اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

نکات مهم در خرید و نگهداری ماهی قرمز/ افراد دارای آلرژی ماهی را لمس نکنند

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به شرایط نگهداری ماهی قرمز گفت: اکسیژن کافی، تعویض مرتب آب ظرف، وجود نور مناسب در طول روز و جلوگیری از تابش مستقیم نور زیاد و یا نور خورشید، غذادهی اندک و نگهداری در محل خشک و خنک از نیازهای ماهی‌های تزیینی است.

نکات مهم در خرید و نگهداری ماهی قرمز/ افراد دارای آلرژی ماهی را لمس نکنند

 محمد اسدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد با اشاره به فرارسیدن عید نوروز و علاقه مردم برای خرید آبزیان زینتی به ویژه ماهی قرمز گفت: رعایت اصول بهداشتی_ قرنطینه‌ای می‌تواند نقش مهمی در پیشگیری از بیماری‌ها و حفظ سلامت جامعه داشته باشد.

سرپرست اداره کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری افزود: ماهی قرمز (کاراسیوس اوراتوس) از خانواده کپور ماهیان است و در شرایط مناسب چند سال زنده می‌ماند لذا به آب با دمای ۱۵_۲۵ درجه سانتی‌گراد و یک تا 2 لیتر آب تمیز و سالم و بدون کلر به ازای هر ماهی نیاز است.

اسدی اظهار داشت: ظرف دهان گشاد و با اکسیژن کافی، تعویض مرتب آب ظرف، وجود نور مناسب در طول روز و جلوگیری از تابش مستقیم نور زیاد و یا نور خورشید، غذادهی اندک (روزی ۱ بار و غذای سالم و بهداشتی دارای پروتئین کم و غنی از کربوهیدرات) و نگهداری در محل خشک و خنک از نیازهای ماهی‌های تزیینی است.

وی ادامه داد: ماهی‌های قرمز خریداری شده باید تحرک طبیعی، تعادل در شنا کردن و نخوابیدن به پهلو، پوست براق و فلس‌های سالم و غیر برجسته، باله‌های سالم، بدون خراش و خوردگی، چشم‌های براق و بدون گودرفتگی یا بیرون‌زدگی غیرطبیعی، نبود لکه‌های قرمز، پرخونی، زخم یا لکه‌های سفید و پنبه مانند روی بدن، مصرف مناسب غذا و عدم بیقراری را دارا باشند.

اسدی با اشاره به اینکه ماهی قرمز خود به تنهایی ناقل کرونا نیست، بیان کرد: افراد خردسال و یا دارای زمینه آلرژی نباید بدون دستکش با آب آکواریوم و یا بدن ماهی تماس داشته باشند و افرادی که دستشان با بدن ماهی و یا آب ظرف نگهداری آن تماس یافته، لازم است از برخورد دستشان به چشم، صورت، دهان و بینی خود و یا بدن دیگران پرهیز کنند و دست‌ها را با آب و صابون شست‌وشو دهند.

ماهی‌های قرمز را از مکان‌های مجاز و مطمئن خریداری کنید

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان خاطرنشان‌کرد: افراد حتما ماهی را از مراکز مجاز دارای شرایط مناسب و بهداشتی و مورد تایید دامپزشکی خریداری کنند و در صورت رفتار یا علائم غیرطبیعی، ماهی بیمار را از ماهیان سالم جدا کرده و با دامپزشک مشورت کنند و از رها نمودن ماهی زینتی در رودخانه‌ها، تالاب‌ها و آب‌های جاری خودداری کنند.

اسدی یادآور شد: ماهیان خریداری شده باید ۲ هفته قرنطینه شوند و پس از اطمینان از سالم بودن در کنار دیگر ماهیان قرار گیرند و همچنین به دلیل خاصیت تهاجمی و بیماری‌زایی لاک‌پشت‌های مینیاتوری( گوش قرمز) و حلزون‌های آبزی (حلزون سیبی) خرید و نگهداری آن‌ها توصیه نمی‌شود.

وی گفت: ظروف نگهداری ماهی را می‌توان به صورت دوره‌ای با محلول نمک طعام ۲ درصد به مدت ده دقیقه ضدعفونی و سپس با آب قابل شرب آبکشی کرد توجه کنید که این مواد برای ضدعفونی ظروف نگهداری بوده و مصرف آن برای ماهی خطرناک می‌باشد.

انتهای پیام/68035

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول