اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

آن شب قدری که گویند اهل خلوت امشب است...

امام جواد(ع) فرمود: در ماه رجب، شبی است که از تمام آنچه که خورشید بر آن می‌تابد بهتر است و آن شب، شب 27 ماه رجب است که در صبح این شب، رسول خدا به رسالت مبعوث شد و از شیعیان ما هر کس در آن شب عملی را انجام دهد، پاداش آن به اندازه عمل ۶۰ سال خواهد بود.

آن شب قدری که گویند اهل خلوت امشب است...

خبرگزاری فارس ـ همدان، محمد امین(ص) سالها قبل از مبعوث شدنش دلبسته غار حرا بود و آنجا تنها خلوتگاهش در مقابل آن همه کفر و طاغوت به حساب می‌آمد و همین غار شد نقطه شروع یک حرکت عظیم جهانی، نقطه شروع تحول و کمال تعقل بشریت، نقطه شروع رسیدن به معبود و عاشق شدن و ...

پیامبر مدت‌ها بود که قبل از شب ۲۷ رجب در عالم خواب رؤیاهای صادقی می‌دید و خداوند او را به تدریج برای پذیرش وحی و سپردن امر پیامبری آماده می‌کرد.

و در نهایت روز ۲۷ رجب سال چهلم عام الفیل (مطابق با سال ۶۱۰ میلادی) در ۴۰ سالگی ایشان در درعالم واقع روح الامین، جبرئیل عظیم آن فرشته وحی و همدم پیامبر بعد از بعثت مامور شد تا آیاتی از قرآن کریم را برایش بخواند و محمد امین را مفتخر به مقام پیغمبری کند.

جبرئیل بر او نازل شد و به محمد امین گفت: «اقرأ باسم ربک الذی خلق. خلق الانسان من علق. اقرأ وربک الاکرم. الذی علم بالقلم.علم الانسان ما لم یعلم».

بخوان به نام پررودگارت که آفرید. او انسان را از خون بسته. بخوان به نام پروردگارت که گرامی‌تر و بزرگتر است. خدایی که نوشتن آفرید به انسان آموخت آنچه را که نمی‌دانست.

جبرئیل فرمان خواندن به محمد امین داد ولی حضرت در بهت و حیرت فرمود خواندن نمی‌دانم. اما بار دیگر همان جمله را شنید، فرمود: «من امی و درس ناخوانده‌ام» و شنید: «بخوان»، این بار روح‌الامین او را سخت فشرد و محمد(ص) دریافت که این بار می‌تواند و بدین ترتیب جبرئیل ماموریت خویش را به انجام رساند.

بدین ترتیب پیامبر رحمت در سن ۴۰ سالگی شد منجی و معلم همه بشر تا آنها را به سر مقصد معلوم برساند و از همه شیاطین زر و زور تزویر دنیا برهاند و چه خون دلها در این تمام این سال‌ها خورد و می‌خورد و تا ظهور فرزندش این درد و رنج هدایت برای پدر امت وجود دارد.

حضرت مبعوث شد زیرا به راستی او الگویی کامل یک انسان کامل بود و سالها سعی کرد تا به آدمها رسم درست زندگی کردن را بیاموزد و تنها خدایش می‌داند که در تمام این قرن‌ها و سال‌ها و روزها برای هدایت امت چه کارهایی که نکرده چه آن زمان که در قید حیات بود چه آن زمان که زمین مادی را ترک کرد.

پس مبعث حضرت محمد ختمی مرتبت، روزی است که از سوی معبود برای هدایت بشریت برانگیخته شد؛ از این رو شب مبعث و روز آن در نزد خداوند بزرگ و عزیز است و هر کس در این روز نیز اعمال خاصه این شب و روز را به جا آورد هم عزیز کرده خداوند خواهد بود و پاداش عظیم دریافت می‌کند.

در اینجا به چند مورد از اعمال شب و روز مبعث اشاره می‌کنیم.

اعمال شب ۲۷ رجب

برای این شب اعمالی ذکر شده که به شرح ذیر است:

۱- غسل: انجام غسل در شب عید مبعث مستحب است.

۲-  شیخ طوسی در مصباح المتهجد روایتی را از امام جواد نقل کرده است که آن حضرت فرمود: در ماه رجب، شبی است که از تمام آنچه که خورشید بر آن می‌تابد بهتر است و آن شب، شب ۲۷ ماه رجب است که در صبح این شب، رسول خدا به رسالت مبعوث شد و از شیعیان ما هر کس در آن شب عملی را انجام دهد، پاداش آن به اندازه عمل ۶۰ سال خواهد بود. از آن حضرت سؤال شد چه عملی در آن شب بهتر است؟ حضرت فرمودند: «پس از نماز عشا وقتی که خوابیدی، پیش از نیمه شب، یا پس از نیمه آن از خواب برمی‌خیزی و ۱۲ رکعت نماز می‌خوانی، در هر رکعت، سوره «حمد» و یک سوره از سوره‌های کوچک مفصّل را می‌خوانی؛ آنگاه در هر دو رکعتی که سلام نماز را دادی، می‌نشینی و هفت مرتبه سوره «حمد» و هفت مرتبه «معوّذتین» (سوره فلق و ناس) و سوره‌های «توحید» و «کافرون» و سوره «قدر» و «آیة الکرسی» را هر کدام هفت مرتبه می‌خوانی.

پس از آن این دعا را می‌خوانی:

الْحَمْدُ لِلّهِ الَّذِى لَمْ یَتَّخِذْ وَلَداً، وَلَمْ یَکُنْ لَهُ شَرِیکٌ فِى الْمُلْکِ، وَلَمْ یَکُنْ لَهُ وَلِیٌّ مِنَ الذُّلِّ، وَکَبِّرْهُ تَکْبِیراً. یَا عُدَّتِی فِی مُدَّتِی، یَا صاحِبِی فِی شِدَّتِى، یَا وَلِیِّى فِى نِعْمَتِى، یَا غِیاثِى فِى رَغْبَتِى، یَا نَجاحِى فِى حاجَتِى، یَا حافِظِى فِى غَیْبَتِى، یَا کافِىَّ فِى وَحْدَتِى، یَا أُنْسِى فِى وَحْشَتِى، أَنْتَ السَّاتِرُ عَوْرَتِى، فَلَکَ الْحَمْدُ، وَأَنْتَ الْمُقِیلُ عَثْرَتِى، فَلَکَ الْحَمْدُ، وَأَنْتَ الْمُنْعِشُ صَرْعَتِى، فَلَکَ الْحَمْدُ، صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَاسْتُرْ عَوْرَتِى، وَآمِنْ رَوْعَتِى، وَأَقِلْنِى عَثْرَتِى، وَاصْفَحْ عَنْ جُرْمِى، وَتَجاوَزْ عَنْ سَیِّئاتِى فِى أَصْحابِ الْجَنَّةِ وَعْدَ الصِّدْقِ الَّذِى کانُوا یُوعَدُونَ.

خدا را سپاس که فرزندی بر نگرفته و برایش در فرمانروایی شریکی و یاوری از روی خواری نبوده است و او را بزرگ شمار،‌ای توشه‌ام در همه عمر،‌ای هم‌نشینم در سختی‌ها،‌ای سرپرستم در نعمت،‌ای فریادرسم در رغبت،‌ای پیروزیم در حاجت،‌ای نگهدارم در غیبت،‌ای کفایتم در تنهایی،‌ای همدمم در هراس، تو پوشاننده کاستی منی، تو را سپاس، تو نادیده گیرنده لغزش منی، تو را سپاس، تو بلندی بخش من در وقت افتادگی هستی، تو را سپاس، بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست و عیبم را بپوشان و هراسم را ایمنی بخش و لغزشم را نادیده گیر و از گناهم چشم بپوش و از زشتی‌هایم درگذر و در زمره بهشتیان قرارم ده همراه با آن وعده صادقانه‌ای که به آن‌ها داده‌ای.

۳- زیارت حضرت امیرالمومنین (ع): خواندن زیارت حضرت امیرالمؤمنین(ع) از بهترین اعمال شب عید مبعث است. برای آن حضرت در این شب سه زیارت نقل شده است که در مفاتیح آمده است.

اعمال روز ۲۷ رجب

۱- غسل: انجام غسل در روز عید مبعث مستحب است.

۲- روزه: روز ۲۷ رجب یکی از آن چهار روزی است که در تمام سال سفارش برای روزه گرفتن شده و ثواب آن برابر است با روزه ۷۰ سال.

۳- صلوات فرستادن بسیار

۴- زیارت حضرت رسول(ص) و امیرالمؤمنین(ع)

۵- شیخ طوسی در کتاب مصباح فرموده است که از ریان بن الصلت روایت شده که حضرت جواد(ع) زمانی که در بغداد بود روز نیمه و روز بیست و هفتم رجب را روزه گرفت و همه خدمتکاران آن حضرت نیز روزه گرفتند و هم به ما فرمان داد 12 رکعت نماز بجا آوریم به این صورت که در هر رکعت یک مرتبه «حمد» و سوره خوانده و پس از پایان نماز، هر کدام از سوره‌های «حمد» و «قل هو اللّه احد» و «قل اعوذ برب الفلق» و «قل اعوذ بربّ الناس» را چهار مرتبه بخوانیم.

آنگاه چهار مرتبه بگوئیم:
 
لا إِلَهَ إِلّا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَکْبَرُ وَ سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إِلّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ
معبودی جز خدا نیست و خدا بزرگ‌تر از هر چیزی است، و منزه است خدا، و خدا را سپاس، و نیست جنبش و نیرویی جز به عنایت خدای برتر و بزرگ

و چهار مرتبه:
اللَّهُ اللَّهُ رَبِّی لا أُشْرِکُ بِهِ شَیْئاً
خدا، خدا، پروردگار من است، چیزی را برای او شریک نمی‌آورم

و چهار مرتبه:
لا أُشْرِکُ بِرَبِّی أَحَداً
هیچکس را برای پرودگارم شریک نسازم

۷- خواندن دعای: در این روز در مفاتیح دعاهایی ذکر شده که مستحب است خوانده شود.

این شب و فردا فرصتی است برای دعای رهایی تمام مردم زمین خصوصا مردمان سرزمینمان از بیماری کرونا، امشب خداوند را به حق رسولش قسم دهیم که همه را به زندگی عادی بازگردیم، زندگی بدون ماسک و قوانین پروتکل، دعا کنیم برگردیم به زندگی یک سال پیش و روزگاری که قدرش را نمی‌دانستیم.

التماس دعا

انتهای پیام/89001/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول