اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

دهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری/ تجلیل از 72 دانشجو و گروه دانشجویی فعال در حوزه کرونا

امروز دهمین آیین اختتامیه اعطای تندیس ملی فداکاری به همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی تهران برگزار و از 72 دانشجو و گروه‌ دانشجویی فعال در حوزه کرونا و دیگر مصادیق فداکاری (53 دانشجو و 16 گروه دانشجویی) منتخب دانشگاه‌های سراسر کشور با اهدای لوح تقدیر و تندیس نمادین فداکاری تقدیر شد.

دهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری/ تجلیل از 72 دانشجو  و گروه دانشجویی فعال در حوزه کرونا

به گزارش خبرنگار گروه تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، دهمین آیین‌ اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران، امروز 20 اسفند با حضور حمیدرضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی، حجت الاسلام والمسلمین رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، سعید اوحدی معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران و برخی رؤسا و مسؤولان سازمان‌ها و نهادی‌های ذی‌ربط برگزار شد. 

طیبی رئیس جهاد دانشگاهی در ابتدای این مراسم با بیان اینکه پرداختن به ایثار و فداکاری‌ها به ویژه در دوران کرونا و تحریم نباید ما را از برخی سوءمدیریت‌ها غافل کند، اظهار کرد: مردم و جوانان حق دارند صاحب مسکن، شغل با درآمد خوب و مکفی و رفاه به لحاظ آموزشی و سلامت داشته باشند.

وی در مراسم اختتامیه دهمین دوره آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران با بیان اینکه با پرداختن به فرهنگ ایثار و فداکاری در دوران کرونا نباید از روی دیگر سکه غافل شد، اضافه کرد: این حمایت‌ها نباید سوء مدیریت‌های برخی افراد را بپوشاند.

رئیس جهاد دانشگاهی با اعتقاد به اینکه این حمایت‌ها در کنار حُسن مدیریت‌ها ارزشمند است، افزود: با بسیاری از مدیریت‌های خوب مشکلات حل‌شدنی هستند و نباید به مسائل یک جانبه نگاه شود. 

طیبی با بیان اینکه این رویداد فرهنگی به همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی و معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی تهران و حمایت دیگر سازمان‌ها و ارگان‌ها به پله دهم رسید، گفت: مردم عزیز ایران همواره در مصائب و سختی‌ها ملی و غیر ملی، جنگ، تحریم، مشکلات و حوادث کرونا نشان دادند حاضر هستند از جان و مال خود ایثار و از خودگذشتگی داشته باشند.

وی ادامه داد: امام علی(ع) می‌فرمایند بهترین مؤومنان کسانی هستند که جان، مال و خاندان خود را در راه خدا تقدیم کنند و چه خریداری بهتر از خداوند است.

رئیس جهاد دانشگاهی اضافه کرد: این رویداد فرهنگی با برگزاری 9 دوره توانسته فرهنگسازی خوبی را در جامعه اعم از جوانان و عموم ایجاد کند.

در ادامه سعید اوحدی معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران این مراسم را موهبتی عظیم دانست و گفت: در آستانه عید مبعث بزرگترین حادثه عالم خلقت و پیامبر قرار داریم که نور هدایت و رشد و کمال انسان‌هاست.

وی با تبریک اعیاد شعبانیه و رجب این ایام را زمینه‌ساز حضور در میهمانی خدا برشمرد و افزود: حضور در جمع دانشجویان فداکار توفیق بزرگی بود که حاصل شد.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه عنوان برخی مناسبات آنقدر قوی و غنی است که می‌توان به راحتی با آن ارتباط برقرار کرد، در ادامه تصریح کرد: از مناسبت‌هایی که می‌توان با آن ارتباط دلی برقرار کرد همین آیین است.

اوحدی با بیان اینکه مبعث حضرت رسول از موضوعاتی است که در آموزه‌های دینی ما بر آن بسیار تأکید شده است، گفت: در فرمایشات پیامبر و احادیث نورانی هم بر موضوع خدمت تأکید بسیار شده و خدمت فلسفه رسالت پیامبر عظیم و شأن ما بوده است.

وی افزود: خدمت نباید تک بعدی بلکه باید خدمتی مبتنی بر اخلاق باشد. آیات و روایات بسیاری درباره نوع رفتار پیامبر گرامی اسلام وجود دارد که نشان می‌دهد ایشان دغدغه بسیاری نسبت به جامعه و مردم داشتند خداوند در آخرین آیه سوره توبه خطاب به انسان‌ها درباره روحیات و ویژگی ذاتی حضرت محمد(ص) فرموده‌اند که برای حضرت محمد غم عظیمی بود وقتی می‌دید دیگران به گرفتاری دچار شده‌اند.

اوحدی ویژگی ذاتی پیامبر را حرص داشتن در رسیدگی به امور جامعه انسانی دانست و خاطرنشان کرد: پیامبر همواره با خضوع و خشوع در خدمت مردم بود.

وی حضرت خدیجه را در این ایام یار و مونس پیامبر برشمرد و  گفت: وقتی در مدینه از حضرت محمد(ص) سوال شد شاخصه شایستگی انسان مؤمن بودن در پیشگاه خدا چیست؟ گفت کسی که بیشترین زمینه خدمت را برای مردم فراهم کند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران خدمت مبتنی بر اخلاق را خدمتی شایسته دانست و گفت: در فرازهایی از دعای سجادیه آمده است که خداوندا وفور نیت خدمت را به من عطا کن چون شاخص ارزشگذاری به نیت انسان است.

اوحدی با اشاره به فرازهایی از دعای امام سجاد افزود: خدایا اگر بخشی از جامعه به مشکل و گرفتاری دچار شدند توفیق خدمت به مردم را به دستان من جاری کن.

وی افزود: حاج آقا ابوترابی هم می گفتند آنچه عرفا، علما، سالکان طریق آن‌هایی که به‌دنبال سر مگوی گنجینه آفرینش خلقت هستند آن سر مگو چیزی نیست جز خدمت به مردم. در ادامه اسیری از حاج آقا ابوترابی پرسید ارزش خدمت را تا چه حد بالا برد ایشان گفت تا آنجا که خاک شوی و برای رسیدن به خواسته شرعی خود از تو عبور کنند.

معاون رئیس جمهور با اشاره به طی فراز و نشیب‌های حاج قاسم سلیمانی در مدت 42 سال با خدمتی خالصانه و خاضعانه افزود: فتنه دشمن را با بصیرت تشخیص داد و مهر و محبتش در دل افغانستانی‌ها و پاکستانی‌ها انداخته شد و این در شرایطی بود که استکبار جهانی همه دنیا را برای از بین بردن آثار معنوی اسلام بسیج کرده بودند.

اوحدی با بیان این‌که هم اکنون در جنگ تمام عیار اقتصادی قرار داریم، گفت: این دنیای استکبار که دم از حقوق بشر می‌زند در دوران تحریم داروی جانبازان شیمیایی و قطع نخاعی را از ما دریغ کردند اما آنچه ما را از این گذرگاه عبور داد و برای مردم افتخار و برای دشمن ذلت در پی داشت چیزی جز خدمت صادقانه و وحدت ملت نبود.

وی توضیح داد: کشور اروپایی آلمان با جمعیت 85 میلیونی معادل جمعیت ایران نسبت تخت به نفر 6.7 ظرفیت ایران است اما آن‌ها در برابر کرونا عملاً مستأصل شده‌اند.

در ادامه این مراسم، حجت الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها این توفیق حضور را ادای وظیفه و همراهی و همکاری در کاری دانست که خداوند شاکر اوست و در ادامه افزود: این حرکت و توجه به فداکاری از بایسته‌های مسیر دینداری است ما آفریده شده‌ایم برای فداکاری و در این‌باره روایات فراوانی داریم.

وی خاطرنشان کرد: در روایات آمده است به جبرئیل گفته شد اگر به شما در زمین مأموریت داده شود چه می‌کنید گفت خدمت به مردم.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با بیان این‌که خدمت به دیگران در عین نیاز دینداری است، افزود: در جامعه‌ای که کسانی جانشان در معرض خطر است اما در عین حال جانفشانی می‌کنند و یا کسانی در عین تنگدستی انفاق می‌کنند آن‌ها برندگان واقعی هستند و قیمت انسان کمتر از بهشت نیست.

رستمی گفت: کسی که جان مال و آبروی خود را به غیر از مسیر خدا بفروشد بازنده است.

وی افزود: خداوند را شاکریم به برکت انقلاب، امام راحل(ره)، رهبر معظم انقلاب و حماسه‌سرایی شهدا راه باز شده و ادامه یافته است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها یادآور شد: پس از پذیرفتن قطعنامه به ظاهر پایان جنگ بود اما امام راحل(ره) فرمودند در آغاز راه هستند و نیازمند شهادت. حاج قاسم و خیل رهروانشان راه طولانی دارند و قبل و حتی بعد از ایشان ادامه دارد.

این مراسم که به همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی تهران برگزار و از 72 دانشجو و گروه‌ دانشجویی فعال در حوزه کرونا و دیگر مصادیق فداکاری (53 دانشجو و 16 گروه دانشجویی) منتخب دانشگاه‌های سراسر کشور با اهدای لوح تقدیر و تندیس نمادین فداکاری  تقدیر شد.

همچنین در بخش ویژه این آیین از خانواده شهید مدافع حرم «محمد آژند»، جهادگر آسمانی «کسری اسمعیلی»، خانواده زنده یاد «عارف جعفرپور» دانشجوی کارشناسی پرستاری دانشگاه آزاد کهگیلویه و بویر احمد جان باخته بر اثر کرونا هم تقدیر شد. 

در برگزاری این مراسم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت علوم تحقیقات و فناوری، دانشگاه آزاد اسلامی، کمیته امداد امام خمینی(ره)، سازمان انتقال خون ایران، سازمان بهزیستی کشور، بنیاد شهید و امور ایثارگران، سازمان نظام پزشکی کشور، سازمان نظام پرستاری جمهوری اسلامی ایران، سازمان بسیج دانشجویی کشور، سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) همکاری و مشارکت دارند.

هدف از برگزاری این آیین ترویج و تعمیق مفهوم مسؤولیت اجتماعی با رویکرد ایثار و فداکاری در جامعه است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول