اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

آکسیوس: دولت بایدن به‌ دنبال آغاز مذاکره با ایران، حتی غیرمستقیم

نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران گفت دیدگاه واشنگتن این است که مذاکرات مستقیم با ایران موثرتر است، اما آنچه که مهم‌تر از شکل مذاکره است، محتوای آن است.

آکسیوس: دولت بایدن به‌ دنبال آغاز مذاکره با ایران، حتی غیرمستقیم

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «رابرت مالی» نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران در مصاحبه با وبگاه خبری «آکسیوس» گفت که آمریکا برای ایران روشن کرده که آماده مشارکت در روند دیپلماتیک جدی برای دستیابی به بازگشت متقابل به تعهدات برجامی است.

طبق این گزارش، مالی در اولین مصاحبه بعد از انتصاب به عنوان نماینده دولت آمریکا در امور ایران، اظهار داشت: دیدگاه ما این است که مذاکرات مستقیم موثرتر است و کمتر احتمال سوءتفاهم در آن وجود دارد، اما برای ما محتوا مهمتر از قالب است.

وی همچنین گفت انتخابات ریاست‌جمهوری ماه ژوئن (خرداد) ایران عاملی در تصمیم‌گیری دولت بایدن درباره مذاکرات در ارتباط با برجام نیست. مالی اظهار داشت: قصد نداریم سرعت مباحثات خود را بر اساس انتخابات ایران تنظیم کنیم. سرعت آن را این مسئله تعیین می‌کند که تا چه حد می‌توانیم با دفاع از منافع امنیت ملی آمریکا سازگار باشیم. به عبارت دیگر ما به خاطر انتخابات ایران عجله نخواهیم کرد یا کارها را کند نمی‌کنیم. 

وبگاه خبری آمریکایی «آکسیوس» همچنین به نقل از مقامات ارشد وزارت خارجه آمریکا گزارش داد دولت بایدن در صورتی که گفت‌وگوها میان طرف‌ها برقرار شود و فقط به عنوان بخشی از یک روند متقابل، آمادگی دارد برخی کاهش تحریم‌ها را برای ایران در نظر بگیرد.

بر اساس این گزارش، دولت بایدن همچنان به دنبال یافتن راهی برای آغاز مذاکره با ایران حتی به صورت غیرمستقیم است.

این در حالی است که ایران اخیراً نشست غیررسمی برجامی با حضور آمریکا به عنوان میهمان را رد و اعلام کرد در صورت لغو همه تحریم‌ها از سوی آمریکا، ایران هم به تعهدات کامل خود ذیل برجام بازمی‌گردد.

یکی از این مقام‌های ارشد وزارت خارجه آمریکا گفت: اقدامات احتمالی آمریکا در ارتباط با تحریم‌ها می‌تواند روی میز باشد اما ما باید با ایران وارد گفت‌وگو شویم، چه به صورت مستقیم و چه غیرمستقیم.

وی افزود: رئیس‌جمهور (بایدن) در خصوص لغو تحریم‌ها اقدامات یکجانبه انجام نخواهد داد. هر اقدام اساسی از سوی آمریکا باید بخشی از روندی باشد که در آن دو طرف اقدام می‌کنند.

به نوشته این وبگاه آمریکایی، یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفت که دولت بایدن از موضع سخت ایران غافلگیر نشده است.

وی افزود: مقامات دولت ترامپ چند بار درخواست کردند با همتایان ایرانی خود دیدار کنند اما ایران این مسئله را روشن کرد که تا زمانی که آمریکا تحریم‌ها را کاهش ندهد، ملاقاتی در کار نخواهد بود. آن‌ها همچنان بر همان موضع هستند.

این مقام آمریکایی در ادامه مدعی شد: موضع دولت بایدن در خصوص تحریم‌ها و این واقعیت که بایدن با عجله به توافق بازنگشته، ایرانی‌ها را متعجب و ناامید کرد. با این حال، موضع آمریکا همین باقی می‌ماند که آمادگی دارد در صورت تعهد کامل ایران به توافق، آن هم اقدام متقابل انجام دهد.

بر اساس این گزارش، وی همچنین ادعا کرد: و ما آماده مشارکت در دیپلماسی معنادار برای رسیدن به این نقطه هستیم.

به گزارش آکسیوس تیم ایران وزارت خارجه آمریکا به آرامی در حال شکل‌گیری است و مالی، «ریچارد نفیو» کارشناس تسلیحات اتمی و تحریم را به عنوان معاون خود برگزیده است. او عضو تیم مذاکرات آمریکا که به توافق سال ۲۰۱۵ منتهی شد، بوده است. یکی دیگر از اعضای تیم ایرانِ دولت بایدن، «جارت بلانک» است که اجرای توافق هسته‌ای را تحت دولت اوباما هدایت کرد. انتظار می‌رود این تیم گسترده‌تر هم بشود.

در ادامه این مطلب آمده که مالی به آکسیوس گفته که طیف وسیعی از دیدگاه‌ها درباره راهِ پیش‌رو، از مباحث داخلی در دولت آمریکا در خصوص ایران است.

بر اساس این گزارش، زمانی که مذاکرات با ایران از سر گرفته شود، مقامات وزارت خارجه آمریکا معتقدند یکی از موانع، اختلاف تفسیر بین ایران و آمریکا از بازگشت به تعهدات کامل ذیل توافق و این که هر طرفی چه کاری باید انجام دهد، است.

مقام مذکور وزارت خارجه آمریکا گفت: (این مسائل) باید مورد مذاکره قرار بگیرند. به همین خاطر انتظار مذاکراتی سخت را داریم، حتی در صورتی که هر دو طرف بر سر هدف و نقشه راه برای رسیدن به آن هدف توافق داشته باشیم.

 جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است که اقدامات تهران در کاهش تعهدات برجامی خود در چارچوب بند ۳۶ این توافق و در پاسخ به نقض عهد و خلف وعده‌های مکرر واشنگتن و متحدان اروپایی آمریکا صورت گرفته است. ایران همچنین تصریح کرده است که دولت جو بایدن باید ضمن کنار گذاشتن مواضع غیرقانونی آمریکا در خروج از برجام و تداوم پیگیری سیاست فشار حداکثری، تحریم‌های ظالمانه علیه ایران را لغو کند.

خبرنگار: زهرا حاج محمد ابراهیم طهرانی

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول