اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

خاموشی: ۶ میلیون نفر از مسابقات بین‌المللی قرآن در فضای مجازی دیدن کردند

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به استفاده از ظرفیت فضای مجازی در مسابقات بین‌المللی قرآن گفت: امسال ۲.۵ میلیون نفر در شبکه شاد و در مجموع ۶ میلیون نفر از کانال‌ها و شبکه‌های مجازی از مسابقات بازدید داشتند.

خاموشی: ۶ میلیون نفر از مسابقات بین‌المللی قرآن در فضای مجازی دیدن کردند

به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس آیین اختتامیه سی‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در تالار اندیشه حوزه هنری آغاز شد.

این مراسم با تلاوت زیبای قاری نوجان قرآن کریم آغاز شد و پس از خیر مقدم مجری اعضای گروه همخوانی قرآن و مدیحه‌سرایی اهل بیت (ع) به عنوان یکی از قدیمی‌ترین گروه‌های کشور به اجرای برنامه پرداختند.

در ادامه حجت‌الاسلام خاموشی نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه طی سخنانی ضمن خیر مقدم به حاضران به ارائه گزارشی از مسابقات سی‌وهفتم پرداخت.

وی با اشاره به اینکه پیامبر گرامی اسلام اولین قاری قرآن بود، گفت: کسی که ایمان به خدا بیاورد و اهل عمل صالح باشد به جنات عدن می‌رسد و از نعمت‌های خدا بهره‌مند می‌شود.

خاموشی به برگزاری این مسابقات اشاره کرد و گفت: در کنار مسابقات چهارمین دوره مسابقات خواهران و طلاب و دومین دوره همایش و مسابقه کتابت قرآن هم برگزار شد.

اهداف مسابقات بین‌المللی قرآن کریم

وی در خصوص اهداف برگزاری مسابقات گفت: تکریم منزلت قرآن به عنوان کتاب زندگی، تکریم از مقام قاریان و حافظان و تألیف قلوب امت‌ها و وحدت مسلمانان از جمله اهداف این رقابت‌ها است، همچنین برگزاری مسابقات در کرونا این پیام را می‌دهد که اسلام زنده است و در سایه قرآن راه تکامل را می‌پیماید.

رئیس سازمان اوقاف از برگزاری مسابقات در سه مرحله خبر داد و گفت: مرحله نیمه‌نهایی با حضور ۱۲۲ نفر به صورت مجازی برگزار شد و مرحله نهایی با حضور ۵۷ نفر از ۲۶ کشور برگزار شد.

افزایش ۵۰ درصدی جوایز مسابقات

وی ادامه داد: شرکت‌کنندگان با حضور در رایزنی‌های فرهنگی و با حضور ناظران تلاوت‌ها ضبط و ارسال شد و ۳۷ داور از ایران و دیگر کشور‌ها قضاوت کردند. همچنین میزان جوایز ۵۰ درصد افزایش پیدا کرد و با توجه به این شیوه جدید برگزاری ۶۰ درصد صرفه‌جویی در هزینه‌ها داشتیم.

بازدید ۶ میلیون نفر از مسابقات در فضای مجازی

خاموشی با اشاره به استقبال از مسابقات در فضای مجازی گفت: ۲.۵ میلیون نفر در شبکه شاد و در مجموع ۶ میلیون نفر از کانال‌ها و شبکه‌های مجازی از مسابقات بازدید داشتند.

وی ادامه داد: مسابقات امسال تنها مسابقات قرآن جهان اسلام است که برگزار شد و می‌توانیم تجربه برگزاری این رقابت‌ها را به دیگر کشور‌ها انتقال دهیم.

برتری نمایندگان کشور در مسابقات بین‌المللی قرآن

به گزارش فارس در این دوره از رقابت‌ها نمایندگان کشورمان در رشته‌های قرائت و حفظ کل قرآن به مقام نخست رسیدند. سید حمیدرضا مقدسی از جمهوری اسلامی ایران در شته قرائت و رضا گلشاهی دیگر نماینده کشورمان در رشته حفظ کل به مقام نخست دست یافتند. عطیه طبیانیان در رشته حفظ کل بانوان به مقام اول دست پیدا کرد و در بخش طلاب و در رشته قرائت مهدی فروغی از کشورمان اول شد و در بخش حفظ کل محمد لائینی به مقام دوم دست یافت.

به گزارش فارس این دوره از مسابقات به دلیل شیوع کرونا بدون حضور عموم مردم برگزار شد و شرکت‌کنندگان هم به صورت مجازی در مسابقات شرکت کردند.

سخنرانی رئیس مجلس، قرائت بیانیه هیأت داوران، تلاوت سعید پرویزی دارنده مقام اول مسابقات بین‌المللی قرآن در ادوار گذشته و اعلام اسامی برگزیدگان و اهدای جوایز از دیگر آیتم‌های اختتامیه مسابقات بین‌المللی قرآن کریم بود.

بیانیه هیأت داوران مسابقات

متن بیانیه هیأت داوران مسابقات بین‌المللی قرآن کریم به شرح زیر است.

«بسم الله الرحمن الرحیم

لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ إِذْ بَعَثَ فِیهِمْ رَسُولًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَإِنْ کَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِی ضَلَالٍ مُبِینٍ(آیه ۱۶۴، سوره آل‌عمران)

خداوند بزرگ را شاکر و سپاسگزاریم که علی‌رغم محدودیت‌های فراوان ناشی از عارضه کرونا، توفیق مرحمت فرمود تا سی و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، اگر چه به صورت غیرحضوری، لکن در قالبی با شکوه و معنوی، با اخذ مجوز از ستاد ملی مقالبه با کرونا و رعایت کلیه دستورالعمل‌های مربوطه در ایران اسلامی برگزار شود تا در آستانه مبعث نیّر اعظم و رسول اکرم حضرت محمد مصطفی(ص)، پیامبر نور و رحمت، آوای ترنم زیبای آیات قرآنی از حنجره پاک و آسمانی قاریان و تالیان مسلمان در پنج قاره جهان در فضا طنین‌افکن شده و یک بار دیگر کلام نورانی حضرت امام محمد باقر(ع)، متجلی شود که فرمودند: «إِنَّ الْقُرْآنَ حَیٌّ لَا یَمُوتُ» «قرآن حقیقت زنده‌ای است که هرگز نمی‌میرد»(تفسیرالعیاشی؛ ج۲ص۲۰۳ ح۶).

هیئت داوران این دوره از مسابقات، مرکب از ۳۷ تن از اساتید و داوران مجرب و قرآنی از جمهوری اسلامی ایران، کشورهای سوریه، اردن، عراق لبنان، اندونزی، تونس و سودان در سه مرحله مقدماتی، نیمه‌نهایی و نهایی، اجرای ۴۱۱ نفر از آقایان و بانوان و طلاب علوم دینی از ۶۷ کشور جهان را در رشته‌های قرائت، حفظ کل، ترتیل، تفسیر و خطابه در فضایی هماهنگ و دقیق و براساس یک آیین‌نامه واحد، مورد ارزیابی و قضاوت قرار دادند که به نظر می‌رسد اتخاذ این شیوه جدید، در شرایطی که مسابقات قرآن در سایر کشورهای جهان متوقف یا تعطیل شده‌اند، می‌تواند به عنوان تجربه‌ای موفق و الگویی مناسب، مورد استفاده برگزارکنندگان مسابقات قرآنی در کشورهای اسلامی قرار گیرد.

مضافاً اینکه رویکرد جدید، امتیازات عدیده‌ای در برداشت که کاهش هزینه‌های مربوطه و افزایش آمار شنوندگان و بینندگان برنامه مسابقات از آن جمله به شمار می‌رود.

ذکر این نکته را ضروری می‌داند که هدف جمهوری اسلامی ایران از برپایی این مسابقات صرفاً یک رقابت فنی و تخصصی یا حرفه‌‌ای در میان قاریان و حافظان نبوده و براساس تأکیدات مقام معظم رهبری، به عنوان پرچم‌دار قرآنی عصر حاضر، مبنی بر «ضرورت تداوم فعالیت‌های فرهنگی»، مسابقات مزبور را یک همایش بزرگ وحدت‌آفرین با محوریت قرآن کریم تلقی می‌کند که گسترش روحیه همدلی و برادری در میان امت اسلام و فرق جامعه اسلامی، خنثی کردن توطئه‌های دشمنان و بدخواهان دین و مکتب و همچنین زمینه‌سازی تحقق تشکیل «تمدن بزرگ اسلامی» در برابر استکبار و مستکبرین عالم را در دستور کار خود قرار داده و از این رو رجاء واثق دارد که سازمان اوقاف و امور خیریه نیز به عنوان متولی برگزاری مسابقات قرآنی، استمرار و توسعه مسابقات را در قالب‌های مناسب تا تحقق اهداف یاد شده مد نظر قرار خواهند داد.

هیئت داوران این دوره از مسابقات، به موازات اعلام مراتب برادری و همدلی با مسلمانان سراسر جهان و آرزوی مجد و عظمت و عزت امت اسلام، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل(ره) و شهیدان سرافراز راه قرآن و آرزوی دوام سلامتی و توفیقات مقام معظم رهبری، با سپاس و تشکر فراوان از کلیه شرکت‌کنندگان در این مسابقات به عنوان قهرمانان قرآنی، مراتب قدردانی خود را از سازمان اوقاف و امور خیریه، رسانه ملی به ویژه شبکه قرآن و معارف سیما و رادیو قرآن، وزارت امورخارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، جامعةالمصطفی(ص) العالمیه و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه و تمامی دست‌اندرکاران اعلام داشته و بر این نکته تأکیدی می‌نمایند که برگزاری باشکوه هرگونه مسابقات قرآنی، در حقیقت باب ورود به فضای عطرآگین «تدبر در قرآن» و نهایتاً «عمل به قرآن» و حاکمیت «رفتار و فرهنگ قرآنی در جامعه» محسوب می‌شود.

۲۰ اسفندماه ۱۳۹۹ برابر با ۲۶ رجب

هیأت داوران سی و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم»

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول