اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

آمریکا با دخالت در انتخابات عراق به دنبال چیست؟

تحلیلگر سیاسی عراق می‌گوید که آمریکا تلاش دارد با تاثیرگذاری بر انتخابات آتی عراق، شخصیت‌هایی را بر روی کار آورد که عراق را آماده عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی کنند.

آمریکا با دخالت در انتخابات عراق به دنبال چیست؟

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «کریم الخیکانی» تحلیلگر سیاسی عراقی می‌گوید که آمریکا تلاش دارد از شیوه‌های مختلف در انتخابات زودهنگام دخالت کند و شخصیت‌هایی را بر روی کار آورد که عراق را به سوی عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی سوق دهند.

وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» تصریح کرد: اکثریت طبقه سیاسی کنونی عراق مخالف عادی‌سازی روابط با رژیم غاصب صهیونیستی هستند و تنها برخی طرف‌ها به این عادی‌سازی تمایل دارند. آمریکا تلاش دارد  از طریق مزدورانش در روند سیاسی کشور در انتخابات آتی دخالت کند و شخصیت‌های جدیدی را که با سیاست‌های آن در عراق همراه هستند، بر سر کار آورد تا در نهایت عراق را نیز به سوی عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی سوق دهد. 

الخیکانی تصریح کرد: چه بسا که واشنگتن طرح تجزیه عراق را هدایت کند و رویای جدایی‌ کردها از عراق را به عنوان تضمینی برای منافع متبادل میان آنها، آمریکا و رژیم صهیونیستی محقق سازد. همچنین ایجاد اقلیم سنی در صورت موافقت اهل سنت با عادی‌سازی روابط در دستور کار است. البته این کار به سادگی چیزی که دولت آمریکا فکر می‌کند، نیست. زیرا اغلب عراقی‌ها آن را رد خواهند کرد و در صورتی که برخی طرف‌ها به عادی‌سازی روابط روی آورند، انقلاب بزرگی در عراق روی خواهد داد.

چند روز پیش، برخی رسانه‌های وابسته به رژیم‌های منطقه و رژیم صهیونیستی مدعی شده‌اند که بعد از عادی‌سازی روابط امارات، بحرین، سودان و مغرب با رژیم تل‌‌آویو، نوبت عراق است. شبکه اسکای نیوز نیز عصر سه‌شنبه پیش در صفحه توئیتری خود ادعا کرد بغداد برای امضای تفاهم با رژیم اشغالگر قدس آماده است. هرچند پس از چند ساعت این پست را پاک کرد.

انتشار این خبر با واکنش دفتر ریاست‌‌جمهوری عراق همراه شد و سخنگوی «برهم صالح» در واکنش به این خبر شبکه اماراتی اسکای نیوز گفت: «رسانه‌ها و صفحاتی [در شبکه ‌های اجتماعی] اظهارات جعلی و منتسب به رئیس جمهور منتشر کرده‌اند با این مضمون که عراق باهماهنگی فلسطینیان، آماده امضای تفاهم‌نامه صلح با اسرائیل است».

پیشتر نیز اخباری در خصوص فشارهای دولت آمریکا بر بغداد برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی منتشر شده بود.

از زمان اعلام توافق عادی‌سازی روابط میان ابوظبی و تل‌آویو در ۲۳ مرداد گذشته ( ۱۳ آگوست)، اغلب شخصیت‌های سیاسی، نمایندگان و احزاب عراقی آن را به شدت محکوم کردند، اما دولت عراق و شخص مصطفی الکاظمی ابتدا در قبال آن موضعی نگرفت تا اینکه نزدیک به ده روز بعد، (۲۲ آگوست - اول شهریور)، الکاظمی در مصاحبه با «واشنگتن پست» در پاسخ به سوالی ناگزیر شد درباره این توافق، اظهارنظر کند. وی گفت: «عادی سازی روابط امارات -اسرائیل تصمیمی است که به امارات مربوط است و نباید در آن دخالت کرد».

پنج روز بعد، «احمد ملا طلال» سخنگوی نخست‌وزیر عراق، طی کنفرانس خبری در جمع خبرنگاران سرانجام رسما در قبال این توافق موضع‌گیری کرد و به سوالی درباره موضع بغداد در قبال توافق عادی‌سازی روابط امارات و رژیم صهیونیستی پاسخ داد.

 وی گفت: « قانون عراق، عادی‌سازی روابط با اسرائیل را ممنوع می‌کند. اما [عادی‌سازی روابط میان امارات و اسرائیل] یک امر داخلی مربوط به آن کشورها است.»

«فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق درباره امکان و احتمال چرخش عراق به سوی امضای توافق صلح با اسرائیل، مشابه آن چیزی که  برای کشورهای امارات و بحرین روی داد، گفت: «عراق با جدیت روند تحولات را پیگیری می‌کند اما تا به این لحظه همچنان به قطعنامه‌های نشست‌های اتحادیه عراق که  یکی از آنها در سال ۲۰۱۲ در بغداد برگزار شد، درباره این مسأله  پایبند است.»

حسین در ادامه این اقدام را بسیار «حساس» توصیف کرد و گفت باید به صورت جمعی درباره آن تصمیم‌گیری شود.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول