اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

شخصیت علمی امام رضا(ع) به گونه‌ای است که حتی بزرگانی از اهل سنت بدان معترفند

آیت‌الله‌ مکارم شیرازی در پیامی به آیین اختتامیه اولین کنگره ملی «امام رضا(ع) و علوم روز» گفت: شخصیت علمی امام رضا(ع) به گونه‌ای است که حتی بزرگانی از اهل سنت بدان معترفند.

شخصیت علمی امام رضا(ع) به گونه‌ای است که حتی بزرگانی از اهل سنت بدان معترفند

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، آیت‌الله‌ ناصر مکارم شیرازی در پیامی به آیین اختتامیه اولین کنگره ملی «امام رضا(ع) و علوم روز» که صبح امروز در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، عنوان کرد: با نگاهی به عناوین نشست‌های علمی که اندیشمندان علوم مختلفِ این همایش برگزار کرده‌اند، می‌توان اهمیت و جایگاه بلند آن و اهتمام مسوولان مربوطه را برای نشر علوم روز از چشمه‌سارِ دانشِ بیکرانِ ثامن الحجج حضرت علی بن موسی الرضا (ع) دریافت.

این مرجع عالیقدر در بخش دیگری از پیام خود آورده است: عناوین این نشست‌ها، نشان از آن دارد که اگر آموزه‌های اهل بیت(ع) در همین حوزه‌ها به ‌درستی تبیین و برابر نیازهای روز عرضه گردد، می‌تواند راهگشای مشکلات اساسی جامعه اسلامی ما در این عصر پرتلاطم شود.

وی افزود: علاوه بر آن، این‌گونه نشست‌ها، استوارترین مسیر برای معرفی مکتب اهل بیت(ع) به جهان اسلام است.

آیت‌الله مکارم شیرازی ادامه داد: شخصیت علمی امام رضا(ع) به گونه‌ای است که حتی بزرگانی از اهل سنت بدان معترفند تا آنجا که ابن حجر (دانشمند معروف اهل سنت) به دانش سرشار آن حضرت (افزون بر شرافت در نسب) اعتراف می‌کند؛ ذهبی نیز که به تعصب معروف است، به بزرگی و شخصیت ممتاز حضرت امام رضا (ع) اقرار دارد.

مرجع عالیقدر جهان تشیع با اشاره به مناظرات علمی امام رضا(ع) با بزرگان مذاهب دیگر افزود: مناظرات علمی آن حضرت با دانشمندان مذاهب و فِرَق گوناگون، گواه دیگری بر دانش سرشار آن امام همام است، به‌ویژه حضور آن حضرت در ایران و گفت‌وگوهای علمی فراوانی که شرایط حضور برای دانشمندان علوم مختلف فراهم آورد، این تاثیر را چند برابر کرد.

آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: دستورات طبی حضرت امام رضا(ع) که بخش مهمی از آن‌ها در رساله ذهبیه منسوب به آن حضرت آمده است، می‌تواند دستمایه‌ای برای تحقیقات طبی گردد، تا همراه با بهره‌مندی از دانش‌های روز و آزمایش‌های دقیق، برابر یک فرایند منطقی و دانشی، به جامعه عرضه شود.

وی افزود: در این میان می‌توان کتاب ارزشمند "عیون اخبار الرضا (ع)" تألیف شیخ صدوق را منبع اصلی برای دست‌یابی به آموزه‌های حضرت امام علی بن موسی الرضا (ع) در عرصه دانش‌های روز دانست به ‌ویژه آنچه از آن حضرت در فلسفۀ احکام بیان شده است.

این مرجع شیعه، تبیین آموزه‌های ارزشمند امام هشتم(ع) و تطبیقشان با دانش روز را نیازمند تلاشی مجتهدانه و همراه با آگاهی از اصطلاحات و فرضیه‌های دانش روز دانست.

وی گفت: برای بهره‌مندی بیشتر از نتایج این نشست‌های علمی و رسیدن به اهداف مورد نظر، تأسیس دبیرخانه دائمی حضرت امام رضا (ع) و دانش‌های روز، برای فعالیت‌های مستمر کارگروه‌های علمی از اساتید حوزه و دانشگاه جهت تبیین علمی و عملی آموزه‌های آن حضرت در دانش روز پیشنهاد می‌شود.

مرجع عالیقدر شیعه افزود: طبیعی است که بخشی از این دانش‌ها تلفیقی از دانش،‌ روش و تجارب چندین حوزۀ علمی است که نیازمند همفکری اساتید حوزه‌های مرتبط، برای ارائۀ عالمانۀ این آموزه‌هاست.

آیت الله مکارم شیرازی، راه‌اندازی مجله تخصصی برای ارائۀ نتایج پژوهش‌ها، نشر آثار برتر به زبان‌های زندۀ دنیا برای علاقه‌مندان دیگر کشورها، گسترش سطح همایش از مرحله ملی به بین‌المللی و دعوت از اندیشمندان جهان اسلام و حتی غیر مسلمان و بهره‌گیری از آنان جهت تبیین آموزه‌های حضرت امام رضا (ع) در دانش‌های روز و عرضۀ آن به مراکز علمی معتبر را از جمله پیشنهادات برای تحقق این مهم برشمرد.

وی گفت: تدوین کتاب‌های تخصصی در سطح نظریه‌پردازی و زیرنظر اساتید فن، ‌در داخل و خارج کشور، برای عرضۀ آموزه‌های امام هشتم(ع) و دانش روز و همکاری با مراکز علوم انسانی ـ اسلامی، جهت هم‌افزایی دانشی و عرضۀ آثاری قویم و استوار به جامعۀ علمی و نیز استفاده از اندیشمندان جوان و پرانگیزۀ حوزه و دانشگاه می‌تواند در این مسیر موثر باشد.

این مرجع عالیقدر تشیع تصریح کرد: تبیین درست آموزه های اهل بیت (ع) راهگشای مشکلات اساسی جامعه اسلامی است.

انتهای پیام/ ۷۰۰۶۸/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول