اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

بازده منفی «فولاد»، «شپنا» و «ذوب» در زمستان ۹۹

بازار سرمایه این هفته شرایط بهتری نسبت به دو هفته قبل داشت اما بررسی وضعیت نمادها نشان می‌دهد بازده نمادهای بزرگی همچون «فولاد»، «شپنا» و «ذوب» طی سه ماه گذشته منفی بوده است.

بازده منفی «فولاد»، «شپنا» و «ذوب» در زمستان ۹۹

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، بازارهای شهر در واپسین روزهای سال تحرک چندانی نداشته و با شرایطی مبهم به استقبال سال جدید می‌روند، روزهایی که برای قوه مجریه نیز واپسین روزهایی فعالیت محسوب می‌شود و شاید دیگر باید در آستانه انتخابات شاهد تکاپو در بازارها باشیم.

صرافی ملی در آخرین به‌روزرسانی نرخ فروش دلار را به ۲۴ هزار و ۲۳۰ تومان کاهش داده که طی یک ماه اخیر کمترین میزان به حساب می‌آید، این هفته خبرهای ضد و نقیضی مبنی بر آزادسازی دلارهای ایران در کشورهای عراق، کره جنوبی و عمان منتشر شد که در صورت تأیید می‌تواند در روزهای آتی نیز کاهش بیشتر قیمت دلار را در پی داشته باشد.

در بازار طلا امروز قیمت هر قطعه سکه امامی به ۱۰ میلیون و ۵۵۰ هزار و سکه طرح قدیم به ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید، نیم‌سکه با قیمت ۶ میلیون و ۱۵۰ هزار، ربع‌سکه ۳ میلیون و ۸۵۰ هزار و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان فروخته شد، همچنین بهای هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۲۲ هزار تومان بود.

بازار سرمایه این هفته شرایط بهتری نسبت به دو هفته قبل داشت چه از نظر رشد شاخص و چه به لحاظ معاملات خرد انجام شده، شاخص کل بورس که از هفته پایانی بهمن وارد فاز نزولی جدیدی شده و از ۲۶ بهمن تا ۱۳ اسفند تنها یک روز مثبت را پشت سر گذاشته بود این هفته ۲.۵ درصد رشد کرد تا بار دیگر وارد کانال ۱.۲ میلیون واحدی شود.

 

بازاری که جان گرفت اما دوباره به چهارشنبه رسید

دوشنبه ۱۸ اسفندماه؛ بازار که از روز یکشنبه کمی جان گرفته روز دوشنبه نیز مثبت ظاهر شد، نگاه بیشتر سهامداران به عملکرد حقوقی‌هایی است که هر بار و پس از یک رشد کوتاه بازار با عرضه‌های خود نمادها را به صف فروش می‌رساندند و حالا از هر زمان دیگر اعتماد کمتری در بازار دیده می‌شود.

فولاد بیشترین تأثیر مثبت را بر افزایش ۲ درصدی و ۲۴ هزار واحدی شاخص کل داشت و از آنجا که نمادهای مثبت بیشتر در بین شاخص سازها بودند، شاخص هم‌وزن تنها ۰.۲۸ درصد رشد کرد و با مثبت ۱۱۹۸ واحد به ۴۳۲ هزار واحد رسید.

سه‌شنبه ۱۹ اسفندماه؛ بازار در چند روز گذشته مقداری امید را به آینده بیشتر کرده است، هر چند فعلاً زود است در مورد صعود قدرتمند بازار حرف زد. ولی همین نقاط می‌تواند کف معتبری برای ادامه روند و حتی معاملات بهتر در آینده باشد. البته هنوز اعتمادی که باید به بازار برنگشته است و با وجود بهبود تقاضا هنوز فشار فروش در بازار مشهود است.

شاخص کل بورس برای نخستین بار در ماه جاری برای سومین روز پیاپی مثبت بود و با رشد ۰.۸۶ درصدی و افزایش ۱۰ هزار واحدی به ۱.۱۹۹ میلیون واحد رسید، شاخص هم‌وزن نیز با مثبت ۲۹۲ واحد به ۴۳۲ هزار واحد رسید.

چهارشنبه ۲۰ اسفندماه؛ بازار امروز نسبت به روزهای قبلی مقداری با کاهش معاملات روبرو شد که تقریباً این اتفاق در بیشتر چهارشنبه‌ها تکرار می‌شود، امروز شاخص کل کار خود را با افت شروع کرد و سهام بزرگ و کوچک بازار در کف محدوده مجاز قیمتی قرار داشتند ولی در طول بازار مقداری تقاضا افزایش یافت و با رشد قیمتی نمادهای بزرگ شاخص کل مقداری از افت خود را جبران کرد.

فولاد پس از فملی و شستا بیشترین تأثیر را بر ریزش ۰.۲۸ درصدی شاخص کل داشت تا این شاخص با کاهش ۳۳۶۵ واحدی به ۱.۲۰۶ میلیون واحد برسد، شاخص هم‌وزن بورس ۰.۱۲ درصد افت کرد و با منفی ۵۳۹ واحد به ۴۳۱ هزار واحد رسید، این که شاخص هم‌وزن در روزهای مثبت و منفی بازار تغییر چندانی نمی‌کند به دلیل پر نکردن حجم مبنای نمادهای کوچک بازار است که مدت‌هاست در صف فروش قفل شده و قدرت نقدشوندگی بازار را به طور محسوسی کاهش داده است.

 

بازده منفی «فولاد»، «شپنا» و «ذوب» در زمستان ۹۹

شرکت پالایش نفت اصفهان امروز ۲۳۷ میلیون حجم خورد و با این که صف فروش چندبار جمع شد اما عمده سهام جابجا شده بین خریداران و فروشندگان امروز در محدوده منفی بود تا شپنا پس از سه روز رشد با کاهش قیمت مواجه شود، این نماد شاخص ساز بازار سرمایه امروز به ۱۲۶۷ تومان رسید تا بازدهی سه ماه آن به منفی ۲۷ درصد برسد.

فولاد مبارکه اصفهان نیز مدتی است در محدوده قیمتی شپنا قرار دارد، فولاد امروز به ۱۲۵۰ تومان رسید، این شرکت بزرگ اصفهانی فعال در بورس دو ماه گذشته در بازه‌های یک ماهه، سه ماهه و یکساله به ترتیب ۵، منفی ۱۴ و ۱۸۰ درصد بازدهی را برای سهامداران به همراه داشته است.

دیگر نماد آهنی اصفهان یعنی ذوب‌آهن شرایط بدتری نسبت به فولاد داشته و در بازه‌های یک ماهه، سه ماهه و یکساله به ترتیب منفی ۱۵، منفی ۲۴ و ۴۴ درصد بازدهی را به ثبت رسانده، هر سهم ذوب امروز به ۳۷۳ تومان رسید که از اردیبهشت امسال تا به امروز کمترین میزان محسوب می‌شود.

جلسه مجمع عمومی «زگلدشت» برای افزایش سرمایه ۲۵۰ درصدی

کشت و دام گلدشت نمونه اصفهان این هفته اعلام کرد برای تصمیم‌گیری در خصوص افزایش سرمایه جلسه مجمع عمومی برگزار می‌کند، این جلسه با حضور سهامداران ۲۸ اسفندماه برگزار می‌شود و قرار است در رابطه با مجوز افزایش سرمایه ۲۵۰ درصدی شرکت تصمیم نهایی گرفته شود.

زگلدشت اسفند سال گذشته در محدوده ۴ هزار تومان معامله شده و پس از گذشت یک سال بار دیگر به همین محدوده رسید، هر چند در این یکسال طی دو مقطع به محدوده ۶۵۰۰ تومان هم رسید و یک بار نیز تا ۳ هزار تومان افت داشت؛ زگلدشت امروز همچون سه هفته گذشته قفل در صف فروش بود و تنها ۲۳ هزار سهم از آن معامله شد، این درحالی است که میانگین حجم ۹۰ روزه این نماد ۲ میلیون سهم بوده است.

پتروشیمی اصفهان در شرایطی که شاخص کل و اغلب نمادهای بازار در رکورد و ریزش هستند، رونق خوبی داشته و با سقف تاریخی خود فاصله چندانی ندارد، شصفها توانسته در بازه یک ماه و سه ماهه بازدهی ۱۷ و ۳۰ درصدی را به سهامدارانش هدیه دهد.

هتل کوثر اصفهان که از بعد از ثبت افزایش سرمایه بیشتر از نیمی از ارزش خود را از دست داده همچنان روند نزولی دارد، ۲۳ میلیون سهم گکوثر امروز معامله شد و بازهم این نماد به صف فروش نشست تا نهایتاً به قیمت ۲۴۶ تومان کاهش یابد.

انتهای پیام/۶۳۰۶۴/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول