اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  رفاه و آسیب های اجتماعی

سایه پدرانه یک میلیون ایرانی بر قامت رنجور همه ایتام ایران زمین

کمیته امداد در سال آینده تلاش خواهد کرد تا با جذب یک میلیون حامی، همه ایتام بدون حامی کشور را تحت پوشش قرار دهد.

سایه پدرانه یک میلیون ایرانی بر قامت رنجور همه ایتام ایران زمین

گروه جامعه خبرگزاری فارس: این روزها درآستانه سال جدید و نوروزی دیگر، مردم در تدارک استقبال از سال جدید هستند و هر خانواده‌ای بنا بر وسع مالی خود سعی می‌کند مایحتاج مورد نیاز خود را تامین کرده و کاستی‌های موجود خود را مرتفع کند.

در این میان هستند خانواده‌هایی که به علت عدم تمکن مالی توانایی خرید مایحتاج و پوشاک نو را ندارند و لاجرم باید از خدمات نهادهای حمایتی همچون کمیته امداد بهره مند شوند.

در این راستا کمیته امداد با راه اندازی پویش «ایران مهربان» و «جشن نیکوکاری» سعی در جلب مشارکت‌های مردم در آستانه سال جدید کرده تا به این روش مددجویان خود را مورد حمایت قرار دهد.

در هفته‌ای که گذشت اقدامات متنوعی از سوی این نهاد حمایتی در مناطق مختلف کشور صورت گرفت. در ادامه به برخی از این اقدامات اشاره می‌کنیم.

سید مرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد در مراسم گلریزان پویش «ایران مهربان» که با حضور سردار سلیمانی ،رئیس سازمان بسیج  و مسئولان بسیج اقشار و اصناف برگزار شد، با اشاره به آغاز رسمی پویش ایران مهربان از سالروز میلاد امیرالمومنین علی(ع)، گفت: با توجه به ظرفیت‌های گسترده سازمان بسیج مستضعفان، امیدواریم با جذب یک میلیون حامی تا سال ۱۴۰۰،هیچ یتیم بدون حامی در کشور نداشته باشیم.

هدف‌گذاری ما در بسیج این است که سال ۱۴۰۰ در ایران اسلامی هیچ یتیمی بدون حامی نداشته باشیم

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۴۶ هزار یتیم  و ۲۲۳ هزار فرزند محسنین از کمک‌های حامیان طرح اکرام برخوردار هستند، افزود: متوسط سرانه دریافتی فرزندان ایتام ماهانه حدود ۵۰۲ هزار تومان است که با اجرای پویش ایران مهربان، این رقم افزایش خواهد یافت.
 

رئیس کمیته امداد به مشارکت ۸۵۰ هزار حامی فعال در طرح اکرام ایتام و محسنین اشاره و خاطرنشان کرد:طرح اکرام ایتام از مهمترین برنامه‌های کمیته امداد برای مردمی کردن امدادگری است که رهبر معظم انقلاب بر این موضع تاکید دارند.

سردار غلامرضا سلیمانی، رئیس سازمان بسیج با تاکید بر اینکه با حکم امام راحل(ره) رسالت بزرگ حمایت از مستضعفان و کمک به ایتام در نظام اسلامی به کمیته امداد سپرده شده است، گفت: بسیج یک تشکل مردمی است که همیشه در صحنه برای کمک به مردم مشارکت گسترده‌ای داشته و هدف‌گذاری ما در بسیج این است که سال ۱۴۰۰ در ایران اسلامی هیچ یتیمی بدون حامی نداشته باشیم.
 
وی گفت: سازمان بسیج مستضعفین با تعامل در کنار کمیته امداد و دیگر سایر دستگاه‌ها در تحقق این امر مهم  حضور خواهد داشت.

سردار سلیمانی با اشاره به اینکه برای جذب حامی، نیازمند تلاش هوشمندانه، گسترده و هم‌افزایی دستگاه‌های انقلابی هستیم، گفت: برای اجرای این طرح و این راهبری علوی و ولایی، همه توان خودمان را در اقشار و محلات به کار خواهیم گرفت.
 
*افتتاح ۳۱۳ مرکز نیکوکاری در استان تهران

رئیس کمیته امداد در این مراسم که در مسجد امام جعفر صادق (ع) در محله مهرآباد جنوبی تهران برگزار شد با اشاره گفت: فلسفه راه‌اندازی مراکز نیکوکاری در کمیته امداد همین مردمی کردن کار خیر است؛ زیرا تجربه ۴۲ ساله انقلاب اسلامی نشان می‌دهد هر کجا به مشکل جدی برخورد کرده‌ایم، مشارکت مردم راهگشا بوده است.

 

وی خاطرنشان کرد: پایه‌گذاری مراکز نیکوکاری در کمیته امداد با محوریت مساجد نیز با همین رویکرد انجام شده زیرا براساس آیات و روایات، بالاترین خدمت، کمک به خانواده‌های نیازمند و ایتام است.

مراکز نیکوکاری رسانه، دانشگاهی،  نظامیان، بازار و اصناف و مراکز نیکوکاری تخصصی اشتغال در کشور در حال خدمت به نیازمندان هستند

 

 
بختیاری وجود مراکز نیکوکاری در سطح محلات را یک امتیاز برای این مراکز دانست و تاکید کرد: مراکز نیکوکاری متشکل از معتمدان محلی، اشراف بسیار خوبی نسبت به نیازمندان منطقه دارند و در رساندن کمک‌ها به جامعه هدف دقت بسیار خوبی لحاظ می‌کنند.
*5 هزار مرکز نیکوکاری در کشور

رئیس کمیته امداد با اشاره به فعالیت بیش از پنج هزار مرکز نیکوکاری در سطح کشور ادامه داد: خوشبختانه حدود ۹۳ درصد مراجعان به مراکز نیکوکاری از خدمات ارائه شده توسط این مراکز رضایت دارند و معتقدیم ارائه خدمت بدون رعایت کرامت و عزت نفس خانواده‌ها، ارزشی پیش خداوند نخواهد داشت.

وی به راه‌اندازی مراکز نیکوکاری تخصصی توسط اصناف و نهادها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر مراکز نیکوکاری رسانه، مراکز نیکوکاری دانشگاهی، مراکز نیکوکاری نظامیان، بازار و اصناف و مراکز نیکوکاری تخصصی اشتغال در کشور در حال خدمت به نیازمندان است.

از سال ۷۳ تا سال ۹۷ از طریق ایجاد اشتغال بیش از ۷۵۰ هزار خانوار به خودکفایی رسیده و از حمایت این نهاد خارج شده‌ان
 
 

*توانمندسازی ۵۵۰۰ خانواده تحت حمایت کمیته امداد استان کرمان

رئیس کمیته امداد در جشن توانمندسازی ۵۵۰۰ خانواده تحت حمایت کمیته امداد استان کرمان  با اشاره به اینکه کمیته امداد تجربه موفق ۴۰ ساله برای اشتغال و توانمندسازی محرومان دارد، افزود: توانمندسازی مددجویان و محرومان در کمیته امداد بر پایه ایجاد اشتغال، تامین مسکن و فرهنگ‌سازی پایه‌ریزی شده است.
*یک سوم اشتغال کشور در دست کمیته امداد

بختیاری با اشاره به اینکه یک سوم اشتغال کشور در سال ۹۸ توسط کمیته امداد ایجاد شد، خاطرنشان کرد: امسال ۲۲۷ هزار فرصت شغلی برای خانواده‌های تحت حمایت ایجاد کردیم که نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد افزایش دارد.
 
وی از اختصاص ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغال برای مددجویان در بودجه ۱۴۰۰  خبر داد و تاکید کرد: برنامه کمیته امداد برای سال آینده راه‌اندازی ۳۰۰ هزار فرصت شغلی است.
 

رئیس کمیته امداد با اشاره به نظارت دقیق بر مشاغل تولیدی این نهاد گفت: از سال ۷۳ تا سال ۹۷ از طریق ایجاد اشتغال بیش از ۷۵۰ هزار خانوار به خودکفایی رسیده و از حمایت این نهاد خارج شده‌اند.

یک سوم اشتغال کشور در سال ۹۸ توسط کمیته امداد ایجاد شد؛ضمن اینکه امسال ۲۲۷ هزار فرصت شغلی برای خانواده‌های تحت حمایت ایجاد شده است

 

 
وی با بیان اینکه ایجاد اشتغال روستایی، اشتغال خانگی و اشتغال خرد برای مددجویان و محرومان در دستور کار این نهاد است، تاکید کرد: باید در بازار دیجیتالی و استارت‌آپ‌ها وارد شویم و تحولات علمی در بستر اقتصاد مقاومتی را نشان دهیم.
 
بختیاری با اشاره به اقدامات کمیته امداد استان کرمان در راه‌اندازی فرصت‌های شغلی برای نیازمندان، گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۰ هزار و ۳۳۷ شغل توسط کمیته امداد کرمان ایجاد شده است. همچنین کمک‌های مردمی در این استان با حدود ۲ برابر افزایش نسبت به سال گذشته به ۳۳۹ میلیارد تومان رسیده است.
 
محمد امید، معاون توسعه روستایی و امور مناطق محروم رئیس جمهور از توجه ویژه کمیته امداد به اشتغال محرومان قدردانی کرد و گفت: استعدادیابی و توجه به توانمندی افراد در اشتغال مورد تاکید بوده و آموزش‌های شغلی و کارآفرینی خوبی به مددجویان ارائه می‌شود.
 
وی ادامه داد: کمیته امداد پس از چهار دهه تجربه‌اندوزی، تبدیل به ساختار ارزشمندی شده است که مددجوی فاقد توان و تخصص را به افرادی کارآفرینی و متخصص تبدیل کرده و به خودکفایی و توانمندی می‌رساند.
 

 انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول