌الاسلام نوری افزود: باید ائمه جمعه و ستادهای نماز جمعه به‌عنوان مجموعه‌ای کاملاً بی‌طرف، با رویکرد پدرانه و فراتر از همه احزاب و اشخاص، درزمینهٔ انتخابات نقش هدایتی و راهبری داشته، معیارها را مطرح کرده و دولت جوان حزب‌اللهی را برای مردم تشریح و تبیین کنند.

وی تصریح کرد: ائمه جمعه و روسای ستادها حتی به‌صورت غیرعلنی هم حق ندارند فعالیت انتخاباتی به معنای ورود به مصداق داشته باشند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی گفت: ائمه جمعه هم قانونا و شرعاً از ورود به مصادیق و حمایت از شخص خاص ممنوع هستند و هم عرفا مردم این‌گونه ورود را از ما نمی‌پذیرند؛ زیرا جایگاه امام‌جمعه را بالاتر از حزب و گروه تعریف می‌کنند.

حجت‌الاسلام نوری خطاب به ائمه جمعه، اظهار کرد: همه ما درزمینهٔ انتخابات موضع داریم، در روز انتخابات هم به فرد خاصی رأی می‌دهیم و در ذهن خود هم دوست داریم آن فرد رأی بیاورد؛ اما حق ابراز و بیان آن را در گفتار و رفتار و عمل خود نداریم.

انتهای پیام/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول